Springen naar inhoud

Slipversnelling


  • Log in om te kunnen reageren

#1

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2011 - 14:24

Hallo,


Ik vroeg me af welke gegevens je nodig hebt om te berekenen bij welke versnelling je voertuig zal doorslippen?

Ik vermoed: massa, rolweerstand, helling, vochtigheidsgraad en stuwkracht, maar hoe ik dit mooi in een formule krijg is me niet helemaal duidelijk. Iemand ideeŽn, hints, of een bruibare link?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2011 - 15:05

doorslippen?

Ik vermoed: massa, rolweerstand, helling, vochtigheidsgraad en stuwkracht


Als je van slip spreekt, zijn dan de wielen niet geblokkeerd? Dan moet je volgens mij niet meer naar rolweerstand kijken, maar eerder naar wrijvingskracht.

Ik zou kijken naar: wrijving, zwaartekracht en eventueel een duwende kracht.

#3

Puntje

    Puntje


  • >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2011 - 15:21

Als je van slip spreekt, zijn dan de wielen niet geblokkeerd? Dan moet je volgens mij niet meer naar rolweerstand kijken, maar eerder naar wrijvingskracht.

Ik zou kijken naar: wrijving, zwaartekracht en eventueel een duwende kracht.

Rolweerstand is toch ook een weerstandskracht volgens LaTeX of zie ik dit verkeerd?

Verder vond ik deze Wikipedia pagina: http://en.wikipedia....hicle_dynamics)
Het is geen wetenschappelijke bron maar het is een begin natuurlijk. Ik vind het wel apart dat weerstandscoefficienten etc. geen rol spelen, ik ben benieuwd of iemand hier wat over kan zeggen.

Ik zou in ieder geval zoeken op "tire dynamics" of "vehicle dynamics". Daarmee zijn boeken te vinden die er erg diep op ingaan. Hier bijvoorbeeld een inhoudsopgave van zo'n boek: http://www.sae.org/i...c_pdfs/R372.pdf

Veranderd door Puntje, 26 maart 2011 - 15:24


#4

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2011 - 15:57

Rolweerstand is toch ook een weerstandskracht volgens LaTeX

of zie ik dit verkeerd?


Aja, nu je het zegt. Ik had de formules niet nagekeken.

Je twijfels over die formule op wikipedia deel ik, jammer dat er geen afleiding bij staat.

@TS: uit interesse, waarom wil je dit weten? (Project met de kart?)

#5

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2011 - 21:35

Project met de kart, inderdaad ;)

Onze acceleratie is stevig, dus leek het een goed idee om een aanduiding te geven voor de haalbare acceleratie die we kunnen verwezenlijken zonder doorslippen.

Bedankt voor de tips!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#6

Puntje

    Puntje


  • >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2011 - 22:02

Project met de kart, inderdaad ;)

Onze acceleratie is stevig, dus leek het een goed idee om een aanduiding te geven voor de haalbare acceleratie die we kunnen verwezenlijken zonder doorslippen.

Bedankt voor de tips!

Als je er nog achterkomt hoe dit moet, laat het even weten hier a.u.b. ;) Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar.

#7

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2011 - 23:27

Het blijkt niet zo moeilijk te zijn na even verder te denken:

Quote uit ons verslag nu:

We hebben in de doelstellingen steeds aangegeven dat we de prioriteit legden bij een maximale acceleratie. Op het eerste zicht zou je kunnen denken dat je die verhoogt door voldoende stroom te sturen door de kring. Immers, deze levert een groter koppel naarmate je meer stroom stuurt door het anker, die op zijn beurt zorgt voor een grotere stuwkracht en daarmee ook acceleratie.
Kunnen we de acceleratie dan zo hoog opdrijven als we zouden willen, ervan uitgaande dat we de benodigde stroom kunnen leveren? Neen. Ook aan de acceleratie is een grens. Het is immers de wrijving die ervoor zorgt dat je kan versnellen en dus wordt de maximale versnelling bepaald door de wrijvingscoŽfficiŽnt, meer specifiek: de statische wrijvingscoŽfficiŽnt. De statische wrijvingscoŽfficiŽnt is de verhouding tussen de maximaal optredende wrijvingskracht voordat de oppervlakken ten opzichte van elkaar gaan bewegen en de normaalkracht.

Dit geeft dus: m⋅a_max =μ_s⋅mg⇔a_max =μ_s⋅g en dus bedraagt de maximale versnelling 0.8.9.81=7.85 m/s≤


Lijkt me toch?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#8

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2011 - 01:43

Ik heb mij vorig jaar beziggehouden met de numerieke benadering, maar slip heb ik niet in rekening gebracht. De versnelling wordt voornamelijk bepaald door de tandwielverhouding en de stroom door de motor.

Komt deze denkpiste van je begeleiders of ben je daar zelf opgekomen?

#9

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2011 - 02:04

In onze doelstellingen hadden we geformuleerd dat we absolute voorrang geven aan versnelling. Onze topsnelheid ligt dan ook iets lager dan bij de andere kart, omdat we de tandwieloverbrenging hebben gekozen die hier optimale prestaties voor levert (verhouding van iets meer dan 4).

Bij de debriefing merkte ťťn van de begeleiders op dat 'de versnelling ook niet onbeperkt kan toenemen, zelfs als de hakker en motor de stroom zouden aankunnen'. We zijn dus met zachte hand naar het idee slip geleid.

Ik heb me trouwens ook beziggehouden met de motor en met de simulatie (in Java).
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#10

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2011 - 08:05

Ik heb het in Matlab gedaan. Dat spaarde veel werk ;)
Ik kwam in mijn laatste simulaties wel maar op versnellingen < 4 m/s≤. Welke stoom sturen jullie door de motor?

#11

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2011 - 08:17

We kunnen gedurende 5 seconden een piekstroom van 400 A sturen (meer kan de motor niet aan). Voor de hakker moet de continue stroom onder de 200 A blijven.

Dat is echter geen probleem, want de 5 seconden volstaan om aan de topsnelheid te geraken, en eens je die bereikt hebt, heb je veel minder stroom nodig (enkel nog om weerstandskrachten te overwinnen). De simulatie geeft een versnelling aan van 4.51 m/s≤ (na het vertrekken bij gaspedaal volledig ingeduwd).
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures