Scheiden van stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Scheiden van stoffen

hallo,

ik heb een vraagje, ik heb met een vriend problemen met het oplossen van een vraag.

je hebt in een potje 8 stoffen zitten die je van elkaar moet onderscheiden. (bijv. dmv destileren). daarna moet je de hoeveelheid van de stof wel kunnen bepalen (in gram). de stoffen zijn:

-zand

-water

-jood

-magnesiumcarbonaat

-ethanol

-glucose

-pentaan(wasbenzine) (c5H12)

-kalium permanganaat Mno4

mvg Lars

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Scheiden van stoffen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Wat heb je zelf al bedacht?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: Scheiden van stoffen

nou dat is dus het probleem. als we een antwoord hebben snappen we het wel.

dus we hebben nog niks verzonnen

Berichten: 320

Re: Scheiden van stoffen

Ik zou beginnen met enkele fysische scheidingen:

- zand kan je waarschijnlijk afscheiden met een zeef.

- Pentaan zal een hydrofobe fase vormen bovenop de rest van de waterige oplossing. Deze zou je moeten kunnen afnemen.

De rest zal eerder chemisch gescheiden moeten worden.

- Zouten zoals kaliumpermanganaat en magnesiumcarbonaat kan je laten neerslaan onder bepaalde omstandigheden. De precieze omstandigheden zal je moeten opzoeken.



Dan blijft er nog water,jood,ethanol en glucose over.


Ethanol distilleren bij zijn kooktemperatuur. Hetzelfde voor water. Als jood er niet bij zat bleef er dan nog enkel uitgekristalliseerd suiker over. Jood kan je misschien ook neerslaan maar dat ben ik niet zeker.

Anyway, dit is een kleine gedachtengang, of ze correct is weet ik niet. het is een vreemde mix van stoffen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Scheiden van stoffen

Als jood er niet bij zat bleef er dan nog enkel uitgekristalliseerd suiker over. Jood kan je misschien ook neerslaan maar dat ben ik niet zeker.
Jodide kan je ook gemakkelijk neerslaan, bijvoorbeeld met zilver, kwik of lood.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Scheiden van stoffen

larsje1223 schreef:nou dat is dus het probleem. als we een antwoord hebben snappen we het wel.

dus we hebben nog niks verzonnen
We kunnen je het antwoord voorzeggen en dan moet je het de volgende keer weer vragen. Als we je het inzicht kunnen bijbrengen, kan je het volgende keer zelf.

Dus: ookal had je alleen nog maar bedacht dat je het zand eruit kan zeven omdat het niet oplost en dat kaliumpermanganaat in water knalpaars is.. alle beetjes helpen. Laat zien dat je erover nadenkt en we coachen je naar het antwoord toe.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Scheiden van stoffen

Namens Thionyl die op een verkeerde knop drukte:
Kan me goed voorstellen dat dit nogal lastig is. Je moet kwalitatief en kwantitatief werken met een mengsel dat nauwelijks homogeen zal zijn. Kwalitatief is wel te doen, kwestie van wat onderzoek via Google naar de stofeigenschappen. Maar kwantitatief? Zand zeven? lijkt me nogal onbetrouwbaar in een vochtige omgeving. De eerste stap lijkt me om het totale potje te wegen en dan de inhoud over te brengen in een schoon ander potje en via terugweging het gewicht van de inhoud te bepalen. Of is het gewicht van het lege potje/monster al bekend? Daarna één voor één aanpakken/elimineren vanuit de totale stock. Water kun je via een geschikt droogmiddel bepalen, bijv. via droog/anh. MgSO4, (die doet niets met alcohol enz.). Jood kun je meten/titreren met een gestelde Thiosulfaat opl. En soda via een gasmeting bepalen. Hexaan is nauwelijks oplosbaar in water, dus dat is daardoor afscheidbaar/meetbaar. Maar er zal wel wat alcohol in de hexaan zitten en dat moet je later meenemen in een bepaling. Kortom best lastig, maar ik hoop je een leiddraad gegeven te hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.816

Re: Scheiden van stoffen

Bedankt MOD.

Had ook ineens geen overzicht op de vraag meer en noemde magnesiumcarbonaat dus soda. Ondanks dat alles een best lastige opgave om op te lossen.
LiA

Berichten: 320

Re: Scheiden van stoffen

Misschien gaat de vraag meer om het begrijpen en inzien van verschillende fyische en chemische eigenschappen van stoffen, (en de mogelijke scheideingsmethoden)dan echt een heel nauwkeurige kwantitatieve bepaling. Thionyl heeft wellicht groot gelijk dat de nauwkeurigheid van de kwantitative bepaling van ELKE stof van zo'n mengsel niet echt hoog zal liggen.

Reageer