Bewegende stenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 80

Bewegende stenen

Op Racetrack Playa, een zeer vlak opgedroogd meer (zo droog dat de grond er volledig gebarsten is), in Death Valley (Californië) liggen, ver van de omringende bergen, diverse rotsblokken, waarvan de zwaarste 320 kg weegt. Achter veel van deze stenen hebben zich geulen gevormd, die zowel kort, lang, recht als bochtig kunnen zijn: de stenen verplaatsen zich. Dit fenomeen is echter nog nooit waargenomen. Verschillende uitenlopende verkalringen zijn: invloed v/d maan, aardmagnetisme, zonnevlekken, wind en regen,...

De persoon die het fenomeen in 1986 onderzocht is voorstander van de combinatie wind/regen als stuwkracht. Deze theorie is echter reeds ontkracht aangezien:

- de stenen zich in uiteenlopende richtingen bewegen;

- sommige stenen veel te zwaar zijn om verplaatst te kunnen worden door de wind/regen;

- de stenen glijden i.p.v. rollen, zoals ze zouden moeten doen indien ze zouden worden voortbewogen door de wind;

- er stenen gezien zijn die naast elkaar lagen, en een tijd later op een totaal andere plek van elkaar lagen, terwijl een andere steen die in de buurt lag, totaal niet bewoog;

- indien de grond nat zou worden door de regen, en de wind zou de stenen over de modde vooruit duwen, zouden ze allemaal in dezelfde richting moeten bewegen wat niet het geval is;

Wie kan hier een mogelijke verklaring voor geven?
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bewegende stenen

Als er geen natuurkracht achter zit, dan moet de mens dit hebben gedaan. Het probleem waar je hier tegenaan zou lopen is de 'waarom?' vraag. Waarom zouden mensen stenen gaan verslepen. In deathvalley zie je geen andere organismen die tot zoiets in staat zouden zijn. (misschien een idee om dit op camera vast te leggen?)

Nu probeer ik een andere verklaring te zoeken. valwinden? Als deze zo krachtig zijn om een vliegtuig neer te doen storten, dan vraag ik me ook af in hoe verre ze effect hebben op deze stenen.

(hier neem ik voor het gemak even aan dat dit verhaal waar is)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 80

Re: Bewegende stenen

Volgens mij zijn valwinden geen optie:

Eén steen heeft ooit eens een rondje gemaakt: dat kan alleen als de wind in een zeer korte tijdspanne volledig van richting is veranderd.

http://photos.imageevent.com/edbook/edbook...racetrack-w.jpg

Een van de bewegende stenen.

http://www.mountaininterval.org/photos/ima...k-detail_RJ.jpg

Close-up van de bodem.

Afbeelding

Hier is duidelijk te zien hoe vreemd de stenen zich bewegen.



edit mod(Lala): de eerste foto heb ik even in een url gezet, omdat het de lay-out verstoordde.
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bewegende stenen

De bewegingen die je op het laatste plaatje hierboven ziet deed me eigenlijk meteen denken aan de tumble en de turn van bacteriën. Zeer vreemd.

Waarom zetten ze er niet een camera op en filmen ze wat er gebeurd?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Bewegende stenen

Kan iemand ergens vinden wat de veronderstelde snelheid is waarmee de stenen van plaats veranderen? Of, als alternatief, de verplaatsing gemeten in een bepaalde tijd (wat natuurlijk niet noodzakelijk een constante snelheid veronderstelt)?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Bewegende stenen

Een wetenschapper, Dr Robert P. Sharp heeft onderzoek gedaan naar de stenen. Hij heeft 30 stenen van ongeveer dezelfde vorm en grootte.

In 1 jaar legde één steen 260m af, in verschillende etappes. Een steen van 300g legde in één keer de grootste afstand af; 208m. Hij plaatste de verklaring bij de combinatie van vocht en wind. Er valt wel maar 5 cm regen per jaar. Maar een beetje regen zorgt ervoor dat het harde kleioppervlak erg glad wordt.

Op deze ondergrond is één flinke windstoot al voldoende om een steen met een snelheid van 1m/ sec te laten glijden.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bewegende stenen

Ik ben niet helemaal overtuigd, draaien de winden daar zo erg dat ze alle kanten op kunnen gaan?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Bewegende stenen

Ik weet wel dat de plaats in een dal. En het lijkt mij wel mogelijk dat de wind tussen de bergen kan weerkaatsen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 80

Re: Bewegende stenen

Zoals ZVdP het stelt klinkt het wel aannemelijk, maar:

Zoals ik al eerder zei is er een blok bij van 320 kg: is dat niet een beetje veel om door wind en vocht te worden verplaatst? Bovendien zijn er ook steentjes bij ter grote van een kiezelsteen: als de wind hiertegen zou blazen, zouden ze wegrollen, maar de stenen schuiven weg, en bovendien hebben zich achter deze kleine steentjes ook geulen gevormd, maar de steentjes hebben hiervoor niet genoeg gewicht.
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Bewegende stenen

Nou, as die bodem bij een beetje regen veranderd in een soort glibberig, bij vloeibaar kleilaagje, dan kan ik het me wel voorstellen. En die rare patronen zijn misschien verklaarbaar door minieme hoogteverschillen in de bodem, of verschillen in vloeibaarheid van het kleilaagje. Een camera lijkt mij ook een goed idee...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Bewegende stenen

De indruk lijkt me redelijk diep, de zachte natte laag moet dus nogal dik zijn en zéér vloeibaar. Anders zal de rolweerstand nog groot zijn. Heeft Sharp dit echt zien gebeuren?
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Berichten: 18

Re: Bewegende stenen

Een mysterieus en leuk iets die stenen....

Volgens mij ligt het antwoord ook in de wind die draait in het dal. Dat is trouwens ook de reden waarom het zo verschrikkelijk warm is in Death Valley (toen ik er 4 weken geleden was was het er nabij 50°C) : doordat de wind als het ware "gevangen" zit tussen de bergen blijft ook de warmte op zijn plaats... Het weerkaatsen van de wind op de bergen lijkt mij ook een aannemelijke verklaring....

check ook onderstaand artikel ivm dit fenomeen:

http://www.death-valley.us/article332.html

Reageer