Springen naar inhoud

Massa van een atoom

• Log in om te kunnen reageren

HaroldStevens

HaroldStevens

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2011 - 15:20

Hallo,

Ik heb gelezen dat wanneer ik binnen een atoom een electron naar een schil breng die dichter bij de kern ligt, de massa van het atoom afneemt. Wanneer ik in staat ben om het electron naar een schil te brengen die verder van de kern afligt wordt het atoom zwaarder. Klopt dit, en als dit zo is:
Hoe is dat mogelijk als er verder geen electronen, protonen of neutronen worden toegevoegd of weggehaald ? Kan de massa van een electron neutron of proton soms varieren ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Alkartus

Alkartus

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2011 - 22:12

Net zoals er sprake is van zwaarte-energie bij zwaartekracht zit een in elektron in een hogere schil ook energie opgeslagen door de elektrische aantrekkingskracht. Deze opgeslagen energie is potentiŽle energie. De massavariatie die hierbij optreed heet 'relatief' te zijn. Ik dacht dat het inhield dat de massa van het systeem (kern + elektron) dan bijv. toeneemt, maar de kern of het elektron zelf niet zwaarder wordt ten opzichte van elkaar, omdat hier twee deeltjes samen die potentiŽle energie delen worden ze samen zwaarder of lichter en dus heeft het elektron niet het gevoel dat de kern zwaarder is geworden of anders om. Net zoals voor iemand in een versnellend ruimte schip niet ervaart dat het ruimteschip zwaarder wordt, terwijl ruimteschip + passagier wel zwaarder wordt.

P.s. Ik ben ook maar een VWO 6 scholier. Dat de rustmassa van elektronen, protonen en neutronen kan variŽren weet ik niet, maar lijkt mij niet onwaarschijnlijk.

Veranderd door Alkartus, 26 maart 2011 - 22:14

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures