Paradox van ampere-maxwell

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Paradox van ampere-maxwell

Kan er mij iemand uitleggen hoe je aan de paradox van Ampere-Maxwell komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Paradox van ampere-maxwell

Nooit van gehoord, en google kent het ook niet.

Waarover gaat het?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Paradox van ampere-maxwell

317070 schreef:Nooit van gehoord, en google kent het ook niet.

Waarover gaat het?
Ik ook niet, ben wel benieuwd ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 5

Re: Paradox van ampere-maxwell

het zou gaan over iets in verband met een contradictie in de wet van ampère dat zou opgelost worden met verplaatsingsstromen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Paradox van ampere-maxwell

Wet van ampere
\(\oint \vec{B} \cdot d\vec{l}=\mu_{0} i\)
De uitgebreide wet van Ampere luidt:
\(\oint \vec{B} \cdot d\vec{l}=\mu_{0} ( i+\epsilon_{0} \frac{d\phi_{E}}{dt} ) =\mu_{0}i +\epsilon_{0} \mu_{0} \frac{d \phi_{E}}{dt}\)
\(i_{d}=\epsilon_{0} \frac{d\phi_{E}}{dt}\)
\(i_{d}\)
wordt de verplaatsingsstroom genoemd. (displacement current)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Paradox van ampere-maxwell

het zou gaan over iets in verband met een contradictie in de wet van ampère dat zou opgelost worden met verplaatsingsstromen
Inderdaad, de (originele) wet van Ampere werkt niet bij condensatoren... het probleem is eigenlijk dat de wet geen rekening houdt met ladingsopbouw. Als er zich dus ergens lading opbouwt (zoals in een condensator) dan klopt de wet niet helemaal meer.

Als je bijvoorbeeld een oppervlak tekent rondom een plaat van de condensator, op het moment dat de condensator oplaadt, dan loopt er stroom door het oppervlak langs de draad, maar niet tussen de 2 platen van de condensatoren. Je kunt dus voor een bepaalde lijn van het magnetisch veld 2 oppervlakten tekenen, die beide een ander resultaat geven.

Het probleem kun je oplossen door een stroom te onderstellen tussen de 2 platen van een condensator, de zogenaamde verplaatsingsstromen. Die bestaan wel niet in het echt, maar lossen wel het probleem veel eenvoudiger op.

Ik vind het nogal raar om het een paradox te noemen... de wet was gewoon nog niet volledig...

bronneke: http://en.wikipedia.org/wiki/Amp%C3%A8re%2...s_circuital_law
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Paradox van ampere-maxwell

Toen ik in mijn eerste jaar unief leerde over deze wet, werd de uitgebreide wet door mijn prof van toen ook wel ingeleid door een "paradox" te formuleren in de "gewone" wet van Ampère (zoals uitgebreid geformuleerd door 317070). Het is dus idd geen echte paradox, maar misschien kwam de vraag van TS op een soortgelijke manier ingeleid en kwam vandaar het idee van een "paradox".
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer