Derde wet van newton

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Derde wet van newton

Als je tegen iets duwt, dan wordt je teruggeduwd.

1. Hoe komt dat?

Als je fietst, ondervind je rolweerstand. Maar hoe komt het dat je vooruit komt als je steeds terug wordt geduwd?

Als je te hard tegen een kast aanduwt kun je naar achter glijden met je voeten.

De kracht naar achteren is groter dan de schuifweerstand.

Maar hoe is dat mogelijk als je van de vloer een even grote kracht terugkrijgt?

Dus vraag 2 luidt: Hoe komt het dat mensen, dieren, voorwerpen enz. kunnen bewegen als ze bij elke beweging die ze maken een kracht in de tegenovergestelde richting krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Derde wet van newton

aminasisic schreef:Als je tegen iets duwt, dan wordt je teruggeduwd.

1. Hoe komt dat?

Als je fietst, ondervind je rolweerstand. Maar hoe komt het dat je vooruit komt als je steeds terug wordt geduwd?

Als je te hard tegen een kast aanduwt kun je naar achter glijden met je voeten.

De kracht naar achteren is groter dan de schuifweerstand.

Maar hoe is dat mogelijk als je van de vloer een even grote kracht terugkrijgt?

Dus vraag 2 luidt: Hoe komt het dat mensen, dieren, voorwerpen enz. kunnen bewegen als ze bij elke beweging die ze maken een kracht in de tegenovergestelde richting krijgen?
Overal op aarde waar je bent ondervindt je de zwaartekracht, als er geen kracht zou zijn die om het zo te zeggen zou 'terug duwen' zou je door de aarde zakken vandaar de normaalkracht.

Als je met je fiets over een weg rijdt onder vind je een bepaalde weerstand die opdat je zou kunnen vooruit fietsen kleiner moet zijn anders geraak je niet vooruit.

Zoals ik al eerder herhaalde, als je op aarde rondloopt ondervindt je een zwaartekracht, als er geen grond bijvoorbeeld zou zijn zou je door de aarde zakken dus moet er een kracht uitgeoefend worden die er voor zorgt dat dat niet gebeurt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Derde wet van newton

Siron schreef:Overal op aarde waar je bent ondervindt je de zwaartekracht, als er geen kracht zou zijn die om het zo te zeggen zou 'terug duwen' zou je door de aarde zakken vandaar de normaalkracht.

Als je met je fiets over een weg rijdt onder vind je een bepaalde weerstand die opdat je zou kunnen vooruit fietsen kleiner moet zijn anders geraak je niet vooruit.

Zoals ik al eerder herhaalde, als je op aarde rondloopt ondervindt je een zwaartekracht, als er geen grond bijvoorbeeld zou zijn zou je door de aarde zakken dus moet er een kracht uitgeoefend worden die er voor zorgt dat dat niet gebeurt.
Hm weet niet zeker of ik dit bedoelde...

Ik dacht meer aan:

Je duwt tegen een kast, die duwt terug, hierdoor krijg je de neiging naar achteren te gaan, je duwt tegen de vloer en die duwt met een even grote kracht terug.

'Conclusie': je kan niet bewegen want op elke beweging krijg je een reactie die even groot is xD..

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Derde wet van newton

Maar de kast heeft een veel groter raakvlak met de grond dan jij. Daarom blijft de kast bij dezelfde kracht staan en jij niet. Bedoel je dat niet?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Derde wet van newton

Maar de kast heeft een veel groter raakvlak met de grond dan jij. Daarom blijft de kast bij dezelfde kracht staan en jij niet. Bedoel je dat niet?


Nee dat snap ik wel, ik zit meer met het feit dat als je op een voorwerp een kracht uitoefent, dat je dan een even grote kracht terug krijgt. Met als gevolg dat je in die richting 'wilt' gaan bewegen. Maar dan raak je de vloer en luchtmoleculen die op hun beurt diezelfde kracht 'weer' op je uitoefenen, waardoor de resultante 0 is...

Het lijkt wel of er bij elke kracht een reactiekracht is waardoor de resultante ALTIJD 0N is.

Berichten: 320

Re: Derde wet van newton

Als je tegen iets duwt, dan wordt je teruggeduwd.

1. Hoe komt dat?

Als je fietst, ondervind je rolweerstand. Maar hoe komt het dat je vooruit komt als je steeds terug wordt geduwd?

Als je te hard tegen een kast aanduwt kun je naar achter glijden met je voeten.

De kracht naar achteren is groter dan de schuifweerstand.

Maar hoe is dat mogelijk als je van de vloer een even grote kracht terugkrijgt?

Dus vraag 2 luidt: Hoe komt het dat mensen, dieren, voorwerpen enz. kunnen bewegen als ze bij elke beweging die ze maken een kracht in de tegenovergestelde richting krijgen?
Als je wandelt of fiets, duw je je af tegen de grond achter je, deze duwt je vooruit (wat inderdaad de tegengestelde richting is waar jij je kracht naartoe stuurt). Aangezien de grond vasthangt aan de aarde, blijft die staan, en jij gaat vooruit omdat je vrijwel geen weerstand hebt.

de kracht die de jij op de muur geeft is even groot als de kracht die de muur op jouw uitoefent. Maar omdat jij een massa hebt die laag genoeg is om door die kracht vooruit geduwt te worden ga jij bewegen, maar de muur niet. De kracht is gelijk, maar de beweging hangt ook nog af van de massa van het object.

Berichten: 320

Re: Derde wet van newton

Maar hoe is dat mogelijk als je van de vloer een even grote kracht terugkrijgt?


als voorbeeld: de kracht die jij op de vloer uitoefent is niet groot genoeg om de vloer te bewegen, en omgekeerd ook niet om jouw te doen stoppen. Opnieuw de massa OF weerstand van het te bewegen object is belangrijk. Bedenk ook dat de kracht die jij op de grond uitoefent doordat je tegen de muur duwt niet evengroot is als de kracht die de muur op jouw uitoefent of de kracht die jij op de muur uitoefent. (ze is er wel afhankelijk van, maar niet even groot)

Berichten: 320

Re: Derde wet van newton

excuseer, met massa bedoel ik eigenlijk weerstand. 1N op elke weerstandsloos object, hoe zwaar ook zal het doen bewegen, maar niet als die grotere massa voor een grotere weerstand zorgt (hier op aarde vooral door de zwaartekracht dus)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Derde wet van newton

Als je wandelt of fiets, duw je je af tegen de grond achter je, deze duwt je vooruit (wat inderdaad de tegengestelde richting is waar jij je kracht naartoe stuurt). Aangezien de grond vasthangt aan de aarde, blijft die staan, en jij gaat vooruit omdat je vrijwel geen weerstand hebt.


Zover was ik ook, maar ik denk nu nog een (verkeerd wellicht xD) stapje verder:

als je dan eenmaal door de grond naar voren wordt geduwd...

dan duw je toch weer tegen 'lucht'moleculen

en die moleculen duwen toch met een even grote kracht weer op jou?

Ik kan me heus wel voorstellen dat de weerstand (verwaarloosbaar) klein is in dit geval,

maar theorethisch gezien snap ik het niet....

En de grond moet zich toch ook weer 'verzetten' tegen mijn kracht?

En dan is er toch nog een reactiekracht van 'iets' met de grond?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Derde wet van newton

1N op elke weerstandsloos object, hoe zwaar ook zal het doen bewegen, maar niet als die grotere massa voor een grotere weerstand zorgt (hier op aarde vooral door de zwaartekracht dus)


Dus de moleculen waar je tegen aanloopt,

die ondervinden een bepaalde kracht

maar de zwaartekracht op hun is zo klein dat ze voor het grootste deel opzij worden geduwd,

maar ze duwen ook op de lopende persoon,

met een even grote kracht als de kracht waarmee de persoon tegen ze 'opbotste',

alleen is de zwaartekracht van de persoon zo groot dat er in het geval van lopen lijkt alsof de moleculen geen effect op je uitoefenen?

Als dit klopt is het wel heel logisch.... xD

Berichten: 320

Re: Derde wet van newton

aminasisic schreef:Dus de moleculen waar je tegen aanloopt,

die ondervinden een bepaalde kracht

maar de zwaartekracht op hun is zo klein dat ze voor het grootste deel opzij worden geduwd,

maar ze duwen ook op de lopende persoon,

met een even grote kracht als de kracht waarmee de persoon tegen ze 'opbotste',

alleen is de zwaartekracht van de persoon zo groot dat er in het geval van lopen lijkt alsof de moleculen geen effect op je uitoefenen?

Als dit klopt is het wel heel logisch.... xD
Dat heb je goed begrepen ;)

met

"[...]alleen is de zwaartekracht van de persoon[...]" bedoelde je waarschijnlijk "[...]alleen is de zwaartekracht op de persoon[...]"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Derde wet van newton

Verplaatst naar klassieke mechanica subforum.

@aminasisic: Ik snap je verhaal niet. De zwaartekracht werkt in verticale richting, de kracht die de lucht op jou uitoefent (de luchtweerstand) werkt in horizontale richting, dus heeft het geen zin om deze twee met elkaar te vergelijken.

Wanneer je loopt, oefen je een horizontale kracht op de aarde uit (wrijving). De aarde oefent dan een horizontale kracht op jou uit, tegengesteld aan de richting die jij uitoefent. Hierdoor ga je vooruit. Nu oefen jij ook een horizontale kracht uit op de luchtmoleculen, welke op hun beurt weer een tegengestelde kracht op jou uitoefenen. Hierdoor merk je weerstand.

Jouw denkfout is dat je aanneemt dat de kracht die jij op de aarde uitoefent en de kracht die jij op de luchtmoleculen uitoefent even groot is. Dit hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn! Wanneer dit wel zo zou zijn, dan zou je niet meer versnellen en dus met constante snelheid voortbewegen, zoals bij een auto op zijn maximum snelheid.

Berichten: 320

Re: Derde wet van newton

Hij bedoelt waarschijnlijk de horizontale weerstandskracht die onstaat doordat de zwaartekracht de persoon op/tegen de grond duwt. Zo had ik het toch begrepen en ook zelf bedoeld. Maar die is inderdaad niet zomaar evengroot als de kracht op de muur en terug.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Derde wet van newton

physicalattraction schreef:Verplaatst naar klassieke mechanica subforum.

@aminasisic: Ik snap je verhaal niet. De zwaartekracht werkt in verticale richting, de kracht die de lucht op jou uitoefent (de luchtweerstand) werkt in horizontale richting, dus heeft het geen zin om deze twee met elkaar te vergelijken.
Als je die twee verschillende krachten met elkaar vergelijkt, krijg je uiteindelijk toch een resultante kracht, waar het uiteindelijk om gaat?
Wanneer je loopt, oefen je een horizontale kracht op de aarde uit (wrijving). De aarde oefent dan een horizontale kracht op jou uit, tegengesteld aan de richting die jij uitoefent. Hierdoor ga je vooruit. Nu oefen jij ook een horizontale kracht uit op de luchtmoleculen, welke op hun beurt weer een tegengestelde kracht op jou uitoefenen. Hierdoor merk je weerstand.
Horizontaal? Toch schuin? Of lees ik nu té letterlijk?
Jouw denkfout is dat je aanneemt dat de kracht die jij op de aarde uitoefent en de kracht die jij op de luchtmoleculen uitoefent even groot is. Dit hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn! Wanneer dit wel zo zou zijn, dan zou je niet meer versnellen en dus met constante snelheid voortbewegen, zoals bij een auto op zijn maximum snelheid.
Hm... okee....

maar ondervinden de luchtmoleculen niet jouw resultante bewegingskracht?

En als 'reactie' hierop krijg een evengrote kracht terug?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Derde wet van newton

Begrijp je de derde wet van Newton?

Laten we als voorbeeld een persoon nemen die op de grond staat ( de persoon staat stil), en die persoon heeft een massa van 80 kg. Neem g=9,8

Op de persoon werkt dan een zwaartekracht in van F(z)=m.g =80 . 9,8 =784 N.

Wat is hiervan nu de reactiekracht ,en waar grijpt deze aan ?

Reageer