Uitzetting van twee materialen die aan elkaar zitten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 50

Uitzetting van twee materialen die aan elkaar zitten

Hallo

Ik wil een lang profiel van staal (6 meter) tussen twee aluminimum profielen in klemmen (vast schroeven).

Ik vraag me af of dit goed gaat vanwege het grote verschil in uitzettings coefficient.

Aluminium: alfa = 0.000023

Staal: alfa = 0.000012

dus die van aluminium is twee maal zo groot.

Als ik dit geheel tussen 0 en 30 graden wil kunnen gebruiken, gaat dat dan goed?

Twee metalen met verschillende uitzettingscoefficienten tegen elkaar betekend natuurlijk krom trekken (denk

aan het bimetaal principe). Maar als ik staal het inklem tussen twee aluminimum profielen, wat gebeurt er dan?

Cor

Berichten: 389

Re: Uitzetting van twee materialen die aan elkaar zitten

Daar moet je inderdaad rekening mee houden. Door het uittrekken van hier waarschijnlijk voornamelijk de stalen balk(omdat die 6 meter lang is en die uittrekking dus al groot kan zijn), zal één en ander gaan buigen. Dit is een minieme buiging, maar afhankelijk van hoe zwaar die profielen zijn, waar die voor moeten dienen en dergelijke meer, moet je hiervoor maatregelen nemen. Opties zijn ofwel een zekere buiging toelaten (bv. uw aluminium voldoende flexibel maken om dit op te vangen, aluminium is vrij buigzaam, of als het stalen profiel niet te zwaar is kan dit ook wel wat buiging aan), ofwel uw balken zodanig sterk maken dat ze alle krachten die hierdoor komen kunnen opgevangen worden, ofwel bv. de gaten waarin je je vijzen zet, iets groter maken zodanig dat er wat speling op zit bij uitrekken. Alles hangt af van de mate waarop een vervorming kan en mag toegelaten worden, maar ongunstig vervormen zal het inderdaad.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uitzetting van twee materialen die aan elkaar zitten

Als de opbouw symmetrisch is zal het niet gaan buigen. Maar als het te strak vastgeschroefd wordt krijg je wel trek- en drukkrachten in de lengterichting.

Bij de getallen die je noemt krijg je ongeveer 2 mm lengteverschil. Daarvoor moet je dus "schuifruimte" voorzien.

Berichten: 50

Re: Uitzetting van twee materialen die aan elkaar zitten

Bedankt voor de antwoorden.

Het staal is een dunne strook van 6 meter lang. Ongeveer 15 cm breed, 2 of 3 mm dik.

Ongeveer 10cm van de breedte van de staal strook zit opgesloten tussen twee alluminium profielen.

Denk hierbij aan een alluminium kokers (ook 6 meter lang) van 10cm x 10cm, dikte denk ik 10mm.

Als ik het staal goed inklem, waar treden dan de spanningen op?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uitzetting van twee materialen die aan elkaar zitten

De spanningen treden op in alle drie de delen. In het ene deel trekspanning, in het andere deel drukspanning, afhankelijk van de temperatuur.

Reageer