Springen naar inhoud

Onderlinge afstand van 2 toppen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

markvincentt

    markvincentt


  • >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2011 - 12:26

Ik vind deze vraag een beetje lastig:
Er gebeurde een tragisch ongeluk met de DAF-truck tijdens de Parijs-Dakar race.
snelheid v = 200km/h. De carosserie kwam telkens omhoog en omlaag en deze beweging werd steeds sterker.

Hier is dus sprake van resonantie, een gedwongen trilling met een frequentie gelijk aan de eigenfrequentie van de truck.
carosserie m=9ton
veren+onderstel m=1ton
de valversnelling is 9,79 m/s^2. En er wordt gezegd dat de veren 2,0cm inzakken als de carosserie met 1 ton extra belast wordt. In dit geval is dat zo.
Bereken de veerconstante C.

Ik gebruik Fv=C*u en C=Fv/u. Fv=Fz want het wordt naar de grond toegetrokken in dit geval. Dus Fv=m*g=1,0*10^3 * 9,79. Eigenlijk snap niet waarom ze voor massa alleen 1 ton nemen, waar laten ze de 9ton van de carosserie?

Maar dan nu de echte vraag:
Bereken de onderlinge afstand tussen twee opeenvolgende toppen(of dalen) van de golfjes in het terrein. De eigenfreq. van de carosserie weet ik al.

Dankuwel voor het lezen

Veranderd door markvincentt, 26 maart 2011 - 12:28


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2011 - 13:16

Eigenlijk snap niet waarom ze voor massa alleen 1 ton nemen, waar laten ze de 9ton van de carosserie?


Uiteraard zijn de veren niet in hun begintoestand omdat de 9 ton van de carrosserie er al op duwt. De veren worden 2 cm EXTRA ingeduwd bij 1 ton EXTRA massa.

Maar dan nu de echte vraag:
Bereken de onderlinge afstand tussen twee opeenvolgende toppen(of dalen) van de golfjes in het terrein. De eigenfreq. van de carosserie weet ik al.


Kan je dit niet linken met een golflengte ofzo?

#3

markvincentt

    markvincentt


  • >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2011 - 14:42

Uiteraard zijn de veren niet in hun begintoestand omdat de 9 ton van de carrosserie er al op duwt. De veren worden 2 cm EXTRA ingeduwd bij 1 ton EXTRA massa.



Kan je dit niet linken met een golflengte ofzo?

Geen idee hoe ik dat zou moeten doen...

#4

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2011 - 15:14

Beeld je die vrachtwagen eens in.

Als hij gewoon rijdt dan gaat hij niet op en neer. De trilling wordt opgewekt door de schokken die het voertuig krijgt op toppen en dalen in het terrein.

Als je weet hoe vaak die schokken voorkomen (frequentie) dan kan je ook bepalen hoever ze uit elkaar staan (golflengte).





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures