Rotatiesnelheid van een ster in een dubbelster?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 1

Rotatiesnelheid van een ster in een dubbelster?

Hoi,

mijn vraag is misschien een beetje dom maar ik vind nergens op internet een sluitend antwoord...

wordt met de rotatiesnelheid van een ster die deel uitmaakt van een dubbelster:

- de rotatie om eigen as (het tollen) , of

- de rotatie rond een middelpunt samen met de andere ster bedoeld?

En nu we toch bezig zijn nog een extra vraagje: wanneer een ster een bepaalde rotatiesnelheid heeft zal ze een neutronenster worden, toch? is deze grenswaarde vast bepaald, verschilt ze per ster of kan ze niet bepaald worden?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Rotatiesnelheid van een ster in een dubbelster?

hertzsprung schreef:wordt met de rotatiesnelheid van een ster die deel uitmaakt van een dubbelster:

- de rotatie om eigen as (het tollen) , of

- de rotatie rond een middelpunt samen met de andere ster bedoeld?
Hoewel ik er geen zekerheid over heb, als er verder niks bij gezegd wordt, ga dan maar uit van die ster zelf. Anders hebben ze het wel over de rotatiesnelheid van het dubbelstersysteem
En nu we toch bezig zijn nog een extra vraagje: wanneer een ster een bepaalde rotatiesnelheid heeft zal ze een neutronenster worden, toch? is deze grenswaarde vast bepaald, verschilt ze per ster of kan ze niet bepaald worden?
Hier heb je volgens mij de koe bij de staart. Een neutronenster haalt heel hoge rotatiesnelheden omdat alle massa zeer dicht bij de rotatie-as komt te liggen, (traagheidsmoment wordt heel klein). Vanwege de wet van behoud van draai-impuls betekent dat hoge draaisnelheden. Vergelijk met de ijsdanser die in een pirouette gaat. Door de armen heel dicht bij de rotatie-as te halen gaat de rotatiesnelheid fors omhoog.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Rotatiesnelheid van een ster in een dubbelster?

wanneer een ster een bepaalde rotatiesnelheid heeft zal ze een neutronenster worden, toch? is deze grenswaarde vast bepaald, verschilt ze per ster of kan ze niet bepaald worden?
Deze grenswaarde kom ik ook nergens tegen, maar misschien wel leuk om te weten:
De rotatiesnelheid kent wel een maximum: 760 omwentelingen per seconde. Als er meer massa instroomt, door bijvoorbeeld gas van een begeleidende ster, dan wordt de toegenomen energie omgezet in meer zwaartekrachtstraling en niet in een hogere rotatiesnelheid.
--> bron: wikipedia <--
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Reageer