Reactie tussen zwak zuur/base

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Reactie tussen zwak zuur/base

Ik heb een vraagje over vraag 9 van dit eindexamen ( http://www.havovwo.nl/vwo/vsk/bestanden/vsk106iopg2.pdf )

De eerste reactie is NH3 + HSO4– Afbeelding NH4+ + SO42-, maar moet dit niet een evenwichtsreactie zijn? NH3 is een zwakke base en HSO4- is een zwak zuur (weliswaar afkomstifg van H2SO4 dat weer sterk is, maar toch...).

Alvast bedankt.



Meer informatie over het gemakkelijk invoeren van reactievergelijkingen kan je hiervinden. Moderator

Berichten: 320

Re: Reactie tussen zwak zuur/base

NH3 + H2SO4 => NH4 1+ + HSO4 1-

zeker dat dit niet de reactie is?

Want dit is wel degelijk een aflopende reactie. NH3 heeft slechst 1 proton nodig om NH4+ te vormen. Aangezien H2SO4 een sterk zuur is en per mol minstens 1 mol H+ afgeeft, is de reactie stoichiometrisch compleet. Een tweede dissociatie is niet echt nodig. De reactie is dus:

Deze reactie wordt trouwens gebruikt om het stikstofgehalte te meten (aantal mol N atomen; in voeding bijvoorbeeld; Kjeldahl-stikstofbepaling). Indien deze reactie niet aflopend zou zijn, zou dat niet nuttig zijn voor deze methode.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Reactie tussen zwak zuur/base

Niet dat het er veel toe doet, maar de HSO4- is niet afkomstig van zwavelzuur.

Volgens de informatiebijlage bij dat examen:
Zelf ontwikkelde monitor

De door onderzoekers van ECN en RIVM ontwikkelde ammoniakmonitor is opgebouwd rond een zogenoemde 'continuous flow wet denuder', een apparaat dat bestaat uit twee in elkaar passende cilinders die in tegengestelde richting draaien. Tussen de wanden van beide cilinders bevindt zich een dunne film absorptievloeistof. De te meten lucht stroomt met een snelheid van 30 L min–1 langs de absorptievloeistof (0,1 M NaHSO4). De in de lucht aanwezige ammoniakmoleculen worden na absorptie omgezet in ammoniumionen. Voortdurend stroomt een klein beetje van deze vloeistof uit de 'denuder'. Tegelijkertijd stroomt verse absorptievloeistof de denuder in om het verlies aan te vullen. Door toevoeging van verdunde natronloog reageert het ammonium weer tot ammoniakgas. Het opgeloste ammoniakgas passeert een teflonmembraan. Aan de andere kant van het membraan stroomt gedestilleerd water, waarin het ammoniakgas weer oplost in de vorm van ammoniumionen. Dit ammoniumhoudende vloeistofstroompje passeert tenslotte een detector voor meting van het geleidingsvermogen. Het signaaltje uit deze detector is een directe maat voor de ammoniakconcentratie in de aangezogen lucht. De monitor is op die manier in staat om elke minuut een meetresultaat te produceren
moet dit niet een evenwichtsreactie zijn?
Kun je een conclusie trekken uit de Kz waarden voor HSO4- en NH4+ ?
Sjitty schreef:NH3 + H2SO4 => NH4 1+ + HSO4 1-

zeker dat dit niet de reactie is?
Ja, zie de informatiebijlage die ik opgooglede ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Reactie tussen zwak zuur/base

Sjitty schreef:NH3 + H2SO4 => NH4 1+ + HSO4 1-

zeker dat dit niet de reactie is?
Sorry, maar ik snap niet waarom je hiermee komt. De vraag was om hier uit de formule te halen: "De te meten lucht stroomt met een snelheid van 30 L min–1 langs de absorptievloeistof (0,1 M NaHSO4). De in de lucht aanwezige ammoniakmoleculen worden na absorptie omgezet in ammoniumionen."

De formule volgens het antwoordmodel is NH3 + HSO4– Afbeelding NH4+ + SO42-

Wat ik niet snap is waarom deze reactie aflopend is. NH3 is een zwakke base en HSO4- is een zwak zuur. Weliswaar niet heel zwak, maar ik heb altijd geleerd dat een reactie tussen een zwak zuur en een zwakke base een evenwichtreactie is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Reactie tussen zwak zuur/base

Wat ik niet snap is waarom deze reactie aflopend is. NH3 is een zwakke base en HSO4- is een zwak zuur. Weliswaar niet heel zwak, maar ik heb altijd geleerd dat een reactie tussen een zwak zuur en een zwakke base een evenwichtreactie is.
Is niet elke reactie in principe een evenwichtsreactie, waarbij we een reactie waarbij dat evenwicht ver naar één kant ligt voor het gemak een aflopende reactie noemen? Wat we dan "ver naar een kant" noemen is nogal arbitrair.
Kun je een conclusie trekken uit de Kz waarden voor HSO4- en NH4+ ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Reactie tussen zwak zuur/base

Ok bedankt, maar is het dan fout als ik die vergelijking met een <> teken noteer i.p.v -->?

Berichten: 817

Re: Reactie tussen zwak zuur/base

volgens mij is dit inderdaad een evenwichtsreactie. of je waterstofsulfaat nu van een zwavelzuur komt of niet doet er niet toe volgens mij.

Eens in de oplossing maakt het niet uit of HSO4- afkomstig is van NaHSO4 of zwavelzuur. Er staat immers nergens zwavelzuur in de reactie, dus we moeten het ion an sich beschouwen, ongeacht zijn 'herkomst'

Volgens mij wordt het (onterecht) als aflopende reactie geschreven omdat je absorptievloeistof continu ververst wordt.
Voortdurend stroomt een klein beetje van deze vloeistof uit de 'denuder'
De redenering hierbij zou dan zijn dat enig evenwicht geen kans krijgt om zich in te stellen en de geabsorbeerde moleculen simpelweg geen kans krijgen om de oplossing te verlaten in gasvorm.

Hoe dan ook lijkt het me erg kort door de bocht om dit als aflopende reactie op te schrijven.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Reactie tussen zwak zuur/base

Hoe dan ook lijkt het me erg kort door de bocht om dit als aflopende reactie op te schrijven.
de Kz-waarden van de stoffen lopen nogal uiteen, zodat het evenwicht best wel ver één kant op ligt als ik het correct inschat?

Verder, in het kader van deze tekst worden de reactieproducten steeds afgevoerd. Wat er dus gebeurt mogen we dus waarschijnlijk best wel als een aflopende reactie beschrijven? Misschien kort door de (theoretische) bocht, maar wel de praktijk in deze situatie?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: Reactie tussen zwak zuur/base

Het is inderdaad een randgeval. Hoe dan ook vind ik het en erg onduidelijk antwoord voor een examenvraag.

Ik ben niet geheel bekend met het nederlandse schoolsysteem, maar is HAVO niet het equivalent van het belgisch middelbaar onderwijs? Ik vind de redenering nodig om aan een aflopende reactie te komen al behoorlijk doordacht. Laat staan voor iemand met scheikundige kennis uit het middelbaar onderwijs.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer