Doorsneden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 223

Doorsneden

Hallo,

ik loop weer tegen een pw wiskunde aan dus natuurlijk heb ik weer een probleem.

Ik heb geen idee hoe je nou precies een doorsnede maakt van een kubus. Ik heb drie punten en dan teken je wat en dat moet je wat verlengen, maar ik heb geen idee hoe dat moet, weet alleen dat je een twee punten die in het zelfde vlak zitten met elkaar kunt verbinden. verder geen idee.

Alvast bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Doorsneden

Geef een vb.

Het principe heb je al geschetst, zoek twee punten in hetzelfde vlak.

Berichten: 223

Re: Doorsneden

ABCD,EFGH kubus en dan in het achtervlak in het midden van G en H een punt en op 3/4 deel van D en H een punt. en dan nog een derde punt op het op 1/4 deel van A en D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Doorsneden

Wat is de definitie van een doorsnede?

Twee lijnstukken van je doorsnede zijn dus bekend.

We noemen het punt op HG, P en dat ligt in bovenvlak en achtervlak.

Het punt op HD, Q en dat ligt in het achtervlak en zijvlak links.

Het punt op AD, R en dat ligt in grondvlak en zijvlak links.

Lijnstukken liggen op een lijn.

RQ verlengen en snijden met verlengde EH geeft een tweede punt in het bovenvlak.

Maak verder gebruik van evenwijdigheid van vlakken en lijnen.

Let wel: dit is niet de weg maar een weg van constructie, Deze vergt wel de minste ruimte.

Heb je nu nog tijd of morgen verder?

Berichten: 223

Re: Doorsneden

ja ik snap dat ik lijnstukken moet verlengen, maar ik zie niet welke, ja je zegt welke ik moet verlengen, maar anders zie ik het niet

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Doorsneden

ja ik snap dat ik lijnstukken moet verlengen, maar ik zie niet welke, ja je zegt welke ik moet verlengen, maar anders zie ik het niet
Naar mijn mening, leer je dat pas echt goed zien, als je je oefent in ruimtelijk inzicht. Als je een kubus in 2D tekent, ziet die er mss wat anders uit dan in 3D, maar je zou je dan moeten oefenen in die 2D-figuur voor jezelf in 3D te zien. In de klas zijn je opties beperkt, maar je pennenzak zou bijv kunnen dienen om jouw kubus in 3D te zien. Normaal zou je dan wel moeten zien wat je met wat moet verbinden. Wetende dat je lijnen steeds in 1 vlak moeten liggen.

EDIT: als Safe je zegt welke je moet verlengen, vind je dat dan wél logisch of ook niet?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Doorsneden

Heb je dit uitgevoerd? En ... ?
ja ik snap dat ik lijnstukken moet verlengen, maar ik zie niet welke, ja je zegt welke ik moet verlengen, maar anders zie ik het niet
We kijken allebei, neem ik aan, naar (min of meer) dezelfde figuur. Ja? Nu ga je analyseren op de wijze die ik schetste met als leidraad zoek twee ptn in hetzelfde vlak.

Ik kan ook (bv) PQ verlengen en snijden met het verlengde van CD, wat krijg je dan?

PR verlengen heeft (op dit moment) geen zin.

Ga dus proberen ...

Berichten: 223

Re: Doorsneden

okay, juist, ik weet dus dat je extra lijnen nodig hebt en dan vind je snijpunten zo ver kom ik ongeveer, maar dan ????

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Doorsneden

okay, juist, ik weet dus dat je extra lijnen nodig hebt en dan vind je snijpunten zo ver kom ik ongeveer, maar dan ????
Maar hoever ben je nu? Kan je dat beschrijven of nog mooier, laten zien?

Berichten: 223

Re: Doorsneden

ik ga ff wat proberen kan dus hierna een laat antwoord worden

Berichten: 223

Re: Doorsneden

ik had bijna wat maar daar klopte niets van, want nu ik het nalees zitten die punten heel dicht bij elkaar en zo, klinkt niet meer logisch voor mij.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Doorsneden

Ik hoop dat je begrijpt dat ik nu nog niets weet. Dus kan ik ook op dit moment niet verder helpen. Je zal echt duidelijker moeten zijn.

Berichten: 223

Re: Doorsneden

heb jij een of ander programma waar je een kub mee kunt maken dan kan ik het makkelijk uitleggen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Doorsneden

heb jij een of ander programma waar je een kub mee kunt maken dan kan ik het makkelijk uitleggen?
Er zijn prg's oa Peanut Software WinGeom voor Windows (gratis). Maar er zullen er ongetwijfeld meer zijn.

Maar je hebt zelf toch ook een tekening met de letters zoals afgesproken. Ik heb dat toch ook beschreven.

Probeer dat eens.

Berichten: 223

Re: Doorsneden

sorry kan niks met dat programma

Reageer