lichtgevende kleefsteren op plafond

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 407

lichtgevende kleefsteren op plafond

heeft iemand een idee hoe die werken ?

en door welke stoffen het komt dat deze het licht kunnen opslagen en een hele tijd nadat er geen licht meer op schijnt nog steeds kunnen "uitzenden, weerkaatsen ( wat het ook doet)'

(ben niet zeker of het echt hier thuishoord mja)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: lichtgevende kleefsteren op plafond

Ik kan je niet zeggen welke stoffen dit kunnen veroorzaken maar ik weet wel hoe het plaatsvind ...

De atomen in die stoffen nemen energie op en de elektronen komen in aangeslagen toestand en gaan in een hogere baan circuleren ... Vanaf het moment dat die energietoevoer stop word gezet (dus het licht uit gaat) beginnen deze elektronen terug naar hun originele baan te bewegen en verliezen hierdoor energie die wordt uitgezonden in de vorm van licht.

:wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: lichtgevende kleefsteren op plafond

Het heet 'fosforescentie'.. google en wikipedia zijn je vriend :shock:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fosforescentie
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: lichtgevende kleefsteren op plafond

hoe komt het dat dit langer duurt dan bij normale stoffen?

op wikipedia zeiden ze:
In de gebruikelijke nalichtende stoffen is het een gevolg van langzaam terugvallen van door bestraling met licht aangeslagen elektronen. Het feit dat dit langzaam gebeurt komt doordat het terugvallen van de elektronen naar de grondtoestand in de kwantummechanica een verboden overgang betreft.
Als het verboden is zal het heus niet gebeuren ook niet geleidelijk, of wel dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: lichtgevende kleefsteren op plafond

Ik kan je niet zeggen welke stoffen dit kunnen veroorzaken...


Tegenwoordig meestal zinksulfide of strontium-aluminaat.

Reageer