Springen naar inhoud

Japanse cultuur en japanse universiteiten


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Gijs

    Gijs


  • >250 berichten
  • 325 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2011 - 18:30

Een tijdje terug heb ik van een vriendin gehoord dat de universiteiten in Japan vergeleken met de rest van de ontwikkelde wereld niet hoog aangeschreven staan. Gezien de Japanse cultuur waarin onderwijs en educatie traditioneel erg belangrijk is kon ik dit eerst niet zo goed geloven. Ik ben toen dus maar gaan zoeken op internet, en heb meerdere (internet-) bronnen gevonden die dat lijken te bevestigen.

Nu is mijn vraag hoe het komt dat alhoewel Japan een erg ontwikkeld en geindustrialiseerd land is, en onderwijs en leergierigheid belangrijk zijn in de (traditionele) Japanse cultuur, de universiteiten in het algemeen toch onderdoen voor universiteiten in Westers ontwikkelde landen. Ik had trouwens niet verwacht dat de prestigieuze universiteiten in Japan gelijkwaardig aan Westerse prestigieuze universiteiten zoals Harvard o.i.d. zouden zijn, maar wel dat over het algemeen de kwaliteit van het onderwijs gegeven in Japanse universiteiten en Westerse (Amerikaanse) universiteiten hetzelfde zou zijn.
Wat het voor mij des te vreemder maakt is dat volgens dit wikipedia artikel:
http://en.wikipedia....nology_in_Japan

Het budget in Japan voor wetenschap en technologie aardig hoog ligt, en dat 'Japan' toch het een en ander grepresteerd heeft op wetenschappelijk gebied. Ik weet dat wikipedia niet de beste bron is, maar ik kan geen andere bron vinden over wetenschap en technologie in Japan. Als in Japan wetenschap en technologie zo belangrijk wordt gevonden, dan zou je denken dat 'Japan' de instituten waar de onderzoekers en wetenschappers worden opgeleidt ook zou perfectioneren, waar haal je anders goed gekwalificeerde onderzoekers vandaan?

Ik vraag me dus af hoe het komt dat Japanse universiteiten niet hoog aangeschreven staan, terwijl je zou verwachten gezien de Japanse cultuur, de voorliefde van de Japanse overheid voor wetenschap en technologie, en het feit dat Japan een ontwikkeld land is, dat ze prima universiteiten zouden hebben.
Heeft iemand een idee? Is er misschien een cultureel aspect dat ik over het hoofd zie? Of misschien heeft het met bepaalde omstandigheden in Japan te maken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2011 - 18:50

Een tijdje terug heb ik van een vriendin gehoord dat de universiteiten in Japan vergeleken met de rest van de ontwikkelde wereld niet hoog aangeschreven staan. Gezien de Japanse cultuur waarin onderwijs en educatie traditioneel erg belangrijk is kon ik dit eerst niet zo goed geloven. Ik ben toen dus maar gaan zoeken op internet, en heb meerdere (internet-) bronnen gevonden die dat lijken te bevestigen.

Kun je zo'n bronnetje geven? Japan staat bij mij weten wel vrij hoog aangeschreven. De universiteit van Tokyo is misschien zelfs vergelijkbaar met MIT qua onderwijs (in mijn gebied: engineering).

Ook in de arwu doen ze het niet slecht: http://www.arwu.org/FieldSCI2010.jsp
(al heeft dat niets met onderwijs te maken)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#3

Gijs

    Gijs


  • >250 berichten
  • 325 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2011 - 19:43

Dank je ;) Nou, het lijkt me dan toch best mee te vallen. Ik heb er zelf een beetje op los gegoogeld en sommige sites leken echt een doembeeld te schetsen. Omdat ik maar een beetje hier en daar op sites gelezen heb, heb ik niet echt bronnen meer. Maar een van de sites die ik heb bekeken is bijvoorbeeld deze:
http://www.education....info/sub1.html

Deze heb ik eigenlijk net pas gevonden, deze geeft wat redenen voor het slechte(?) hogere onderwijs in japan:
http://education.sta...-EDUCATION.html

deze:
http://countrystudies.us/japan/79.htm

deze heb ik ook pas net gevonden:
http://www.jstor.org/pss/3099276

De vergelijkingen met de westerse wereld kan ik even niet vinden, die heb je nog te goed van me ;)

#4

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2011 - 20:12

Dat zijn lijvige documenten. Van wat ik begrepen heb in mijn schuine doortocht doorheen die literatuur:

1) er zijn grote verschillen tussen de universiteiten. Als dat klopt, dan kan dat inderdaad best zijn. Ik weet enkel dat bepaalde universiteiten er hoog zijn aangeschreven, ik weet niets van de algemene situatie.

2) Er is kritiek op het systeem. Wel, dat lijkt me vanzelfsprekend, dat heb je overal. Dat kun je niet echt als iets negatief beschouwen, tenzij je het vergelijkt met andere universiteiten.

In dat opzicht wil ik ook even zeggen dat het hoger onderwijs in de lage landen ook niet bijzonder goed geregeld is. In Belgie is er een enorme kloof tussen de top en de bottom. In Nederland is de kennis van de principes achter de wetenschap soms abominabel, enz.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#5

Drieske

    Drieske


  • >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2011 - 21:01

In Belgie is er een enorme kloof tussen de top en de bottom.

Ik weet dat het in dit topic eigenlijk over onderwijs in Japan gaat, maar ik vroeg mij af wat je ongeveer met deze opmerking bedoelde?

Als dit niet mag (of niet gewenst is) in dit topic, geeft een moderator dat gerust aan ;).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

#6

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2011 - 21:14

Ik weet dat het in dit topic eigenlijk over onderwijs in Japan gaat, maar ik vroeg mij af wat je ongeveer met deze opmerking bedoelde?

Ik bedoelde de kloof tussen de beste leerlingen en de slechtste leerlingen:
bronnetjes: http://www.vonk.org/...ngelijkheid.htm
http://www.hln.be/hl...elijkheid.dhtml
http://www.demorgen....t-gedicht.dhtml
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures