Dringende vraag over slechthorende

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 1

Dringende vraag over slechthorende

Hallo allemaal,

Mijn naam is Lessien, ik ben 20 jaar oud en zit in examenklas 6VWO. Ik zit al een tijdje met een vraag in mijn hoofd die ik maar niet beantwoord kan krijgen. Hier het verhaal:

De vriend van mijn zus is slechthorend, eigenlijk bijna doof. Zonder zijn gehoorapparaten in hoort hij helemaal niets. Naast het feit dat hij slechthorend is, slaapwandelt hij ook veel. Bijna iedere avond is hij wel op pad ergens naartoe of vraagt hij mijn zus in zijn slaap waar hij in godsnaam beland is.

Dit lijkt op het eerste gezicht natuurlijk niet heel vreemd, maar wat ik wel heel vreemd vind, is dat mijn zus en hij kunnen communiceren terwijl hij slaapt en dus zijn gehoorapparaten niet in heeft. Als hij tijdens het slaapwandelen vraagt waar hij beland is en mijn zus rustig reageert met: "je ligt gewoon in bed op onze slaapkamer" antwoord hij met een scherp: "helemaal niet! ik ben heel ergens anders!"

Er is dus echt sprake van vraag en antwoord, zonder dat hij mijn zus zou moeten kunnen horen, omdat hij zijn gehoorapparaten niet in heeft. Dit vind ik een vreemd verschijnsel en ik kan me maar niet bedenken wat dit veroorzaakt. Het enige wat ik kan bedenken, is dat zijn gehoorbeschadiging dan niet echt is maar dat dat veroorzaakt wordt door iets mentaals. Hij is doof geboren, zijn tweelingbroertje ook. Ook zijn tweelingbroertje doet precies hetzelfde.

Heeft een van jullie misschien enig idee waardoor dit veroorzaakt wordt? En of ik gelijk kan hebben als ik zeg dat hun gehoorbeschadiging dan "tussen de oren" zit? Ik ben natuurlijk maar een examenkandidaat en heb eigenlijk nooit biologie gehad in mijn leven, ik denk dus dat jullie er meer vanaf weten.

Ik wacht graag jullie antwoord af, alvast erg bedankt.

Lessien

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Dringende vraag over slechthorende

Persoonlijke medische problemen gaan we hier niet bespreken. De kans op verkeerd en slecht advies is te groot zonder een volledige casus en zonder gekwalificeerd personeel. WSF kan en wil deze verantwoordelijkheid niet dragen.

-slotje-
"Meep meep meep." Beaker

Gesloten