Differentiaalvergelijkingen oplossen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Differentiaalvergelijkingen oplossen

Ik vroeg me af of het onderstaande correct is. Verder wil ik graag weten hoe ik de formule die ik bij particuliere oplossing moet gebruiken kan vinden. Hieronder is die gelijk aan hetgene wat rechts van het is teken staat. Echter weet ik van opgaves dat dit vaak niet het geval is.
\(\ddot{y}(x) + 2\cdot\dot{y}(x) + 2\cdot y = e^{-x}\sin(x)\)
dan is
\(y_P(x) = A\cdot x \cdot e^{-x}\cos(x) + B\cdot x \cdot e^{-x}\sin(x)\)
Nu heeft onze docent gezegd dat je maar een beetje moet 'gokken' maar ik wil dit graag systematisch oplossen. Dus vroeg ik mij af hoe.

----------

Ik heb de volgende diff. vergelijking:
\(\ddot{y}(x) - y(x) = \sin(x) - \cos(x)\)
Nu moet ik dus de homogene en particuliere oplossing vinden.

De homogene is makkelijk:
\(y(x) = e^{\lambda\cdot x}, \dot{y}(x) = \lambda\cdot e^{\lambda\cdot x}, \ddot{y}(x) = \lambda^2\cdot e^{\lambda\cdot x}\)
\(\ddot{y}(x) - y(x) = 0 \Rightarrow \lambda^2\cdot e^{\lambda\cdot x} - e^{\lambda\cdot x} = 0 \Leftrightarrow e^{\lambda\cdot x}(\lambda^2 - 1) = 0 \Rightarrow \lambda = 1 \vee \lambda = -1\)


dus
\(y_H(x) = C_1e^x + C_2e^{-x}\)
Vervolgens de particuliere oplossing... Nu moet je een formule kiezen voor
\(y_P(x)\)
. Ik neem:
\(y_P(x) = A\cdot\sin(x) - B\cdot\cos(x)\)
\(\dot{y}_P(x) = A\cdot\cos(x) + B\cdot\sin(x)\)
\(\ddot{y}_P(x) = -A\cdot\sin(x) + B\cdot\cos(x)\)
Dus
\(-A\cdot\sin(x) + B\cdot\cos(x) - (A\cdot\sin(x) - B\cdot\cos(x)) = \sin(x) - \cos(x)\)
\(-2A\cdot\sin(x) + 2B\cdot\cos(x) = \sin(x) - \cos(x)\)
\(A = -\frac{1}{2}, B = \frac{1}{2}\)
Dus homogene + particuliere:
\(y_{HP}(x) = C_1e^x + C_2e^{-x} -\frac{1}{2}\cdot\sin(x) + \frac{1}{2}\cdot\cos(x)\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentiaalvergelijkingen oplossen

Je oplossing is correct.

Zie hier voor meer uitleg en voorbeelden voor het vinden van een particuliere oplossing door zelf een oplossing voor te stellen. Deze methode werkt niet altijd, maar in de gevallen waar het van toepassing is, is het doorgaans wel een makkelijke methode. Na ongeveer 1/3e van de pagina vind je een overzichtstabel met voorstellen op basis van het rechterlid.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Differentiaalvergelijkingen oplossen

TD schreef:Je oplossing is correct.

Zie hier voor meer uitleg en voorbeelden voor het vinden van een particuliere oplossing door zelf een oplossing voor te stellen. Deze methode werkt niet altijd, maar in de gevallen waar het van toepassing is, is het doorgaans wel een makkelijke methode. Na ongeveer 1/3e van de pagina vind je een overzichtstabel met voorstellen op basis van het rechterlid.
Bedankt ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentiaalvergelijkingen oplossen

Graag gedaan ;) .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer