Welke toets pas ik toe? repeated measure anova?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Welke toets pas ik toe? repeated measure anova?

Hallo allemaal,

Voor mijn thesis wil ik achterhalen welke ethische kwestie de voorkeur geniet bij consumenten in de context van cause related marketing. Hiervoor werk ik met een keuze experiment, waar mijn participanten telkens moeten kiezen tussen 2 mogelijkheden:

Fair trade/milieu

Milieu/dierenrechten

Dierenrechten/fair trade

Nu wil ik graag hieruit halen welke ethische kwestie nu de meeste voorkeur geniet: fair trade, milieu of dierenrechten?

Weet iemand met welke toets ik dit best zou achterhalen? Ik had zelf al gedacht om 3 nieuwe variabelen (milieu/fair trade/dierenrechten) aan te maken en vervolgens een repeated measure anova toe te passen. Mijn probleem is nu dat ik niet goed weet hoe ik die nieuwe variabele moet aanmaken.

Stel nu, ik maak een nieuwe variabele aan voor fair trade. Ik heb dan een variabele die 3 mogelijkheden heeft: 0 (fair trade werd geen enkele keer gekozen), 1 (fair trade werd in één van de twee gevallen gekozen), 2 (fair trade werd in beide gevallen gekozen).

Hoe kan ik dit aanmaken in SPSS? Iemand enig idee?

Alvast mijn eeuwige dankbaarheid!

Berichten: 2

Re: Welke toets pas ik toe? repeated measure anova?

Hallo allemaal,

Wat een nachtje slaap al niet kan doen, ik denk dat ik mogelijks een oplossing gevonden heb. Het is wel nogal omslachtig, maar wat denken jullie?

Dus

Fair trade/milieu

Milieu/dierenrechten

Dierenrechten/fair trade

Ik wil voor elk van deze 3 een nieuwe variabele aanmaken en kijken hoeveel keer ze gekozen werden. Ik zal hier nu fair trade als voorbeeld nemen en ik wil dus een nieuwe variabele fair trade maken met 3 opties: fair trade werd geen enkele keer gekozen (0), fair trade werd 1 keer gekozen (1) en fair trade werd 2 keer gekozen.

Eerst begin ik met 'Fair trade (1) /milieu (2)' om te zetten in 1 nieuwe variabele met 'recode into different'. Old value voor fair trade is 1 en de new value blijft ook 1. Voor milieu is de old value echter 2 en wordt de new value 0.

vervolgens moet ik 'dierenrechten/fair trade' omzetten op dezelfde manier. dierenrechten 1 wordt met recode into different 0 en fair trade wordt 1.

De volgende stap is nu om beide variabelen met 'compute' op te tellen en dan heb ik een nieuwe variabele fair trade met 3 mogelijkheden

0: fair trade werd geen enkele keer gekozen

1: fair trade werd 1 keer gekozen

2: fair trade werd 2 keer gekozen

Wat denken jullie? Is er een snellere manier om dit te doen of is dit de beste oplossing?

Ik doe dit dus ook voor de twee andere ethische kwesties en dan heb ik 3 variabelen (fair trade, dierenrechten, milieu). Ik wil nu nagaan of er één goed doel vaker gekozen werd dan een ander (dan later nog vergelijken obv geslacht/inkomen/leeftijd). Pas ik nu best een repeated measures anova toe? (ik heb dit helaas nog nooit gezien hoe ik dit in spss moet toepassen. De knop heb ik wel al gevonden, maar als iemand mij kan helpen met de interpretatie en post hoc toetsen zou dit fantastisch zijn!)

Alvast bedankt!

Reageer