Als iemand anders gaat promoveren op jouw data

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 6

Als iemand anders gaat promoveren op jouw data

Hoi,

Momenteel loop ik stage bij een instelling om praktijkervaring op te doen als psycholoog in spe en doe daar (op stage dus)ook het onderzoek voor mijn masterscriptie. Mijn onderzoek wordt begeleidt door een professor die op mijn stage directeur van wetenschap en innovatie is, daarnaast begeleidt een onderzoeksmedewerker mij intensief met mijn valideringsonderzoek. Ik werk erg hard om het onderzoek op te zetten en de participanten te verzamelen.

Het valideringsonderzoek die ik binnen mijn stage instelling uitvoer gaat straks deel uitmaken van een groter onderzoek, en nu komt het: de data die ik verzamel om mijn scriptie te schrijven wordt straks samengevoegd met nieuwe data die nog verzameld moet worden voor het groter onderzoek en op basis daarvan gaat die onderzoeksmedewerker die mij nu begeleidt daarop promoveren.

Ik gun het haar van harte, het is hele goeie begeleidster en ze verdient het! maar wat betekent dit voor mij en wat zijn mijn rechten als auteur van eerder onderzoek van wie de data straks gebruikt gaat worden? Moet zij in haar proefschrift officieel gezien mijn naam en onderzoek ook vermelden? Ik hoop het echt heel erg want ik wil graag dat mijn valideringsonderzoek gepubliceerd wordt of in ieder geval bekend wordt, want ik ben van plan om verder te gaan met onderzoek doen. En hoe groot is de kans dat mijn valideringsonderzoek gepubliceerd wordt? Ik moet wel zeggen dat mijn onderzoek het eerste valideringsonderzoek is wat er ooit gedaan is naar dat onderwerp.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Als iemand anders gaat promoveren op jouw data

Als dit onderzoek als deel van een groter geheel gepubliceerd zal worden dan zal je -indien er een wezenlijk deel aan de publicatie is bijgedragen- worden vermeld als co-auteur. Dit is meer iets van 'common courtesy' dan iets anders. Wil je hier meer duidelijkheid over, wees dan niet bang om te vragen aan je begeleider en hoofd van de onderzoeksgroep.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 954

Re: Als iemand anders gaat promoveren op jouw data

Het is helemaal niet ongebruikelijk dat data uit verschillende deelonderzoeken (bijvoorbeeld verzameld door masterstudenten) worden samengevoegd tot een groter geheel. Het is wel zo netjes dat in een eventuele publicatie een dankwoord wordt opgenomen waarin de personen die hebben geholpen bij de dataverzameling worden bedankt, maar reken niet op een coauteurschap.

Berichten: 6

Re: Als iemand anders gaat promoveren op jouw data

Dus coauteurschap kan ik helemaal vergeten? Of is er nog een kans? Ik wil het echt heel erg graag, vooral omdat mijn onderzoek het eerste valideringsonderzoek is naar dat onderwerp.

Is het misschien mogelijk dat men in zo'n groot onderzoek refereert naar wat er in deelonderzoeken is gevonden? Want dan is de kans dat ik in de referenties sta misschien iets groter..

Berichten: 954

Re: Als iemand anders gaat promoveren op jouw data

Famous_Publication schreef:Dus coauteurschap kan ik helemaal vergeten? Of is er nog een kans? Ik wil het echt heel erg graag, vooral omdat mijn onderzoek het eerste valideringsonderzoek is naar dat onderwerp.

Is het misschien mogelijk dat men in zo'n groot onderzoek refereert naar wat er in deelonderzoeken is gevonden? Want dan is de kans dat ik in de referenties sta misschien iets groter..
Ik zou er niet van uit gaan. Als jouw gegevens de validatiestudie op zich zijn (en dus niet een onderdeeltje ervan), kan het wellicht. Dat zal vervolgens sterk afhangen van je begeleider en vooral ook van de rol die jij in het onderzoek hebt gespeeld (heb je alleen uitgevoerd, dan is de kans groot dat een noot het hoogst haalbare is, maar als je een substantiële bijdrage hebt geleverd aan het onderzoek, zou een coauteurschap niet misstaan).

Berichten: 6

Re: Als iemand anders gaat promoveren op jouw data

Ik zou er niet van uit gaan. Als jouw gegevens de validatiestudie op zich zijn (en dus niet een onderdeeltje ervan), kan het wellicht. Dat zal vervolgens sterk afhangen van je begeleider en vooral ook van de rol die jij in het onderzoek hebt gespeeld (heb je alleen uitgevoerd, dan is de kans groot dat een noot het hoogst haalbare is, maar als je een substantiële bijdrage hebt geleverd aan het onderzoek, zou een coauteurschap niet misstaan).
Ik zal even mijn werkzaamheden etc beschrijven:

Ik heb brieven geschreven voor alle medewerkers/clienten binnen de instelling, ik heb 5 managers gesproken, stuk of 10 presentaties gehouden voor teams om hen te laten participeren in het onderzoek en een presentatie tijdens het directieoverleg gegeven. Ik heb pakketjes gemaakt van de vragenlijsten en die opgestuurd, vervolgens heb ik de vragenlijsten gescoord en de data ingevoerd. En mijn professor heeft aangegeven dat ze liever wilt dat ik de scriptie in het Engels schrijf, wat ik ook zal doen. Bovendien loop ik door de dataverzameling 2 maanden vertraging...dus hopelijk vinden ze dat ik de coauteurschap heb verdiend...

Oh en de 55 proefpersonen die ik heb verzameld voor mijn scriptie worden meegenomen in het groter onderzoek. Het is namelijk een groot onderzoek dat binnen 4 instellingen wordt gehouden en ik heb voor mijn masterscriptie de datverzameling gedaan van één van deze instellingen waar ik stage loop

Berichten: 954

Re: Als iemand anders gaat promoveren op jouw data

Ok, maar de vragenlijst waarmee je de data hebt verzameld heb je niet ontwikkeld maar dat is door je begeleider (en anderen) gedaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Als iemand anders gaat promoveren op jouw data

Bij het schrijven van publicaties is het makkelijk, als er delen, teksten, grafieken, tabellen gebruikt worden die jij hebt geschreven of samengesteld dan hoor je als co-auteur vermeld te worden.

Als je enkel data hebt verzameld, geen analyze, dan kan een acknowledgement genoeg zijn. Een co-auteurschap is dan inderdaad niet verplicht.

Berichten: 86

Re: Als iemand anders gaat promoveren op jouw data

Ze gebruiken alleen je data, wat natuurlijk mag. Het lijkt me echter niet meer dan normaal dat je wel in de referentielijst wordt opgenomen.

Reageer