On grid-omvormer aansluiten zonder levering aan net

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

On grid-omvormer aansluiten zonder levering aan net

Hallo,

Ik woon in Frankrijk en wil zonnepanelen met een "on grid"230V omvormer aansluiten op het net zonder aan het net terug te leveren (verboden zonder toestemming).

Wat ik zoek is een soort diode schakeling voor 230V, dus overdag wel eigen stroom gebruiken en 's nachts en piek netstroom.

Het overtollig geproduceerde vermogen van de zonnepanelen zou ik in de vorm van warm water (met een elektrisch element) willen opslaan.

Dus eigenlijk 2 vragen.

Mvg. Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: On grid-omvormer aansluiten zonder levering aan net

Zonder opslag is dat nog niet zo eenvoudig. Wat als je zonnepanelen meer levert dan dat jij gebruikt?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 20

Re: On grid-omvormer aansluiten zonder levering aan net

De teveel geproduceerde energie zou dus in plaats van in accu's opgeslagen worden, omgezet moeten worden in warm water.

Mvg. Paul

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: On grid-omvormer aansluiten zonder levering aan net

paul87400 schreef:Hallo,

Ik woon in Frankrijk en wil zonnepanelen met een "on grid"230V omvormer aansluiten op het net zonder aan het net terug te leveren (verboden zonder toestemming).

Wat ik zoek is een soort diode schakeling voor 230V, dus overdag wel eigen stroom gebruiken en 's nachts en piek netstroom.

Het overtollig geproduceerde vermogen van de zonnepanelen zou ik in de vorm van warm water (met een elektrisch element) willen opslaan.

Dus eigenlijk 2 vragen.

Mvg. Paul
Je kan zorgen dat de stroom slechts in één richting vloeit door een directioneel relais tussen het net en de omvormer te plaatsen. Dat relais zal ervoor zorgen dat er geen stroom naar het net vloeit. De werking is gebaseerd op dezelfde principes als de KWh meter; die herkent ook de "richting" van het vermogen.

Maar toch nog een paar opmerkingen:
  • Moest je productie je eigen (warmte-)verbruik niet overtreffen dan zou je een eiland-omvormer kunnen gebruiken (dus geen netaansluiting).
  • Zonder het net als buffer zal de totale efficiëntie van je installatie drastisch zakken. Echt goede privé buffering (kostprijs, efficiëntie, levensduur,...) is nog niet uitgevonden. :-(
  • Je moet er echt wel voor zorgen dat je zoveel mogelijk beschikbare energie verbruikt of opslaat.
In mijn eigen installatie is dat nogal frapant:
  • Tijdens de productie overdag gebruik ik maar ongeveer 20% van de totale geproduceerde energie.
  • Over een volledige dag kom ik ongeveer 25% tekort.
De redenen zijn in mijn geval duidelijk:
  • Verwarming (met warmtepompen) staat 's avonds en 's nachts meer aan dan overdag.
  • Verlichting
  • Andere grote verbruikers worden overdag ook weinig gebruikt: wasmachine, fornuis,...
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 20

Re: On grid-omvormer aansluiten zonder levering aan net

Het gebruik van zonnestroom overdag is een kwestie van aanleren.

Ik zie bijvoorbeeld geen probleem met het wassen overdag, en ook opwarmen van water overdag voor later gebruik door de warmtepompen zie ik niet als een probleem. Voor licht en TV heb je hooguit 50W nodig. De warmtepompen kun je gewoon uit het net voeden en de warmte ontrekken uit de boiler.

Mijn huidige oplossing is het gebruik van een Victron Multiplus met accu's. Als de accu's vol zijn klapt er een relais om die dan een 230V boiler op gaat warmen. Dat warme water komt altijd ergens van pas, zelfs voor een warmtepomp 's nachts.

Mvg. Paul

Reageer