Springen naar inhoud

Sterkte van papier

• Log in om te kunnen reageren

sam2711

sam2711

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2011 - 01:49

Goedendag

Mijn volgende practicum zal gaan over de sterkte van papier, en ik moet een kleine inleiding houden.
in welke richting van de physica zal ik moeten denken?
kan iemand me hints geven?

ik weet dat het soort papier dat gebruikt zal worden belangrijk is maar dat heb ik nog niet te horen gekregen,
ik heb gelezen dat het water- en asgehalte van het papier belangrijk zijn, ook de dikte ervan.

kan iemand me richtlijnen geven???

dank u

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44836 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2011 - 15:53

Volgens mij kom je eerder in de ingenieurswereld (praktische fysica) terecht. Zoiets als materiaalkunde. Overigens is papier een zeer breed begrip. Je komt zelf al met factoren als dikte, watergehalte (een natte krant is inderdaad niet zo sterk), asgehalte (geen idee in hoeverre dat een rol speelt), maar ik zou ook nog iets kunnen bedenken als gemiddelde vezellengte, en waarschijnlijk, als je serieus in de literatuur gaat graven, vind je nog een héle waslijst factoren die mede de sterkte bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

sam2711

sam2711

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2011 - 01:19

oke ik heb me opstelling al gemaakt voor het experiment, het is een openproef dus ik moet alles zelf bedenken. op de foto zie je de opstelling(zie att). aan een statief word dmv tape een dun reepje papier opgehangen, hieraan wordt weer dmv tape een massahouder vast gemaakt. er worden dan steeds kleine massa's opgehangen tot het papiertje doorscheurt.
ik ben van plan verschillende soorten papier te gebruiken, ik twijfelde even of hangmassa's eraan hangen goed zou zijn of een dun emertje met steeds een beetje meer water???

stappenplan:
-Bereken de oppervlakte van het papier en weeg je op een balans. druk het gewicht uit in gram/vierkantemeter.
-snij een reepje eruit en maak je opstelling.
-hang nu massa's tot het papiertje scheurt.

ik zal verschillende lengten papier gebruiken en de metingen herhalen voor nauwkeurigheid.

suggesties??? aanbevelingen??? correcties??? advies???
alles is welkom

dank u

Bijgevoegde miniaturen

• Untitled_1.jpg

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures