Springen naar inhoud

Scheiding zuur/base

• Log in om te kunnen reageren

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2011 - 14:48

Hallo

Voor een practicum moeten we een mengsel van één zuur en één base zo kunnen behandelen dat we het zuur van de base scheiden. Dit moeten we doen via een vloeistof-vloeistof extractie. Ik heb al zelf geprobeerd om een flowchart op te stellen, maar ik geraak er niet 100% aan uit. Dit is wat ik heb:

o Voeg aan de gekregen producten (een zuur en een base) 40mL ether toe. Hou een aantal druppels van de
oplossing bij als referentie.
o Begin met de afzondering van het zuur en extraheer drie keer met 20mL van een 1M NaOH-opl. Vang alle waterlagen op in eenzelfde erlenmeyer. Door het toevoegen van een NaOH-opl. zal het zuur in de waterlaag gedrongen worden. De base zal in de etherlaag blijven.
o Reinig de scheitrechter.
o Zuur de waterlaag aan met een geconcentreerde waterstofchloride-opl. (36%). Hierbij zal een neerslag/emulsie ontstaan (dit is ons zuur dat terug neerslaat!). Er moet voldoende zuur toegevoegd worden, zodat de neerslag na schudden of roeren blijft bestaan. Controleer met lakmoespapiertje wanneer de oplossing zuur is. Door het toevoegen van HCl zal de carboxyl-groep van het zuur geprotoneerd worden waardoor deze apolair wordt en niet goed meer oplost in water. Breng dit terug in de propere scheitrechter.
o Extraheer nu de waterlaag drie keer met telkens 20mL ether.
o Breng alle etherlagen samen in een erlenmeyer en droog ze op magnesiumsulfaat.
o Na affiltreren van het droogmiddel en naspoelen wordt de etherlaag ingedampt met de roterende vacuümverdamper in een kolf (geen erlenmeyer!).

Ik weet nu alleen niet goed, mijn zuur heb ik mijn kolf, maar mijn base zit in de waterlaag of niet? Wat moet ik nu doen om de base te kunnen scheiden van het water. Aan de rotavapor hangen, lijkt mij geen oplossing aangezien de base voor ons onbekend is en kan meeverdampen met het water...

Is dit een goeie manier van werken? Het moet via een vloeistof-vloeistof extractie, maar is mijn stappenplan goed?

Alvast bedankt

Mvg

Veranderd door QuarkSV, 02 april 2011 - 14:52

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 april 2011 - 10:25

Je moet de etherlagen niet samenvoegen; bij de eerste extractie zit je base in de etherlaag (zoals je zelf al aangeeft) en het zuur zit in de waterlaag. Daar heb je in feite de scheiding al bewerkstelligd. De rest van de stappen is in feite alleen bedoeld om de stoffen te kunnen isoleren. Na de tweede extractie heb je het zuur uit de waterlaag in een nieuwe etherlaag gebracht. Beide lagen afzonderlijk drogen en indampen geeft je een kolf met base en een kolf met zuur.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures