Foton-excitatie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

Foton-excitatie

hallo,

ik zat overlaatst te denken over foton-excitatie nadat een elektron naar een lager energieniveau terugvalt, maar nu vroeg ik mij af : de reden dat het elektron terugvalt is door de aantrekking van zijn positieve kern neem ik aan , maar als dit zo is wat bepaald dan wanneer een elektron zal terugvallen naar een lager energieniveau ?

En ik vraag me ook af hoe ik mij dit proces moet voorstellen , klopt het dat het elektron wanneer het terugvalt even verdwijnt en dan op een lager energieniveau verschijnt doordat het tussen deze 2 energieniveaus niet kan bestaan doordat zijn waarschijnlijkheidsgolf desctuctief met zichzelf interfereert ? En door wat wordt het energiepakketje dat ontstaat door de energiedaling dan eigenlijk geëxiteerd ?

Ik vind het allemaal zeer abstract en probeer het me voor te stellen.

als iemand me kan helpen, ontzettend bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Foton-excitatie

Je moet je niet voorstellen dat het elektron even verdwijnt of zelfs 'springt' in de ruimte, onder meer omdat de twee niveau's niet gescheiden zijn van elkaar in de ruimte.Hiermee bedoel ik dat de orbitalen (die de kansdichtheid van het elektron beschrijft) van deze twee toestanden met elkaar moeten overlappen, anders is de overgang niet mogelijk.

Er is dus nergens een sprong, en zeker ook al niet omdat je niet meer kan spreken over een welbepaalde locatie van het elektron in de kwantummechanica.

Deze laatste zal je ook nodig hebben om uit te rekenen hoe snel het elektron gemiddeld zal terugvallen naar een bepaalde energietoestand.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Foton-excitatie

Zie ook hier
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Foton-excitatie

Verplaatst naar atoomfysica.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer