Hulp bij limiet

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Hulp bij limiet

Hallo!

Ik zit met de volgende oefententamen vraag:

Ga van de volgende reeks na of die absoluut convergent, voorwaardelijk convergent of divergent is.

Σ(n=2, ;) ) (-1)^n/ln(n)

Ik weet dat de reeks convergent is, maar ik weet niet hoe ik kan aantonen dat deze ook voorwaardelijk convergent is. (ja, na een tijdje heb ik gespiekt bij de antwoorden)

De ratio-test heeft geen zin, L=1. Hoe moet ik dit oplossen? Alsjeblieft, ik heb morgen het tentamen :P

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hulp bij limiet

Zegt volgende "stelling"/test je iets:

Zij
\(\sum_n a_n\)
met
\(a_n = (-1)^n b_n\)
of
\(a_n = (-1)^{n+1} b_n\)
. Dan is de reeks convergent als:

1)
\(\lim_{n \to \infty} b_n = 0\)
2)
\(b_n\)
is een dalende rij.

En zie je hoe je deze hier kunt gebruiken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7.068

Re: Hulp bij limiet

... Dan is de reeks convergent als: ...
Maar het zegt niks over het voorwaardelijk convergent zijn en daar wordt naar gevraagd...

Berichten: 3

Re: Hulp bij limiet

Haha, dat zegt me zeker wat ;) Dat heb ik gebruikt om te weten dat de rij sowieso convergeert. Maar ik moet ook bewijzen waarom hij conditioneel convergeert. En de Ratio- en Roottest hebben hier geen nut.

Wel bedankt voor je reactie trouwens, maar dit heeft mij helaas niet geholpen. Iemand anders die mij alsjeblieft uit de brand kan helpen?

Berichten: 4.246

Re: Hulp bij limiet

De absolute waarde van elke term is groter dan 1/n en de harmonische reeks is divergent (+ de reeks is convergent)=> de reeks is voorwaardelijk convergent.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hulp bij limiet

MDaniel schreef:Haha, dat zegt me zeker wat ;) Dat heb ik gebruikt om te weten dat de rij sowieso convergeert. Maar ik moet ook bewijzen waarom hij conditioneel convergeert. En de Ratio- en Roottest hebben hier geen nut.

Wel bedankt voor je reactie trouwens, maar dit heeft mij helaas niet geholpen. Iemand anders die mij alsjeblieft uit de brand kan helpen?
Ow excuses... Ik had er te rap overgelezen blijkbaar. Mijn fout van te rap te willen zijn :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: Hulp bij limiet

MDaniel schreef:Haha, dat zegt me zeker wat ;) Dat heb ik gebruikt om te weten dat de rij sowieso convergeert. Maar ik moet ook bewijzen waarom hij conditioneel convergeert. En de Ratio- en Roottest hebben hier geen nut.

Wel bedankt voor je reactie trouwens, maar dit heeft mij helaas niet geholpen. Iemand anders die mij alsjeblieft uit de brand kan helpen?
Ah fijn! Super bedankt, ik zie het. Als ik deze vraag morgen krijg, heb ik het antwoord klaar liggen. :P

Berichten: 4.246

Re: Hulp bij limiet

Verkeerde quote? Of is Dries's antwoord in jouw ogen correct?
Quitters never win and winners never quit.

Reageer