Dna profielen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 18

Dna profielen

Beste mensen van het forum,

Ik heb een vraagje over het lezen van de DNA-profielen.

Zie plaatje hieronder.

Afbeelding

In het plaatje zien jullie onder de pieken getallen staan. Kunnen jullie mij misschien uitleggen wat het getal precies voor staat? Het aantal repeats?

De x-as staat voor het aantal baseparen en de Y-as voor de intensiteit. Maar waarom staat de 9 juist daar? (dus na het getal 20)

Mijn vraag is dus: Wat maakt dat de piek daarkomt?

Waarom staat het getal niet voor 20? Als je bedenkt dat de getallen voor het aantal repeats staat.

Alvast bedankt.

Berichten: 320

Re: Dna profielen

Afbeelding
DNA-profielen kunnen worden gebruikt om achtergelaten cellen aan verdachten te koppelen- of juist om te bewijzen dat zij het celmateriaal niet achterlieten. De kans dat een willekeurig gekozen individu hetzelfde volledige DNA profiel heeft als het celmateriaal is kleiner dan 1 op een miljard. Voor verwanten is de kans op een overeenkomend profiel wat groter (een-eiige tweelingen hebben zelfs identieke DNA profielen).De piekhoogte (eigenlijk oppervlakte) geeft de hoeveelheid materiaal weer: hoe hoger de piek, hoe meer materiaal. De plaats van de piek op de horizontale as geeft weer om welk allel het gaat. De getallen die erbij staan zijn de namen van de allelen. Het bijschrift erboven vermeldt om welke loci het gaat. Dit is het profiel van 1 vrouw (dat kun je zien aan het amelogenine locus: dat is X/X, zie links in de grote versie).
bron: http://www.kennislink.nl/publicaties/forensische-statistiek

Berichten: 320

Re: Dna profielen

weet je wat een allel is?

Berichten: 18

Re: Dna profielen

variatie van een gen ;)

Berichten: 320

Re: Dna profielen

variatie van een gen ;)


oke dan ;) dan begrijp je wel wat ermee bedoelt wordt ;)

Berichten: 18

Re: Dna profielen

De getallen onder de pieken zijn echt de herhalingen (hoevaak een stukje DNA wordt herhaald, oftewel repeats).

Het kan niet de namen van de allelen zijn. Dat klopt niet.

En mijn vraag is waarom (soms) lagere getalen achter de hogere getallen staan.

Komt dat misschien door het gebruik van een andere primer?

alvast bedankt voor je antwoord ;)

Berichten: 320

Re: Dna profielen

luckymagic schreef:De getallen onder de pieken zijn echt de herhalingen (hoevaak een stukje DNA wordt herhaald, oftewel repeats).

Het kan niet de namen van de allelen zijn. Dat klopt niet.

En mijn vraag is waarom (soms) lagere getalen achter de hogere getallen staan.

Komt dat misschien door het gebruik van een andere primer?
Hmm, oke dan, stel dat het getal voor het aantal repeats staat ;) Waarom kunnen 6 repeats van 5 nucleotiden niet achter 10 repeats van 2 nucleotiden liggen?

edit: ik heb een tweede bron gevonden waar inderdaad staats dat het getal staat voor het aantal repeats (als eenheid voor lengte van het allel)

De plaats op de x-as stelt de locus voor van het allel, het getal voor de "lengte" van het allel in eenheden van repeats. het maakt dus totaal niet uit of een langere repeat voor of na een kortere repeat komt.

Berichten: 320

Re: Dna profielen

Afbeelding

Berichten: 18

Re: Dna profielen

Dat begrijp ik nu ook wel.

Maar wat hebben ze nou gedaan om de lagere getallen toch achter de hogere getallen te zetten?

De x-as staat, zoals je al weet, voor het aantal baseparen. Ik dacht dat er misschien een andere primer werd gebruikt.

thanks voor de tekening ;) Heb je het zelf gemaakt?

Berichten: 320

Re: Dna profielen

ja gwn in paint ;)

Een allel bevat 5 repeats die met dezelfde primer gegenereerd kunnen worden. Met dezelfde primer worden in het 2e allel slechts 3 repeats gevonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Dna profielen

Verplaatst naar moleculaire biologie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 18

Re: Dna profielen

Okay, thanks~ =D

Ik zie dat ik nog weinig weet over de DNA-profielen. Ik ga nu maar eens goede informatie zoeken. En goed voorbereiden voor mijn tentamens...

Berichten: 320

Re: Dna profielen

ik heb de tekening wel iets te verwarend gemaakt. de 2 loci lijken hier beide uit dezelfde repeats te bestaan, maar dat is niet zo. de vergelijking tussen 2 gelijke loci gebeurt tussen 2 profielen onder elkaar zoals jouw foto. de 2 pieken na elkaar op 1 profiel zijn 2 verschillende kenmerken. de 2 pieken onder elkaar zijn diegene die je moet vergelijken met elkaar

of ze dezelfde zijn of niet ( evenveel repats hebben of niet)

Berichten: 18

Re: Dna profielen

Huh,ik snap het niet helemaal..

Wat bedoel je met: ''de 2 pieken na elkaar op 1 profiel zijn 2 verschillende kenmerken. de 2 pieken onder elkaar zijn diegene die je moet vergelijken met elkaar'' ?

Welke 2 pieken onder elkaar? ;)

Berichten: 320

Re: Dna profielen

Je moet mij excuseren. Ik denk dat ik het plaatje zelf verkeerd heb geïnterpreteerd. Ik zou zeggen vergeet even alles wat ik gezegd heb. Ik zoek het verder uit. Misschien kan iemand anders ondertussen toch al helpen? Nogmaals mijn excuses.

Reageer