Springen naar inhoud

Sociaal darwinisme

• Log in om te kunnen reageren

levi258

levi258

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2011 - 17:54

Hoi mensen,
ik moet weten wat sociaal darwinisme is, want ik moet zelf een voorbeeld bedenken van sociaal darwinisme, alleen weet ik niet echt wat het is. Ik heb op internet gezocht, maar daar snap ik niet veel van. Kan iemand het mij in Jip en Janneke taal uitleggen? Ik doe 4 vwo, maar ben niet heel slim haha.

Alvast bedankt

Veranderd door levi258, 30 maart 2011 - 17:56

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjitty

Sjitty

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2011 - 18:40

Darwinisme is de theorie dat bepaalde individuen met bepaalde eigenschappen een grotere kans hebben op overleven, m.a.w. "survival of the fittest". Deze theorie wordt meestal voorgesteld met heel duidelijke voorbeelden van eigenschappen zoals vb vachtkleur of ziekteresistentie. Een witte poolvos heeft een groot voordeel in de sneeuw tegenover een oranje gewone vos. Een plant die de eigenschap heeft resistent te zijn tegen een bepaalde bacterie in een regio, zal overleven terwijl de andere planten zonder die resistentie zullen sterven. Dat zijn de simpelste en duidelijkste voorbeelden.

Sociaal darwinisme is hetzelfde maar met , meestal minder duidelijke, sociale eigenschappen. Iemand die rijk is heeft logisch gedacht misschien wel meer overlevingskans in de samenleving, maar toch is die relatie niet zo eenduidig of duidelijk. Heeft een agressief persoon meer kans om te overleven omdat hij zich beter kan afweren of net minder omdat hij meer gevechten zal aangaan? Over het voor of nadeel van deze sociale eigenschappen valt dus meer te discussiŽren dan gewoon de vachtkleur en de kleur van de omgeving.

Aan jouw om nog andere sociale eigenschappen te vinden waarover je kan discussiŽren binnen de context van sociaal darwinisme.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures