Exotische pulsar ontdekt met einstein@home

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 299

Exotische pulsar ontdekt met einstein@home

6 april 2011

Max-Planck-Institut für Radioastronomie


Astronomen hebben, met de hulp van duizenden vrijwilligers, een bijzondere pulsar ontdekt. De rondtollende neutronenster vormt een paar met een witte dwergster, en is daardoor bijzonder geschikt voor het toetsen van de algemene relativiteitstheorie.


Wetenschappers die zich met kosmisch onderzoek bezighouden, hebben een luxeprobleem. Ze verzamelen zo veel gegevens, dat het steeds moeilijker wordt om die gegevens te analyseren. Daarom roepen zij steeds vaker de hulp in van vrijwilligers die de rekenkracht van hun pc's ter beschikking willen stellen voor dataverwerking via het internet.


Eén van die initiatieven is Einstein@Home, een programma waarbij gegevens van de Arecibo-radiotelescoop worden geanalyseerd om nieuwe pulserende neutronensterren te vinden. Op die manier is ook de exotisch pulsar J1952+2630 opgespoord.


Deze neutronenster, 31.000 lichtjaar van ons verwijderd, geeft eens in de 20,7 milliseconde een korte stoot radiostraling. Door het pulsgedrag heel nauwkeurig te analyseren zijn professionele astronomen tot de ontdekking gekomen dat er kleine, regelmatige variaties in die pulsperiode zitten. Daaruit kan worden afgeleid dat de pulsar een kleine, maar zware begeleider heeft: vermoedelijk een witte dwerg. De twee wentelen in vrijwel volmaakte cirkelbanen in ruim negen uur om hun gemeenschappelijke zwaartepunt.


Dat maakt deze bijzondere dubbelster tot een geschikt object voor het meten van relativistische verschijnselen. Zo hopen astromen bij J1952+2630 het zogeheten Shapiro-effect te kunnen meten. Dat effect zorgt ervoor dat (radio)straling die vlak langs een zwaar object scheert van het rechte pad afwijkt en dus een beetje vertraging oploopt. Als deze vertragingen in het geval van J1952+2630 inderdaad meetbaar zijn, kunnen daaruit de massa's van de pulsar en de witte dwerg worden afgeleid.


--> Bron <--
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Exotische pulsar ontdekt met einstein@home

Bij wetenschapsforum hebben we ook een team dat aan einstein@home en andere Boinc projecten doet:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=60653

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Exotische pulsar ontdekt met einstein@home

Ik heb me gisteren ook maar eens een beetje in "boinc" verdiept en succesvol ge-installeerd.

Eens kijken of mijn pc-tje een bijdrage kan leveren voor Einstein@Home.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Reageer