Richtingsgetallen van rechte bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Richtingsgetallen van rechte bepalen

Hallo, in de volgende oefening moet je de richtingsgetallen van rechte d bepalen, maar weet iemand hoe je aan stap 2 komt?

Stap 2 is de stelsel waarin "r" voorkomt

Hartelijk Bedankt! ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Richtingsgetallen van rechte bepalen

Bedoel je nu hoe je de parametervoorstelling bepaalt of hoe je daaruit je richtingsgetallen haalt? Ofja, de "theorie" achter wrm dat de richtingsgetallen zijn ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Richtingsgetallen van rechte bepalen

Eén van de drie onbekenden wordt geelimineerd.

Dus stel
\(x=t\)
(t als parameter).

| t+y+z=6

| 3t-y=9

<->

|z=6-t-y <-> z=6-t-(-9+3t) <-> z=6-t+9-3t <-> z=15-4t

|y= -9+3t

Zo krijg je dus de parametervoorstelling:

|x=t

|y=-9+3t

|z=15-4t

Hier wordt als parameter dan de letter r gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Richtingsgetallen van rechte bepalen

Bedankt allebei, maar wat bedoel je met elimineren. Ik heb in de klas gezien dat met elimineren wordt bedoeld "de voorwaarde opstellen opdat een stelsel oplosbaar is". Bedoel je hetzelfde of in een andere betekenis?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Richtingsgetallen van rechte bepalen

Elimineren is niet de beste woordkeus van Siron. Wat hij bedoelt is dat je 3 onbekenden hebt en 2 (onafhankelijke) vgl. Dus kun je 1 onbekende vrij kiezen met parameter t. De 2 andere onbekende vallen dan uit te drukken in functie van deze parameter. Dit is wat Siron gedaan heeft.

PS: Zie je waarom deze 2 vgl onafhankelijk zijn? En waarom is dit essentieel?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Richtingsgetallen van rechte bepalen

mcfaker123 schreef:Hallo, in de volgende oefening moet je de richtingsgetallen van rechte d bepalen, maar weet iemand hoe je aan stap 2 komt?

Stap 2 is de stelsel waarin "r" voorkomt
Wil je alleen weten hoe je aan stap 2 komt of wil je weten hoe je aan de rv (richtingsvector) komt?

Er is een zeer snelle methode (mits de verg eenvoudige coëfficiënten hebben, zoals hier).

Voor stap 2 zijn verschillende wegen te volgen (de manier blijft hetzelfde).

De manier is:

a. elimineer uit de twee verg ( (1) en (2)) een variabele. Er blijft één verg (3) met twee var over.

b. kies één var (van de twee) als parameter. geef deze desnoods een andere letter bv t.

c. druk de andere var daarin uit mbv van (3).

d. Kies nu (1) of (2) om de derde var in t uit te drukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Richtingsgetallen van rechte bepalen

Dus ik moet 1 van de 3 onbekenden elimineren om de cartesiaanse vgln te doen transformeren naar de parametervergelijking van de rechte (methode van siron ;) )?? Dit lukt bij zowel eliminatie van x als van y, maar niet van z.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Richtingsgetallen van rechte bepalen

Ik zou nog ook willen bijzeggen dat ik zojuist ondervonden heb dat een rechte in een assenstelsen xyz verschillende cartesische vgln heeft(!), dus niet één, bijvoorbeeld:

;) x+y+z=6

:P 3x-y=9

is een cartesische vgln van rechte d, maar

;) 3x-y-9=0

;) 4y+3z-9=0

is ook een vgln van de rechte d, omdat bijvoorbeeld de punt (3,0,3) en (1,-6,11) beiden kunnen worden ingevuld in beide vergelijkingen.

Klopt mijn redenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Richtingsgetallen van rechte bepalen

Dat is idd wat je moet doen. Verder is het idd zo dat deze vgl niet uniek is. Je mag immers lineaire (onafhankelijke!) combinaties van deze 2 vgl nemen en het beschrijft dezelfde rechte. Maar dit is vrij logisch toch? Je verandert immers je oplossingruimte niet.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Richtingsgetallen van rechte bepalen

Ok, bedankt voor de uitleg ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Richtingsgetallen van rechte bepalen

Graag gedaan ;) . Ik veronderstel dan dat je de theorie rond de richtingsgetallen begrijpt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Richtingsgetallen van rechte bepalen

ja ;)

Reageer