Oxidatiegetal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Oxidatiegetal

Eerste vraagje:

Ik heb een probleem met het vinden van de correcte oxidatiegetallen van C en S in koolstofdisulfide.

Als ik ze bepaal op basis van de structuurformule dan hebben zowel C als S OT=0. Ze hebben immers dezelfde elektronegatieve waarde. En er zitten geen formele ladingen in de molecule.

Op basis van de informatie die ik op het www kan vinden zou C OT=+IV en S OT=-II hebben. Daar staat ook als naam koolstof(IV)sulfide vermeld.

Wat is nu correct?

Tweede vraagje:

Waarom wordt er geen SO3 gevomd bij de verbranding van CS2?

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Oxidatiegetal

Teacher schreef:Eerste vraagje:

Ik heb een probleem met het vinden van de correcte oxidatiegetallen van C en S in koolstofdisulfide.

Als ik ze bepaal op basis van de structuurformule dan hebben zowel C als S OT=0. Ze hebben immers dezelfde elektronegatieve waarde. En er zitten geen formele ladingen in de molecule.

Op basis van de informatie die ik op het www kan vinden zou C OT=+IV en S OT=-II hebben. Daar staat ook als naam koolstof(IV)sulfide vermeld.

Wat is nu correct?
De oxidatietoestand van een element is de lading die dit element krijgt wanneer de verschuiving van de bindingselektronen volledig zou zijn.

Wat krijg je dan?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 7

Re: Oxidatiegetal

Voor allebei OT = 0

Waarom wordt SO3 niet gevormd tijdens een verbranding en wel SO2?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Oxidatiegetal

Ik had er misschien nog bij moeten vertellen dat de EN-waarde van zwavel toch ietsje groter is dan die van koolstof. Wanneer je vervolgens de bindingselektronen volledig gaat verschuiven krijg je -II voor zwavel en +IV voor koolstof.
Waarom wordt SO3 niet gevormd tijdens een verbranding en wel SO2?
Weet ik eigenlijk zelf niet zo goed. Het enige wat ik kan vinden dat SO2 het belangrijkste verbrandingsproduct is, dit wil nog niet zeggen dat het ook het enige is. De reden voor het overwicht van SO2 zal vermoed ik dan eerder van thermodynamisch aard zijn.

Verder reageert SO2 in de lucht ook vrij gemakkelijk door tot SO3.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 15

Re: Oxidatiegetal

Het evenwicht van de reactie 2 SO2 + O2 [img]../mods/chem/rightleftharpoons.gif[/img] 2 SO3 ligt rechts, dus dat er hoofdzakelijk SO2 ontstaat bij de verbranding van zwavelverbindingen kan alleen komen doordat de activeringsenergie voor de verbranding tot SO3 veel hoger is.

Berichten: 7

Re: Oxidatiegetal

Vandaar mijn verwarring. Op mijn periodiek systeem staat zowel voor S als voor C EN=2,5.

Thanks.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Oxidatiegetal

Op het mijne ook, maar in de natuur komt het echter bijzonder weinig voor dat twee verschillende zaken toch precies hetzelfde zijn. Toen ik even ging zoeken kwam ik op: EN( C)= 2,550 en EN(S)=2,580

Graag gedaan!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer