verlies in de secundaire van een transfo

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 4

verlies in de secundaire van een transfo

Ik heb een discussie met mijn collega's over het volgende probleem.

Men heeft een tranfo 220/24 volt en een verliesstroomschakelaar van 300mA in de primaire kring.

Als men een verlies in de secundaire kring heeft wanneer gaat de diff uitschakelen?

Ik dacht dat dit rond de 2,7A verlies in de secundaire kring.

Maar ik ben niet zeker. Het kan ook zijn dat de verliesstroomschakelaar NIET

uitschakeld.

Heeft iemand een een andwoord op deze vraag?

Berichten: 672

Re: verlies in de secundaire van een transfo

Bij volledig gescheiden wikkelingen reageert de diff. zeker niet.
huh?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verlies in de secundaire van een transfo

Die 2,7A haal je ongetwijfeld uit de 300mA vermenigvuldigd met de overzetverhouding.

Maar zoals Peter al zegt, een fout in de secundaire heeft geen invloed op de primaire omdat ze elektrisch los van elkaar staan.

Daarbij neem ik even aan dat je met verliesschakelaar een differentiaalschakelaar of aardlekschakelaar bedoelt.

Berichten: 4

Re: verlies in de secundaire van een transfo

Maar als er een verlies in de secundair is, dan moet er toch een verschil zijn in de draden (Ampere) die toekomen bij de differentiaalschakelaar in de primair.

En zorgen dat de differentiaalschakelaar uitvallen..

Of zit ik verkeerd ?

En het lekverlies van de transfo, heeft dat ook een invloed op het maximale

lekverlies van de differentiaalschakelaar ?

bv (300mA) - (lekverlies transfo 17mA)= effectief maximale lekverlies volledige kring 287mA

Berichten: 4

Re: verlies in de secundaire van een transfo

sorry , ik ben een oude transfo opgesteld en een test gedaan en mijn differentiaalschakelaar schakelt niet uit.

Weer iets bijgeleerd vandaag :shock:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verlies in de secundaire van een transfo

Eeuh, kun je eens uitleggen wat je precies met lekverlies bedoelt?

Berichten: 672

Re: verlies in de secundaire van een transfo

Eeuh, kun je eens uitleggen wat je precies met lekverlies bedoelt?
Ik meen me te herinneren dat lekstromen in trafo's leiden tot energieverlies/warmteontwikkeling ( energierendement is nooit 100%)

Dezelfde term zie ik ook vaak gebruikt om stroomverliezen aan te duiden.

Niet helemaal duidelijk dus
huh?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verlies in de secundaire van een transfo

In een trafo heb je normaliter alleen magnetische lek. Populair gezegd: de krachtlijnen die door de primaire worden gegenereerd lopen niet allemaal netjes door de secundaire.

Verder treden er wattverliezen op doordat de wikkelingen zelf ook een ohmse weerstand hebben. Maar dat is heel wat anders dan elektrische lek.

Als er elektrische lek optreedt dan duidt dat op een isolatiedefect en wordt het tijd om de trafo weg te gooien.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: verlies in de secundaire van een transfo

Het is wellicht wat off-topic maar ik vroeg me na het lezen van deze draad opeens het volgende af:

In veel (duurdere) audio-versterkers zie je vaak zogenaamde ringkern-trafo's.

Afbeelding

Hebben dat soort trafo's minder last van de bovengenoemde lekstromen of is er een andere reden dat die ringkerntrafo's door de diverse fabrikanten worden ingezet?
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 672

Re: verlies in de secundaire van een transfo

sen... schreef:Het is wellicht wat off-topic maar ik vroeg me na het lezen van deze draad opeens het volgende af:

In veel (duurdere) audio-versterkers zie je vaak zogenaamde ringkern-trafo's.

Afbeelding

Hebben dat soort trafo's minder last van de bovengenoemde lekstromen of is er een andere reden dat die ringkerntrafo's door de diverse fabrikanten worden ingezet?
Ik meen te weten dat ze minder last hebben van wervelstromen,en ze zijn ook redelijk compact.

Nadeel,zoals je zei,ze zijn duur omdat ze moeilijker te produceren,wikkelen zijn

VG
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: verlies in de secundaire van een transfo

Bedankt.

Zou je me kort kunnen uitleggen wat die "wervelstromen" inhouden?
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: verlies in de secundaire van een transfo

Zou je me kort kunnen uitleggen wat die "wervelstromen" inhouden?  

 

 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wervelstroom

of zie filmpje:

http://fys.kuleuven.be/pradem/demoproeven/prf193a.html
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verlies in de secundaire van een transfo

Ringkerntrafo's hebben (veel) minder last van magnetische lek omdat de ijzerkern een toroide is. De primaire en secundaire wikkeling liggen over de hele omtrek over elkaar heen.

Door de mindere magnetische lek is het magneetveld buiten de trafo verwaarloosbaar, dus minder storing op omliggende appratuur.

Door de ringvormige opbouw geeft een ringkern ook minder akoestische brom af.

Met wervelstromen heeft het niet veel te maken, de opbouw van de ijzerkern is gelijkwaardig. Bij een klassieke "vierkante" trafo zijn het op elkaar gestapelde blikjes, bij de ringkern is het een ijzeren band die opgewikkeld is tot de gewenste dikte.

Wat prijsstelling betreft is er niet zo veel verschil meer tussen een vierkante trafo en een ringkern.

Re: verlies in de secundaire van een transfo

Ik denk dat het verlies in de secundaire als een belasting voor de primaire zal vormen. De stroom die in de secundaire vloeit, of dit nu naar aarde is of terug naar transfo zal een veld in de kern ontwikkelen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verlies in de secundaire van een transfo

Road runner,

hoe zou de stroom in de secundaire naar aarde kunnen vloeien? Er moeten dan 2 verbindingen naar aarde zijn want stroom moet altijd in een gesloten kring lopen.

Reageer