Springen naar inhoud

Koeien en nitraat.

• Log in om te kunnen reageren

rebberfoon

rebberfoon

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2011 - 17:11

Bij het biologie hoofdstuk over ecologie staat deze vraag:

In AustraliŽ zijn ruim tweehonderd jaar geleden de eerste koeien geÔmporteerd. Tegenwoordig zijn er in AustraliŽ ruim 30 miljoen koeien. Dit aantal koeien veroorzaakt problemen in de droge-grasland-ecosystemen van AustraliŽ waar weinig regen valt en de temperatuur hoog is. Eťn van de problemen wordt veroorzaakt doordat inheemse mestkevers de mest van de koeien niet voldoende kunnen verwerken. Hierdoor blijft de koemest - in de vorm van harde, droge plakken - voor een groot deel onverwerkt op het bodemoppervlak liggen.
Vier leerlingen doen een bewering over de invloed van het toegenomen aantal koeien op het droge-grasland-ecosysteem.
Leerling 1 zegt: "Doordat er een overschot aan koemest is, wordt het grondwater verontreinigd met nitraat."
Leerling 2 zegt: "Doordat in koemest weinig ammoniumzouten ontstaan, produceren nitrificerende bacteriŽn weinig nitraat."
Leerling 3 zegt: "Doordat de koemest langere tijd op het bodemoppervlak blijft liggen, komt meer ammoniakgas in de lucht."
Leerling 4 zegt: "Doordat in de voedselketen van gras naar koe verlies aan biomassa optreedt, komt er meer nitraat beschikbaar voor het gras."
Welke van deze leerlingen doet of welke doen een juiste bewering?

Het antwoord is 2 en 3.

Ik snap het verband niet tussen de toename van de koeien en nitraat (en nitrificerende bacteriŽn).

Mijn beredenering was:
De koe eet gras, er gaat biomassa verloren, daardoor komt er nitraat in het gras. Dit nitraat heeft een positief effect op het gras (er komt meer gras) en de koe heeft meer eten en er kunnen meer koeien komen.

Alleen, de enige reden dat ik dit bedacht was, omdat ik niet wist wat de andere antwoorden er mee te maken hebben en volgens mij klopt mijn beredenering nu ook niet.

Mijn vraag is: Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

Alvast bedankt
Rewards and punishments are the lowest form of education.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2011 - 16:42

Ik snap het verband niet tussen de toename van de koeien en nitraat (en nitrificerende bacteriŽn).

Er is ook nergens sprake van het verband dat jij noemt. Ik begrijp uit je opmerking dat je antwoord 2 niet begrijpt?
Koemest bevat veel N in de NH3 vorm, ammoniakgas dat kan ontwijken. Blijft zo'n plak onaangeroerd aan de oppervlakte liggen dan verdwijnt het ammoniakgas de lucht in. Er ontstaan dus minder/weinig ammonium(NH4+)zouten in de mest waar nitrificerende bacteriŽn wat mee kunnen.

Dat wat je bedoelt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures