Diodespanning meten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 288

Diodespanning meten

Op school bouwden we dus de schakeling in de bijlage. We bepalen hierbij V uit E-Vr. Mijn vraag is nu waarom we de diodespanning niet rechtstreeks met een multimeter mochten meten...
Bijlagen
Netwerk.jpg
Netwerk.jpg (48.17 KiB) 313 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Diodespanning meten

Direct meten met een multimeter zou inderdaad handiger zijn, maar misschien denkt de leraar dat je meer leert van zijn circuit (namelijk het optellen/aftrekken van spanningen). Vraag het hem eens.

Berichten: 582

Re: Diodespanning meten

Geen expliciete reden die rechtstreeks uit de opgave volgt, maar misschien zoals jkien zegt..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Diodespanning meten

Mogelijk zinloos idee: zou die diodespanning misschien dusdanig laag kunnen zijn dat je daarmee in een beduidend minder nauwkeurig gebied van het meetbereik van je multimeter aan het meten bent?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: Diodespanning meten

Wat Jan Van de Velde zegt, zou wel eens kunnen kloppen. Ik herinner me nog dat in een les gezegd werd dat de weerstand van de VOLT/multimeter erg groot moet zijn tov de weerstand van de diode om geen verstoring van het netwerk met zich mee te brengen. Als de diode spert, wordt de weerstand daarvan waarschijnlijk veel groter dan de weerstand van de multimeter en misschien is het dan niet meer mogelijk om correcte metingen te doen?

Reageer