Springen naar inhoud

Lycopeen celbiologisch

• Log in om te kunnen reageren

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2011 - 13:07

Besten,

In verband met een werk zou ik graag wat wetenschappelijk correct bronnen vinden over biochemische werking van het carotenoÔde Lycopeen. Dus vooral de werking ervan in het menselijk lichaam als anti oxidant, op welke weefsels/cellen het inwerkt, en andere moleculaire/... eigenschappen ervan.

Dank,
Appelsapje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8250 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2011 - 14:50

Een algemene vraag om informatie kan alleen maar tot een algemeen antwoord leiden. Als je specifieke vragen hebt dan kunnen hier ook specifieke antwoorden op volgen.
"Meep meep meep." Beaker

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2011 - 15:24

Een algemene vraag om informatie kan alleen maar tot een algemeen antwoord leiden. Als je specifieke vragen hebt dan kunnen hier ook specifieke antwoorden op volgen.

Mhm, wat ik eigenlijk zoek is een relatief eenvoudige bron die uitlegt hoe lycopeen werkt als een antioxidant, ook mogen dit bronnen zijn dit naast de antioxidant werking andere functies van lycopeen beschrijven. Ik heb ook al gevonden dat lycopeen ook zorgt voor Gap-Junction communication, dat het ontwikkeling van kankercellen kan tegenhouden en nog enkele dingen.
Het probleem is echter (ik heb zelf al wat opzoek werk gedaan, ook op PubMed) dat ik wel bronnen vind maar vaak zijn dit, uiteraard, artikels over experimenten waarvan ik geen geheel kan maken omdat het over specifieke onderzoeksmechanismen e.d. gaat.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8250 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2011 - 15:32

Heb je de reviews op pubmed ook al doorgenomen? Dit samen met de engelse wikipedia lemma zouden voldoende aanknopingspunten moeten geven over het hele proces. Kijk trouwens niet raar op als het nog niet helemaal duidelijk is hoe bepaalde processen werken.
"Meep meep meep." Beaker

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2011 - 15:47

Heb je de reviews op pubmed ook al doorgenomen? Dit samen met de engelse wikipedia lemma zouden voldoende aanknopingspunten moeten geven over het hele proces. Kijk trouwens niet raar op als het nog niet helemaal duidelijk is hoe bepaalde processen werken.

Oke dat ik niet alle processen begrijp, maar ik heb tot nu toe nergens een correcte bron gevonden die uitlegd hoe lycopeen als antioxidant functioneert...wel staan er vaak dingen als:'lycopene has been demonstrated to be the most potent in vitro antioxidant' en dergelijke meer maar ik wil juist weten hoe dat komt.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8250 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 maart 2011 - 00:53

dit is iig een mogelijke interessante review.

Verder zijn er wel degelijk studies beschreven die het mechanisme van lycopene als antioxidant beschrijven [1]
En ook studies die in gaan op de metabolieten van lycopene door het effect van singlet zuurstof. [2] Kijk bij deze studie ook vooral naar een aantal bronnen die ze citeren zoals hier.

Heb je deze articles toevallig ook gevonden? Ze zijn namelijk eenvoudig te vinden door te zoeken op termen zoals 'lycopene antioxidant mechanism'.
"Meep meep meep." Beaker

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2011 - 11:12

De eerste link ben ik ook opgekomen maar heb de artikels nog niet opgezocht waarnaar verwezen wordt bij de antoxidantwerking, tenminste verwijzin naar ref. 8 en 9. Referentie 7 is via ISI WoK niet beschikbaar (dateert ook al van 1989) De andere links die je gaf heb ik niet gevonden.
En misschien toch maar even vermelden dat dit mijn eerste werk is waarbij ik op zoek moet anar zo'n artikels via PubMed, ISI etc.
Ik zal zeker de andere artikels ook eens doornemen als ik tijd heb, bedankt.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8250 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 maart 2011 - 22:34

Het is geen probleem dat je nog niet eerder met pubmed e.d. hebt gewerkt, die vraag was alleen om inzicht te krijgen in op welke manier je het beste te helpen bent.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures