Inwendige weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Inwendige weerstand

Hallo allemaal!

Ik weet dat hier al best veel topics over zijn, maar daar heb ik tot nu toe niks aan gehad.

Het zit zo:

Op school (4gymnasium) moesten we een practicum doen over de inwendige weerstand.

We kregen een voedingskast een ampèremeter een voltmeter 3 weerstanden (47, 100 en 150 ohm) en verbindingdraadjes.

Nu moeten we de inwendige weerstand van de voedingskast bepalen.

Je weet Uklem en I en je moet Ubron en Rinwendig berekenen.

Mijn vraag is uiteraard: hoe doe je dit?

Reacties alsjeblieft ASAP!

Liefs,

Nienepien

Berichten: 316

Re: Inwendige weerstand

Je maakt een kring met de voedingskast, een weerstand en de amperemeter in serie. Meet de stroom I. Omdat alle componenten in serie staan, gaat er door ieder compenent dezelfde stroom (die je gemeten hebt). Meet dan de spanning over de weerstand. Over componenten in serie wordt de totale beschikbare weerstand verdeeld. Dus nu kun je de spanning over de interne weerstand berekenen: de spanning van de bron - de spanning over de weerstand.

Dan de wet van Ohm ertegenaan gooien en dan heb je de waarde voor de interne weerstand. ;) Als je iets niet begrijpt moet je het even laten weten. Belangrijk is:

- De stroom door componenten en serie is gelijk

- De stroom door parallelle componenten wordt verdeeld

- De spanning over componenten in serie wordt verdeeld

- De spanning over parallelle componenten is gelijk

Let wel: voltmeters en amperemeters zijn ook niet ideaal. Er zal dus ook een kleine spanning over de amperemeter staan en een kleine stroom door de voltmeter gaan. Hierdoor is je antwoord niet precies goed.

Berichten: 3

Re: Inwendige weerstand

Puntje schreef:Je maakt een kring met de voedingskast, een weerstand en de amperemeter in serie. Meet de stroom I. Omdat alle componenten in serie staan, gaat er door ieder compenent dezelfde stroom (die je gemeten hebt). Meet dan de spanning over de weerstand. Over componenten in serie wordt de totale beschikbare weerstand verdeeld. Dus nu kun je de spanning over de interne weerstand berekenen: de spanning van de bron - de spanning over de weerstand.

Dan de wet van Ohm ertegenaan gooien en dan heb je de waarde voor de interne weerstand. ;) Als je iets niet begrijpt moet je het even laten weten. Belangrijk is:

- De stroom door componenten en serie is gelijk

- De stroom door parallelle componenten wordt verdeeld

- De spanning over componenten in serie wordt verdeeld

- De spanning over parallelle componenten is gelijk

Let wel: voltmeters en amperemeters zijn ook niet ideaal. Er zal dus ook een kleine spanning over de amperemeter staan en een kleine stroom door de voltmeter gaan. Hierdoor is je antwoord niet precies goed.
Bedankt voor de supersnelle reactie, maar een van mijn problemen is juist dat je de spanning van de bron niet weet. Die moet je ook berekenen. Nog enig idee?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Inwendige weerstand

Beschouw die (onveranderlijke) inwendige weerstand gewoon als een onbekende serieweerstand in een schakeling met een verder ideale (weerstandsloze) spanningsbron.

Meet steeds stroomsterkte, en de spanning over je bekende weerstand. Denk na over resultaten. Spanning wordt evenredig verdeeld over twee serieweerstanden.
nien.gif
nien.gif (8.02 KiB) 1492 keer bekeken
Ik vraag me trouwens af of een voedingskastje wel een inwendige weerstand als zodanig heeft. Die dingen zitten vol met elektronica, die die voedingen onder andere beveiligt tegen onhandige leerlingen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Inwendige weerstand

Jan van de Velde schreef:Beschouw die (onveranderlijke) inwendige weerstand gewoon als een onbekende serieweerstand in een schakeling met een verder ideale (weerstandsloze) spanningsbron.

Meet steeds stroomsterkte, en de spanning over je bekende weerstand. Denk na over resultaten. Spanning wordt evenredig verdeeld over twee serieweerstanden.

[attachment=7677:nien.gif]

Ik vraag me trouwens af of een voedingskastje wel een inwendige weerstand als zodanig heeft. Die dingen zitten vol met elektronica, die die voedingen onder andere beveiligt tegen onhandige leerlingen.
Bedankt, ik heb op dit moment wel alle resultaten, maar het nadenkgedeelte gaat niet zo goed. ;)

Ik heb wat mensen uit mijn klas gemaild en uiteindelijk is er een formule uit gekomen:

Ub = (I x Ri) + Uk

of eigenlijk:

Uk = - (I x Ri) + Ub

Klopt dit?

O ja, en er zit volgens mij wel een weerstand in.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Inwendige weerstand

Als eht nadenkgedeelte niet zo goed gaat doen we het eens andersom.

Stel je ként die inwendige weerstand, laten we zeggen 10 Ω. Die zetten we in serie met een externe weerstand van 10 Ω. We meten 10 V over de externe weerstand. Wat was nu
  1. de spanning over de interne weerstand?
  2. de bronspanning?
Nu vervangen we de externe weerstand door eentje van 40 Ω. De bronspanning verandert niet, de inwendige weerstand ook niet **.

Welke spanning verwacht je nu te meten over je externe weerstand?

Nu vervangen we de externe weerstand door eentje van 90 Ω. De bronspanning verandert niet, de inwendige weerstand ook niet **.

Welke spanning verwacht je nu te meten over je externe weerstand?

Wat is dus de invloed van die inwendige weerstand? Kun je met deze gegevens (plus je gemeten stroomsterkten) nu terugrekenen van spanning over je externe weerstand naar de waarde van die inwendige weerstand?
O ja, en er zit volgens mij wel een weerstand in.
Wel meer dan alleen een weerstandje ook.

** Dat is nu juist het gedrag dat ik van een voedingskastje niet verwacht. Daar zit nogal redelijk wat compenserende elektronica in, en ik vraag me af of je dan bij verschillende belastingen gelijke inwendige weerstand gaat meten. Dat is wat ik bedoelde met "Ik vraag me trouwens af of een voedingskastje wel een inwendige weerstand als zodanig heeft. Die dingen zitten vol met elektronica, die die voedingen onder andere beveiligt tegen onhandige leerlingen."
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Inwendige weerstand

Hey Nienepien!

Dit is echt heel toevallig, ik doe ook 4gymnasium en ik heb precies dezelfde proef gedaan met precies dezelfde weerstandswaarden ;) . Ik vroeg me af wat jouw resultaten zijn?

Berichten: 1.816

Re: Inwendige weerstand

Is het niet zo dat je R (inwendig) bepaalt bij maximale energie overdracht, dus als R(i)=R(u)?
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Inwendige weerstand

Ook al een mogelijkheid, maar dan moet je nauwkeurig vermogens kunnen meten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.816

Re: Inwendige weerstand

Zo te lezen gaat het om gelijk/spanning-stroom, dus een gemiddelde multimeter met een ingangsweerstand van 1 mega- Ohm/Volt maakt een redelijke meting tot op 0,1% of beter, echt wel mogelijk.

Kun je dus gewoon grafisch uitzetten, bij verschillende belastingen of rechtstreeks op de computer uitlezen als je zo'n kaartje hebt.

Prima proefje voor het VWO.
LiA

Reageer