Elektrolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

Elektrolyse

Hallo,

Wij snappen deze vraag niet:

Hoeveel mg Cu zal theoretisch neerslaan wanneer gedurende 1 uur en 9,0 minuten een stroom van 47,5 mA door kopersulfaatoplossing wordt geleid? Zie o.a. Physical chemistry van Barrow, pagina 534 of Textbook of physical chemistry van Glasstone, pagina 885.

We hebben in Physical chemistry van Barrow gekeken, maar hier staat niets nuttigs in. Het andere boek hebben we op school niet, dus wie kan ons helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektrolyse

De boeken heb ik ook niet maar ik kan je wel helpen denk ik. Ken je de wetten van Faraday?
\(q(\mbox{C}) = I(C/s) \cdot t(s)\)


Vervolgens ga je als volgt te werk:
  1. Kan je uit de wet van Faraday berekenen hoeveel lading er ontstaat?
  2. Schrijf de optredende redoxreactie eens op.
  3. Hoeveel mol elektronen worden hierbij gebruikt?
  4. Met welke lading komt dit overeen? (tip: gebruik de constante van Faraday)
  5. Door de lading uit stap 1 te delen door de lading uit stap 4 weet je hoeveel mol Cu er ontstaat.
  6. Zet het aantal mol om in gram.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 25

Re: Elektrolyse

Bij stap 1 heb ik

q ( C ) = I (C/s) . t (s) met I = 47,5 . 10-3 A, t = 69 minuten . 60 = 4140 seconde geeft q = 47,5 . 10-3 . 4140 = 196,65 Coulomb.

Maar dan snap ik het niet meer bij stap 2. Want ik krijg deze reacties maar bij een totaal reactie valt toch alles tegen elkaar weg? Dus dan kan ik toch ook niet met mol gaan rekenen?

Red: Cu (s) --> Cu2+ + 2e-

Ox: Cu2+ + 2e- --> Cu (s)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektrolyse

Yvonne123 schreef:Bij stap 1 heb ik

q ( C ) = I (C/s) . t (s) met I = 47,5 . 10-3 A, t = 69 minuten . 60 = 4140 seconde geeft q = 47,5 . 10-3 . 4140 = 196,65 Coulomb.
Tot hier is alles correct ;)
Yvonne123 schreef:Maar dan snap ik het niet meer bij stap 2. Want ik krijg deze reacties maar bij een totaal reactie valt toch alles tegen elkaar weg? Dus dan kan ik toch ook niet met mol gaan rekenen?

Red: Cu (s) --> Cu2+ + 2e-

Ox: Cu2+ + 2e- --> Cu (s)
Ik had mijn vraag misschien iets beter moeten stellen, het gaat om de half-reactie waarbij vast koper wordt gevormd. Met andere woorden Cu2+ + 2e- Afbeelding Cu(s)

Hieruit kun je afleiden dat 1 mol Cu2+ reageert met 2 mol elektronen en zo 1 mol Cu vormt.

Als je nu weet uit de constante van Faraday dat 1 mol elektronen gelijk is aan 96485C. Weet je dan ook welke lading 2 mol elektronen heeft?

Kan je tot hier volgen? En kan je ook verder?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer