Continuiteit bespreken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 478

Continuiteit bespreken

Gevraagd is om de continuiteit te bespreken van volgende numerieke functie:
\(f(x)=\left\{ \begin{array}{rcl} 1+x & \mbox{als} & x\leq0 \\ x & \mbox{als}& 0<x<1 \\ 2-x & \mbox{als}& 1\leq x\leq2\\ 3x-x² & \mbox{als} & x>2 \end{array}\right\)
Ik kan wel continuiteit bespreken met
\(\epsilon-\delta\)
definitie van een functie, maar ik begrijp deze notatie niet helemaal goed.

Kan iemand me op weg helpen?

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Continuiteit bespreken

Ik zou het zo doen:

De verschillende deelfuncties zijn allen veeltermfuncties, en daarvan weet je dat ze continu zijn op hun domein. Wat er dus nog rest zijn de grenspunten, en daar is de functie continu als de functie er links- én rechtscontinu is, en de linker- en rechterlimiet in dat punt dus bestaan en gelijk zijn.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 7.072

Re: Continuiteit bespreken

Je kan ook even een plaatje tekenen van x=-1 tot x=3. Dat is misschien verhelderend.

Berichten: 478

Re: Continuiteit bespreken

In fysics I trust schreef:Ik zou het zo doen:

De verschillende deelfuncties zijn allen veeltermfuncties, en daarvan weet je dat ze continu zijn op hun domein. Wat er dus nog rest zijn de grenspunten, en daar is de functie continu als de functie er links- én rechtscontinu is, en de linker- en rechterlimiet in dat punt dus bestaan en gelijk zijn.
Moet ik dan bijvoorbeeld voor de eerste deelfunctie de continuiteit aantonen in -1, dus links-en rechts continuiteit d.m.v
\(\epsilon-\delta\)
Je kan ook even een plaatje tekenen van x=-1 tot x=3. Dat is misschien verhelderend.
Bedankt, zal ik zeker even doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Continuiteit bespreken

Moet ik dan bijvoorbeeld voor de eerste deelfunctie de continuiteit aantonen in -1, dus links-en rechts continuiteit d.m.v
\(\epsilon-\delta\)
definitie?
Dat is idd wat je moet doen. Je weet sowieso al (veronderstel ik) dat deze functie op elk van zijn stukken continu is (stuksgewijs continu). Nu moet je nog nagaan op welke stukken dit "mooi" aansluit en waar niet (visueel is dit, gezien de aard van het voorschrift - 1 veranderlijke, een sprongetje). Vandaar ook Evilbro zijn tip van het te tekenen...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Continuiteit bespreken

Moet ik dan bijvoorbeeld voor de eerste deelfunctie de continuiteit aantonen in -1, dus links-en rechts continuiteit d.m.v
\(\epsilon-\delta\)
definitie?
Waarom in -1? Daar is niets aan de hand.

Waarom
\(\epsilon,\delta\)
, Je hebt te maken met standaard limieten (links en rechts).

Berichten: 478

Re: Continuiteit bespreken

Ik zou zeggen vermits de deelfuncties allemaal veeltermfuncties zijn en dus continu zijn in heel R. Is het dan wel nodig om dit na te gaan met de e-d definitie?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Continuiteit bespreken

Ik zou zeggen vermits de deelfuncties allemaal veeltermfuncties zijn en dus continu zijn in heel R. Is het dan wel nodig om dit na te gaan met de e-d definitie?
e-d is idd niet echt nodig. Maar je moet wel nagaan of de functies mooi aansluiten op elkaar. Dit kan ook, zoals Safe aangaf, met linker- en rechterlimieten te berekenen. Maar nogmaals: continuiteit van de deelfuncties, zegt je niets over continuiteit van het geheel!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer