Springen naar inhoud

Vraagje 'fetamine' ?

• Log in om te kunnen reageren

Robbybloks

Robbybloks

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2011 - 17:50

Ik heb een klein vraagje, als ik sommige artikelen lees over harddrugs dan zie ik vaak achter het scheikundige woord 'fetamine' staan.
Wat bedoelen ze met die term ?

Voorbeelden, Amfetamine, Methamfetamine, 3,4-methyleendioxymethamfetamine.

Greats, Robby.
VMBO - 3 Kader Gemengd Theoretisch (KGT), Virologie, Biologie, Scheikunde.
Robby Blok , 16 jaar.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2011 - 18:31

De naam amfetamine komt van alfa-methyl-fenylethylamine, niet helemaal de officiŽle chemische naam voor de structuur van deze stof, maar chemici kunnen uit deze naam wel afleiden wat de structuur is. De term "amfetamine" is dus een soort van afkorting.

De andere namen die je noemt zijn afgeleiden van amfetamine, varianten hierop waarbij enkele functionele groepen op het molecuul zijn gezet. Vandaar dat alle namen eindigen in -amfetamine.

De uitgang -fetamine betekent in feite niks.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Robbybloks

Robbybloks

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 april 2011 - 22:06

De naam amfetamine komt van alfa-methyl-fenylethylamine, niet helemaal de officiŽle chemische naam voor de structuur van deze stof, maar chemici kunnen uit deze naam wel afleiden wat de structuur is. De term "amfetamine" is dus een soort van afkorting.

De andere namen die je noemt zijn afgeleiden van amfetamine, varianten hierop waarbij enkele functionele groepen op het molecuul zijn gezet. Vandaar dat alle namen eindigen in -amfetamine.

De uitgang -fetamine betekent in feite niks.

Bedankt !!!
VMBO - 3 Kader Gemengd Theoretisch (KGT), Virologie, Biologie, Scheikunde.
Robby Blok , 16 jaar.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures