Neutraliseren van (gamma-)straling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Neutraliseren van (gamma-)straling

Als onkundige op het gebied van deze wetenschap maar wel met de gevolgen van Fukushima in het achterhoofd vroeg ik mij het volgende af;

Is het mogelijk om met een Elektro Magnetic Pulse generator de golf en of golflengte van een gamma deeltje dusdanig te beinvloeden dat deze zijn energie verliest?. Ik heb het dan over iets soortgelijks als het produceren van anti-geluid met tegengestelde golflengtes en dergelijke.

Zo ja; is daar dan veel energie voor nodig?

Berichten: 199

Re: Neutraliseren van (gamma-)straling

Om een elektromagnetische golf op te heffen moet de timing heel nauwkeurig zijn. Met twee laserstralen is het nog wel te doen. Welke atomen precies vervallen en in welke richting de gammastralen gaan is niet te voorspellen. Daarbij hebben de gammastralen die vrijkomen niet allemaal dezelfde golflengte. Het is dus praktisch voor zover ik weet niet mogelijk. Overigens is de gammastraling niet het grootste probleem omdat het dwars door alles heen gaat zonder al te veel te ioneseren. De alpha- en bèta straling zijn veel gevaarlijker, maar dat zijn weer grotere deeltjes. Of je deze praktisch op kunt heffen weet ik niet.

Het probleem bij een lek in een kerncentrale is niet dat er straling uit de centrale komt, maar dat er radioactieve isotopen (de bron) vrijkomen. In plaats van een gecontroleerd kampvuur heb je een regen van brandende lucifers.

Als de isotopen op hun plaatsbleven en er door een gat straling uit de centrale kwam hoefde men er alleen maar een loden plaat voor het gat te zetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Neutraliseren van (gamma-)straling

Overigens is de gammastraling niet het grootste probleem omdat het dwars door alles heen gaat zonder al te veel te ioneseren.
De energie van gammastralen is zo groot dat, wanneer ze doorheen een materiaal passeren, chemische bindingen kunnen breken en elektronen uit atomen kunnen losmaken. Men zegt ook wel dat gammastraling "ioniserend" is. Dit kan zowel nuttig als gevaarlijk zijn.

--> Bron <--
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Neutraliseren van (gamma-)straling

Is het theoretisch mogelijk om gammastraling, eventueel met tussenkomst van een lens of prisma, door een aangepaste PV-paneel om te zetten in elektriciteit?
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Neutraliseren van (gamma-)straling

noaa7 schreef:Als onkundige op het gebied van deze wetenschap maar wel met de gevolgen van Fukushima in het achterhoofd vroeg ik mij het volgende af;

Is het mogelijk om met een Elektro Magnetic Pulse generator de golf en of golflengte van een gamma deeltje dusdanig te beinvloeden dat deze zijn energie verliest?. Ik heb het dan over iets soortgelijks als het produceren van anti-geluid met tegengestelde golflengtes en dergelijke.

Zo ja; is daar dan veel energie voor nodig?
De wet van behoud van energie blijft toch werken. Als je ergens aan destructieve interferentie doet (zoals ook bij antigeluid) moet je ook elders aan constructieve interferentie doen(waar het dus dubbel zo luid id). Je gaat dus weinig winnen.

Verder is dat inderdaad strikt theoretisch gezien mogelijk, gammastraling is tenslotte een vorm van elektromagnetisch straling. Praktisch gezien lijkt het me iets om binnen 1000 jaar eens te proberen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Neutraliseren van (gamma-)straling

Kan, op het moment dat het praktisch mogelijk is,het gevaar van de straling opgelost worden?

Of ben ik nou veel te ver vooruit aan het kijken?

In het meest positive geval krijg je dan meer rendament en nagenoeg geen gevaarlijke straling.

Kernfusie zou natuurlijk nog mooier zijn, maar of dat echt haalbaar gaat worden op grote schaal vraag ik me af.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Neutraliseren van (gamma-)straling

Kan, op het moment dat het praktisch mogelijk is,het gevaar van de straling opgelost worden?
Dat probleem is al opgelost, en het noemt beton.

Een dikke laag beton gaat veel betrouwbaarder en beter zijn dan zo'n superspeciale opstelling. Net zoals we nu ook geen antigeluid gebruiken om niet de buren te hoeven horen, maar gewoon geluidsisolatie...

Het is in feite een oplossing voor een probleem dat er geen is.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer