Moe van de zomertijd

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Moe van de zomertijd

In de nacht van zaterdag 26 op zondag 27 maart wordt de klok weer een uur vooruit gezet: de zomertijd gaat in. Sommige mensen zijn door dat uur verschil een week lang van slag. Hoe komt dat? En waarom de een wel en de ander niet?

Lees meer ... Universiteit Leiden
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Moe van de zomertijd

Ik vind dat we die zomertijd maar af moeten schaffen. Ik begrijp dat het in de winter dan wel erg laat licht word, maar is het dan niet beter om gewoon een uur later met het werk te beginnen?

In plaats van de tijd te veranderen, kunnen we toch ook gewoon afspraken maken over ons schema.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Moe van de zomertijd

confusie schreef:In de nacht van zaterdag 26 op zondag 27 maart wordt de klok weer een uur vooruit gezet: de zomertijd gaat in. Sommige mensen zijn door dat uur verschil een week lang van slag. Hoe komt dat? En waarom de een wel en de ander niet?

Lees meer ... Universiteit Leiden
Een week lang van slag?? sorry hoor, maar wat een aanstellerij. ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Moe van de zomertijd

Een week lang van slag?? sorry hoor, maar wat een aanstellerij. ;)
Waarom is dat aanstellerij? Voor sommige mensen is dat gewoon realiteit. Ik had er ook last van, maar sinds ik in de VUT zit niet meer, ik ben nu vrijer om mijn dag in te delen.

Wat mij betreft mag dat steeds omschakelen ook afgeschaft worden. Maar dan altijd op zomertijd blijven, ik vind het wel lekker als het 's avonds lang licht blijft.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Moe van de zomertijd

klazon schreef:Waarom is dat aanstellerij? Voor sommige mensen is dat gewoon realiteit. Ik had er ook last van, maar sinds ik in de VUT zit niet meer, ik ben nu vrijer om mijn dag in te delen.

Wat mij betreft mag dat steeds omschakelen ook afgeschaft worden. Maar dan altijd op zomertijd blijven, ik vind het wel lekker als het 's avonds lang licht blijft.
In Japan zijn tienduizend mensen overleden door een aardbeving en staan meerdere kernreactoren op springen. In Afrika heerst al decennialang een enorme hongersnood. In Zuid-oost Azië sterven mensen aan lepra, malaria en weet ik veel wat voor ziektes door een gebrek aan hygiëne. In de Arabische wereld barsten overal burgeroorlogen los na jarenlang onderdrukt te zijn door dictators. In Zuid-Amerika vechten drugsbendes om de macht terwijl de regeringen machteloos toezien hoe talloze burgers het slachtoffer worden van deze vetes.

En in Nederland?? Daar hebben de mensen één keer per jaar een uur minder slaap!! ;)

Kijk, ik geloof best dat dit een invloed op je nachtrust heeft waardoor je misschien enkele dagen wat minder uitgeslapen bent. Maar om nou te zeggen dat je een week van slag bent....

Ken je het sprookje van de prinses op de erwt?

We zijn met z'n allen zo gewend geraakt aan onze exorbitante luxe dat we bij het minste of geringste al gelijk beginnen te klagen. Men is totaal vergeten hoe goed we het eigenlijk allemaal hebben en daarom blijven we maar constant zeuren omdat we het per sé nog beter willen hebben.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Moe van de zomertijd

zeg ging de vraag niet om, de mechanismen die hierachter zitten? Niet over of de mensen die hierover zeuren nou pietluttig zijn of niet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Moe van de zomertijd

We zijn met z'n allen zo gewend geraakt aan onze exorbitante luxe dat we bij het minste of geringste al gelijk beginnen te klagen. Men is totaal vergeten hoe goed we het eigenlijk allemaal hebben en daarom blijven we maar constant zeuren omdat we het per sé nog beter willen hebben.
Het gaat niet om klagen of het beter willen hebben. Het gaat om de realiteit dat mensen in hun dag/nachtritme van slag kunnen raken doordat de tijd een uur opschuift.

Is inderdaad niet vergelijkbaar met de ellende die mensen elders op de wereld ondervinden, maar over die vergelijking gaat het helemaal niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Moe van de zomertijd

klazon schreef:Waarom is dat aanstellerij? Voor sommige mensen is dat gewoon realiteit. Ik had er ook last van, maar sinds ik in de VUT zit niet meer, ik ben nu vrijer om mijn dag in te delen.

Wat mij betreft mag dat steeds omschakelen ook afgeschaft worden. Maar dan altijd op zomertijd blijven, ik vind het wel lekker als het 's avonds lang licht blijft.
Ik begrijp ook niet goed hoe je daar last van kunt hebben. Veel mensen hebben al een ander slaapritme in het weekend dan in de week, dan zijn er ook nog de mensen met geen 24h-bioritme (zoals ik ;) ), mensen in ploegen of varierende uren, mensen die jetlag-reizen, enz.

De kleine groep mensen die nog in staat is om er last van te hebben kan toch niet groot meer zijn, lijkt mij.

Maar anderszijds weegt maar heel weinig op tegen de wereldproblemen natuurlijk. Of zo lijkt het toch op het eerste gezich, je kunt discussiëren of het effectief minder belangrijk is... maar dat is nogal filosofisch.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 300

Re: Moe van de zomertijd

is er eigenlijk noch een voordeel aan het veranderen van winter naar zomertijd en vica versa??? ik heb altijd gehoord dat het eigenlijk geen energie besparing opleverde zoals de bedoeling was.
De kleine groep mensen die nog in staat is om er last van te hebben kan toch niet groot meer zijn, lijkt mij.
ik kan me voorstellen dat de boeren er bijvoorbeeld last van hebben bv: de koeien begrijpen niet waarom ze ineens op een ander tijd stip gemolken worden. verder hebben kleine kinderen er toch ook wat last mee.
In Japan zijn tienduizend mensen overleden door een aardbeving en staan meerdere kernreactoren op springen. In Afrika heerst al decennialang een enorme hongersnood. In Zuid-oost Azië sterven mensen aan lepra, malaria en weet ik veel wat voor ziektes door een gebrek aan hygiëne. In de Arabische wereld barsten overal burgeroorlogen los na jarenlang onderdrukt te zijn door dictators. In Zuid-Amerika vechten drugsbendes om de macht terwijl de regeringen machteloos toezien hoe talloze burgers het slachtoffer worden van deze vetes.
is daarom noch geen rede om dit ongemak niet gewoon op te lossen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Moe van de zomertijd

is daarom noch geen rede om dit ongemak niet gewoon op te lossen
Nee, natuurlijk niet, maar dat zeg ik ook niet. ;)

Ik bedoel alleen dat ik het gewoon zwaar overdreven vind om te zeggen dat mensen 'een week lang van slag zijn' terwijl het hier om een ongelofelijk onbenullig iets gaat. Het is hooguit een klein ongemak en als we daar iets aan kunnen doen moeten we het ook zeker doen. Maar laten we niet gaan overdrijven.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Moe van de zomertijd

Het gaat niet om klagen of het beter willen hebben. Het gaat om de realiteit dat mensen in hun dag/nachtritme van slag kunnen raken doordat de tijd een uur opschuift.
Ja, maar ik zeg toch ook dat ik best geloof dat het invloed heeft op mensen? Het gaat mij alleen om de overdrijving dat mensen gelijk een week van slag zijn.

Stel er is een leuke film op tv laat op de avond en je wil hem af zien, waardoor je een uurtje later naar bed gaat. Ben je dan ook de hele week van slag? Of als je op zaterdag avond op bezoek gaat bij vrienden waardoor je laat thuis komt en ook later naar bed gaat, ben je de hele week van slag? En als er 's ochtends lawaai op straat is waardoor je een uur eerder wakker wordt? Zo kunnen we nog wel eindeloos door blijven gaan met alle mogelijke redenen voor minder slaap en dan hebben we het nog niet eens over alle andere vormen van ongemakken waar je onder kan lijden.

Nogmaals: ik wil niet ontkennen dat dit probleem bestaat, maar ik vind alleen dat we wel onderscheid moeten blijven maken tussen onbenullige ongemakjes waar je toch wel altijd mee te maken zal hebben en serieuze problemen.
zeg ging de vraag niet om, de mechanismen die hierachter zitten? Niet over of de mensen die hierover zeuren nou pietluttig zijn of niet?
Ja, daar heb je helemaal gelijk in ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Moe van de zomertijd

Stel er is een leuke film op tv laat op de avond en je wil hem af zien, waardoor je een uurtje later naar bed gaat. Ben je dan ook de hele week van slag? Of als je op zaterdag avond op bezoek gaat bij vrienden waardoor je laat thuis komt en ook later naar bed gaat, ben je de hele week van slag? En als er 's ochtends lawaai op straat is waardoor je een uur eerder wakker wordt? Zo kunnen we nog wel eindeloos door blijven gaan met alle mogelijke redenen voor minder slaap en dan hebben we het nog niet eens over alle andere vormen van ongemakken waar je onder kan lijden.
Voor zover ik begrepen hebt komt het niet zozeer door het simpele slaaptekort, maar door het veranderde ritme t.o.v. de zon -of beter- het licht.

Van Medical Facts:
Gordijn legt uit wat er gebeurt als we de klok verzetten. “Je lichaam heeft een eigen ritme, de biologische klok, die ongeveer 24 uur duurt. Dit zogenaamde circadiane ritme stuurt onder andere de slaap aan. Maar omdat dit ritme niet precies 24 uur duurt, moet het steeds bijgesteld worden. Dat gebeurt via licht.” Door ons gedrag (de gordijnen dicht doen bijvoorbeeld) kunnen we dit proces een beetje sturen, maar uiteindelijk wordt ons interne ritme vooral beïnvloed door licht en niet door het horloge. “Door de klok te verzetten gaat je interne ritme opeens uit de pas lopen met de licht/donker-cyclus.”

--//--

Bovendien zijn er groepen die extra veel last hebben van het verzetten van de klok. “Kinderen bijvoorbeeld. Die leven minder op de klok, en hebben daardoor ook meer aanpassingsproblemen.”
Op die pagina wordt ook verwezen naar het onderzoeksproject EUCLOCK:
EUCLOCK is a large European wide research network that has been launched in January 2006. This project aims at the investigation of the circadian clocks in single cells and in humans. Behaviour, physiology, and biochemistry are temporally structured and characterised by daily oscillations. These cycles are not simply driven by external changes as light/dark or warm/cold. They are controlled by endogenous clocks that are prevalent in the most diverse organisms, from cyanobacteria to humans. These circadian clocks are synchronised to the outside world by a process called entrainment, which is generated by rhythmic environmental signals, called ’ZEITGEBERS'.
Het is dus niet zomaar "aanstellerij" over een "simpel ongemak" van een uurtje minder slaap, maar een complex geheel waar wetenschappelijk onderzoek naar verricht wordt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Moe van de zomertijd

Goed, het is iets meer dan alleen een uurtje slaapgebrek. Maar ik blijf er bij dat het een relatief onbenullig iets is waar we niet over moeten overdrijven.

Natuurlijk is het goed dat er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan wordt en dat er oplossingen voor dit probleem(pje) gezocht worden. Daar heb ik niets op tegen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Moe van de zomertijd

Eerst, voor alle duidelijkheid, ik ben een voorstander van het invoeren van zomer- en wintertijd. Al ben ik iemand die er zeker ook de nadelen van ondervindt, in die zin dat m'n 24u-ritme, dat sowieso al niet zo goed aangepast is aan de buitenwereld, er nog meer door overhoop ligt, waardoor m'n slaap nog wat meer verstoord is gedurende enkele dagen.

Het gaat erom dat het 24u-ritme voor meerdere zaken van belang is, en dat het sleutelen eraan, voor sommigen wel degelijk nadelen kan bezorgen. Niet zomaar pietluttige nadelen, maar ietwat ernstiger van aard. Ik kan sowieso al verwijzen naar depressieve stoornissen die gelinkt worden aan een gestoord 24u-ritme. Deze mensen zullen vermoedelijk (ernstiger) nadelen kunnen ervaren door die switch. Maar dat bioritme speelt verder ook nog een rol in andere fysische processen, die hier dan ook mogelijks onder te lijden hebben. Al zal het, zoals wel vaker, vooral mensen treffen die al één of ander gezondheidsprobleem hebben én zal het 'gezonde' deel van de bevolking maar weinig hinder ervaren.

Als ik in de eerstkomende dagen nog wat tijd vind, wil ik wel even zoeken naar wat achtergrondinfo hierover. Al zijn er hier al meer berichtjes verschenen over een gestoord bioritme, dacht ik, en de gevolgen ervan.

Mijn boodschap is dan ook, tot nu toe:

- ik ben ervan overtuigd dat het switchen van de tijden 'behoorlijke' nadelen kan hebben bij mensen die bepaalde aandoeningen hebben, maar dat het 'gezonde' bevolking het maar weinig voelt. De aandoening op zich zal dan wel de grootste veroorzaker zijn van de problemen, maar een verandering in dat 24u-ritme kan daar nog een schep bij doen, of er eventueel zelfs voor zorgen dat een 'net nog doenbare situatie' omslaat naar een 'net niet meer doenbare situatie'.

- Maar goed, mijn gevoel geeft aan dat ik er voorstander van blijf, zonder daarom de nadelen voor sommigen ervan te ontkennen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Moe van de zomertijd

Goed, het is iets meer dan alleen een uurtje slaapgebrek. Maar ik blijf er bij dat het een relatief onbenullig iets is waar we niet over moeten overdrijven.
Op die manier kun je alles bagataliseren.

- Pietje heeft een ernstige ziekte, maar hij mag niet zeuren, gezien wat er in de wereld nog meer gebeurd.

- De ouders van Klaasje zijn overleden, maar hij mag niet zeuren; in Japan zijn hele families overleden.

- Er leven in Europa honderduizenden mensen op de armoedegrens maar zij mogen niet zeuren; in delen van Afrika heerst al tijden hongersnood.


Wat ik wil zeggen: dat er elders rampen gebeuren, maar andere zaken niet minder vervelend. Als Jantje een 3 uit 10 haalt voor een tentamen, is dat nog steeds een zware onvoldoende, ook al haalt Basje een 1 uit 10 voor dat tentamen. De onvoldoende van Basje maakt van de onvoldoende van Jantje nog geen voldoende.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer