Onderlinge afstand van 2 toppen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

Onderlinge afstand van 2 toppen

Ik vind deze vraag een beetje lastig:

Er gebeurde een tragisch ongeluk met de DAF-truck tijdens de Parijs-Dakar race.

snelheid v = 200km/h. De carosserie kwam telkens omhoog en omlaag en deze beweging werd steeds sterker.

Hier is dus sprake van resonantie, een gedwongen trilling met een frequentie gelijk aan de eigenfrequentie van de truck.

carosserie m=9ton

veren+onderstel m=1ton

de valversnelling is 9,79 m/s^2. En er wordt gezegd dat de veren 2,0cm inzakken als de carosserie met 1 ton extra belast wordt. In dit geval is dat zo.

Bereken de veerconstante C.

Ik gebruik Fv=C*u en C=Fv/u. Fv=Fz want het wordt naar de grond toegetrokken in dit geval. Dus Fv=m*g=1,0*10^3 * 9,79. Eigenlijk snap niet waarom ze voor massa alleen 1 ton nemen, waar laten ze de 9ton van de carosserie?

Maar dan nu de echte vraag:

Bereken de onderlinge afstand tussen twee opeenvolgende toppen(of dalen) van de golfjes in het terrein. De eigenfreq. van de carosserie weet ik al.

Dankuwel voor het lezen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Onderlinge afstand van 2 toppen

Eigenlijk snap niet waarom ze voor massa alleen 1 ton nemen, waar laten ze de 9ton van de carosserie?
Uiteraard zijn de veren niet in hun begintoestand omdat de 9 ton van de carrosserie er al op duwt. De veren worden 2 cm EXTRA ingeduwd bij 1 ton EXTRA massa.
markvincentt schreef:Maar dan nu de echte vraag:

Bereken de onderlinge afstand tussen twee opeenvolgende toppen(of dalen) van de golfjes in het terrein. De eigenfreq. van de carosserie weet ik al.
Kan je dit niet linken met een golflengte ofzo?

Berichten: 104

Re: Onderlinge afstand van 2 toppen

Xenion schreef:Uiteraard zijn de veren niet in hun begintoestand omdat de 9 ton van de carrosserie er al op duwt. De veren worden 2 cm EXTRA ingeduwd bij 1 ton EXTRA massa.

Kan je dit niet linken met een golflengte ofzo?
Geen idee hoe ik dat zou moeten doen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Onderlinge afstand van 2 toppen

Beeld je die vrachtwagen eens in.

Als hij gewoon rijdt dan gaat hij niet op en neer. De trilling wordt opgewekt door de schokken die het voertuig krijgt op toppen en dalen in het terrein.

Als je weet hoe vaak die schokken voorkomen (frequentie) dan kan je ook bepalen hoever ze uit elkaar staan (golflengte).

Reageer