Denken in woorden of beelden of...

Moderator: Rhiannon

Berichten: 536

Denken in woorden of beelden of...

Hoe denk jij? In beelden, woorden, klanken of misschien een cominatie van?

Berichten: 26

Re: Denken in woorden of beelden of...

Ik denk in beelden en woorden, ligt eraan waar het over gaat. Als ik bijvoorbeeld aan t denken ben hoe iemand zou reageren als ik iets ga vertellen denk ik in beelden. Ik denk, volgens mij, alleen in beelden als ik iets heel interessant vind en je het je goed voor kunt stellen, nja beetje lastig uitleggen...

Zijn trouwens mensen die in klanken denken:?:
Who wants to live forever?

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Denken in woorden of beelden of...

Saskia. schreef:Ik denk in beelden en woorden, ligt eraan waar het over gaat. Als ik bijvoorbeeld aan t denken ben hoe iemand zou reageren als ik iets ga vertellen denk ik in beelden. Ik denk, volgens mij, alleen in beelden als ik iets heel interessant vind en je het je goed voor kunt stellen, nja beetje lastig uitleggen...  

Zijn trouwens mensen die in klanken denken:?:
Denk je niet dat je het je 'inbeeld' dat je in beelden denkt ?

Hoe ik hierbij kom ? Bij mij is het denken in beelden (en geluiden en gevoelens) een constant gegeven. Het is bij mij niet zo dat het de ene keer er meer op lijkt, en de andere keer niet.

Als mensen zich iets visualiseren ontstaan er automatisch beelden in gedachten. Als iets je zeer interesseert heb je er ook een duidelijker beeld bij.

Bij het denken in beelden ontstaan er pas woorden wanneer je het bewust in woorden wil omschrijven. Volledig in woorden denken zal niet lukken vanwege dat woorden je nou eenmaal zijn aangeleerd, en de meeste mensen ook in woorden tegen je communiceren.

Je kan het uittesten als je moeite hebt je gedachten te verwoorden (schriftelijk). Waarschijnlijk heb je dan ook een auditief geheugen, waardoor je het geluid van stemmen (incl. je eigen) onthoudt.

Berichten: 86

Re: Denken in woorden of beelden of...

Het is precies alsof ik noch in beelden, noch in woorden , noch in klanken denk.

Ik denk wel na.

Maar ik denk dat (mijn) denken een combinatie inhoud van deze drie; of iets helemaal anders

Berichten: 97

Re: Denken in woorden of beelden of...

Ik denk ik beelden -> die ik vervolgens omzet in gedachten. Dit vermoed ik omdat ik soms midden in het denken een woord vergeet. En dan zit te denken wat is het woord ook al weer. Ik praat dan tegen niemand. + Zie ik altijd dingen voor mij , zoals het spreekwoord water na de zee brengen , zie ik letterlijk voor mij , een mannetje met 2 emmers dvol water die na de zee loopt. ondankt dat ik altijd moet lachen bij uitdrukkingen snap ik ze wel als ik ze ken en anders denk ik huh , is uitdrukking en dan raad ik de betekenis.

Ook is het bij mij een gegeven dat ik geen liedjes uit mn hoofd ken op vader jacob en sinterklaas kapoentje na:

Ook is mijn auditieve geheugen veel slechte dan visuele werkgeheugen.

range 1 tot 19 10 = normaal

auditieve (verwerkings?) geheugen = 5

visuele verwerkings geheugen = 18

Ook heb ik moeite met het omzetten van klanken na letters, de fonologiën. Door deze 2 problemen heb ik dyslexie.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Denken in woorden of beelden of...

..... Een beeld (film) is bij mij overduidelijk, óf minder duidelijk doordat het beïnvloed of overheerst wordt door een ander beeld. Dit gaat automatisch, en in combinatie met geluid en gevoelens. Dit automatisme veroorzaakt bij mij een beeld, van hoofdlijnen uit. Overheersende beelden hebben bij mij meer voorrang, wat dan ook op veel dingen een bepaalde visie schept. Doordat ook voortdurend gevoelens meescheppen ben ik zeer gevoelig, wat dan weer uit zelfbescherming z'n invloed heeft op het willen verbeteren van m'n visie.

De momenten wanneer ik woorden gebruik, zijn momenten waarin ik het moet vertalen naar anderen, of het ooit eens vertaald heb en als zodanig ook onthouden heb. Wanneer ik nieuwe waarnemingen verwerk, al dan niet op en later tijdstip, overdenk ik het zonder woorden en onhoud vervolgens het eindbeeld. Eindbeelden (conclusies) worden automatisch en aaneengesloten aangeleverd vanuit m'n geheugen, alsof het vertakkingen zijn. Ik ervaar deze vertakkingen als onderdeel van een zeer groot geheel, wat mij vaak tot veel details op verschillende fronten brengt. Bij het waarnemen heeft het dan ook z'n wisselwerking.

Berichten: 43

Re: Denken in woorden of beelden of...

Ook ik denk in beelden, ik vraag mij af hoe dat komt? Misschien omdat ik dan beelden bij een verhaal krijg, zodat ik het dan kan snappen.

Op sommige stukken is dat heel handig, maar anderzijds het kan ook vieze momenten en vooroordelen opleveren. Als ik bijvoorbeeld een beschrijving krijg van iemand, maak die gedachte beeldend, daarom heb ik soms ook bepaalde verwachtingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Denken in woorden of beelden of...

H2O schreef:Ook ik denk in beelden, ik vraag mij af hoe dat komt? Misschien omdat ik dan beelden bij een verhaal krijg, zodat ik het dan kan snappen.

Op sommige stukken is dat heel handig, maar anderzijds het kan ook vieze momenten en vooroordelen opleveren. Als ik bijvoorbeeld een beschrijving krijg van iemand, maak die gedachte beeldend, daarom heb ik soms ook bepaalde verwachtingen.


Het komt doordat het de natuurlijke manier van denken is, zoals ook bij dieren, echter dan met veel meer inzichten. Ik denk dat je net als mij conclusie-gericht bent. Conclusies kunnen dan op zichzelf staand zijn, of inmenging krijgen van andere conclusies, wat automatisch geschiedt.

Berichten: 10

Re: Denken in woorden of beelden of...

Ik heb net in school geleerd dat er een stam in het amazonenwoud leeft die geen woorden kent voor 2 of meer. Ze kennen enkel 1 en veel.

Nu blijkt dat ze niet tot 3 kunnen denken, gewoon omdat ze er geen woorden voor hebben. Als je 5 steentjes legt en hen vraagt om evenveel vingers als steentjes op te steken dan kunnen ze dat niet :shock: .

Berichten: 119

Re: Denken in woorden of beelden of...

Ik denk in woorden, maar ik kan ook heel goed een beeld bij die gedachten oproepen. Hardop denken komt ook wel eens voor (vooral als ik moet tellen...) Maar ik hoor in mijn gedachten heel vaak mensen iets zeggen; te heten mensen die ik ken. Het is niet zo dat ik stemmetjes hoor die me vertellen wat ik moet doen of wat dan ook. Heb gewoon een levendige fantasie wat denken betreft denk ik :shock:

Kuszz Angel :wink:

Berichten: 33

Re: Denken in woorden of beelden of...

Dromen is voor mij een combinatie van alles waar ik overdag actief mee bezig was.

Aangezien ik niet blind ben zijn beelden voor mij dus belangrijk.

Met geuren word ik minder vaak geconfronteerd dus deze lijken mij amper in dromen voor te komen.

Wel merk ik dat taal (sinds ik mijn vollop in het hoger onderwijs zit) voor mij belangrijker geworden is. Vroeger 'praatte' ik nooit in mijn dromen. Nu merk ik dat ik tijdens het dromen in beelden simultaan met woorden droom, en dat deze zich parrallel en simultaan met elkaar vermengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Denken in woorden of beelden of...

Ik praat tegen mijn eigen als ik denk, dus woorden. Maar ik denk ook in beelden, natuurlijk.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 86

Re: Denken in woorden of beelden of...

Hmm, ik droom altijd luidop, in woorden dus, maar de stukken die ik op piano onthoud, zie ik waar ik mijn vingers moet zetten in beelden , en denk ik niet aan het woord 'do, re, ..)

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Denken in woorden of beelden of...

Denken is iets heel geks, chemisch. Zou het niet zo zijn dat dit zintuigloos is en dat je af en toe daarnaar teruggrijpt naar een zintuiglijke ervaring als dit voor hetgeen je moet uitdenken het handigst is?

Henriette

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Denken in woorden of beelden of...

klanken (vaak wel woorden, maar gesproken woord, niet geschreven), veel meer dan beelden. Ik droom dan ook niet veel (en als ik droom, dan zijn dat ook klanken en gesproken woorden, geen beelden). nee, ik ben niet blind of slechtziend ofzo. Groot voordeel hiervan is dat ik altijd een interne mp3 speler bij me heb (ik heb dan ook geen echte) :shock: . omdat ik nu N&T doe gebruik ik toch wel veel meer tekeningetjes als ik opgaven doe...misschien dat dit dan ook gaat veranderen...maar als ik moet gokken denk ik van niet.

Reageer