Springen naar inhoud

Paraboolvlucht


  • Log in om te kunnen reageren

#1

OFrank

    OFrank


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2011 - 15:41

Hallo,

Voor ons profielwerkstuk doen wij onderzoek naar paraboolvluchten. Dit zijn vluchten waarin een vliegtuig een paraboolvormige figuur aflegd. In de top van de parabool ondervindt men gewichteloosheid.

Hieronder is een grafiek met vrij betrouwbare gegevens weergegeven, waarin het een en ander van de paraboolvlucht duidelijk wordt.

Geplaatste afbeelding

Echter kunnen wij niet verklaren waarom er een tijd van ongeveer 5 seconden zit tussen het punt 'injection' en het moment van microgravitatie.

Dus daarom de vragen:
- Wat is de verklaring voor deze tijdinterval?
- Is dit d.m.v. een formule of berekening toe te lichten?

Alvast bedankt!!

Veranderd door OFrank, 05 april 2011 - 15:42


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 april 2011 - 16:37

Het kan natuurlijk gewoon aan het meetapparaat liggen.

#3

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2011 - 11:58

Het antwoord is vrij simpel. Het punt van injection is het moment dat de vliegers de invalshoek van (in dit geval) 47 graden loslaten en een nieuw vluchtdeel aanvangt (de 2e fase). Voor een verkeersvliegtuig zoals de A300 duurt het simpelweg een x aantal seconden om van een behoorlijke positieve g naar 0 te komen. Al trek je de gashendel nog zo snel dicht, het vergt enkele seconde voor de motoren om terug te spoelen.
In feite is het dus een kwestie van terminologie. Vanuit het oogpunt van de vlieger is het punt injection belangrijk omdat een nieuw deel van de manoeuvre begint. Tevens wordt de kreet gebruikt als waarschuwing voor de passagier.
Voor bijvoorbeeld de onderzoeker aan boord is het punt van 0 g waarschijnlijk belangrijker, maar daar moet hij dan dus nog enkele seconden op wachten.

#4

Woutie1969

    Woutie1969


  • 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2011 - 14:59

Traagheid speelt een rol, de overgang naar nul G gaat geleidelijk.
Vliegtuig reageert als gevolg van de traagheid ook niet direct op de motoren (je bent niet meteen bij 0G als de motoren aan het terugspoelen zijn). Er zitten dus 2 soorten redenen achter het niet meteen optreden van 0 G op het tijdstip van injection.

Is dit antwoord geniaal of niet?
Als je zelf geniaal bent, zeg dan maar gerust ja hoor. Haha.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures