Smaakverandering in vliegtuig

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Smaakverandering in vliegtuig

Vorige week zat ik in het vliegtuig en merkte op dat mijn broodje minder sterk smaakte dan normaal gesproken.

Na google te hebben bezocht kwam het antwoord voorbij: in het luchtruim ruiken we minder waardoor de zoute en zoete smaken minder krachtig worden. http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/nieuw...n-het-vliegtuig

Klinkt interessant, maar ik heb nog geen verklaring kunnen vinden voor het feit dat we minder kunnen ruiken boven in de lucht. In bovenstaand artikel wordt wel iets gezegd over droge vliegtuiglucht, maar echt duidelijk vind ik deze verklaring niet. Hoe kan droge vliegtuiglucht er voor zorgen dat wij minder ruiken? En is de verminderde reuk altijd van toepassing bij droge lucht, of zijn er in het vliegtuig nog andere factoren die voor de reuk(- en smaakverandering) zorgen...bijvoorbeeld luchtdrukverlaging e.d.? En weet iemand ook waarom juist de zoute en zoete smaken verminderen, en de zure en bittere niet?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Smaakverandering in vliegtuig

Smaakstoffen zijn opgelost beter te proeven dan onopgelost. Daarom proef je voedsel nauwelijks als je het alleen op je tong legt. Door het kauwen komen de smaakstoffen los die dan oplossen in het speeksel. Dit komt dan in contact met je smaakpapillen. Hoe droger de lucht, hoe minder vocht om deze stoffen op te lossen en hoe sneller speeksel verdampt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Smaakverandering in vliegtuig

Dus als ik het goed begrijp hebben bittere en zure stoffen minder vocht nodig om een (voor ons) gewenste reactie te laten verlopen in onze mond aangezien deze smaken volgens het onderzoek geen smaakvermindering ondergingen in het luchtruim. Maar dat betekent ook dat wanneer iemand weinig speeksel aanmaakt (alcohol drinken) of is uitgedroogt deze persoon minder zal proeven van bijvoorbeeld een dropje dan iemand die voldoende speeksel aanmaakt?!

Maar waarom hebben de smaakpapillen van zout en zoet dan meer vocht nodig dan de smaakpapillen van bitter en zuur? Of hebben ze niet zo zeer méér speeksel nodig, maar komt er gewoon minder speeksel bij de voorste smaakpapillen? Zoet en zout liggen relatief voorin op de tong ( vanaf de buitenlucht gezien), waar misschien minder speeksel langskomt en dus zorgt dat de zoete en zoute stoffen minder oplossen...

Alhoewel, heb net even opgezocht waar precies het speeksel vanuit de speekselklieren in de mond komt, maar op een dergelijk plaatje is te zien dat zowel de voor- als achterkant van de mondholte wel wordt bevochtigd door speeksel. Alleen vormt er zich achter in de mond denk ik meer speeksel door de twee bijoorspeekselklieren en twee onderkaakspeekselklieren tegenover twee kleine ondertongspeekselklieren in de voorkant van de mondholte.

Klopt het dan als ik zeg dat zoete en zoute stoffen dus minder krachtig zijn in een droge lucht doordat er minder speeksel wordt gevormd voorin de mond, waar de smaakpapillen voor zout en zoet liggen?!

Is er een reden dat er minder speeksel wordt gevormd voor in de mond? Hadden onze voorouders bijvoorbeeld meer aan zure en bittere smaakpapillen dan zoete en zoute smaakpapillen? Hadden Homo sappiens altijd al vier soorten smaakpapillen of zijn bijvoorbeeld de zoute- en zoetesmaakpapillen pas later ontstaan en de speekselklieren voor in de mond zich niet tot dezelfde grootte hebben ontwikkeld als achterin de mondholte?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Smaakverandering in vliegtuig

Ik weet niet of het minder proeven van zoet en zout echt veel te maken heeft met de hoeveelheid speeksel in vergelijking met bitter en zuur. Over het algemeen worden zout en zoet als lekker ervaren en bitter en zuur als minder lekker. Dit zie je vooral bij kinderen. Bitter en zuur zijn meer 'acquired tastes'. Dit is voor een deel wel evolutionair bepaald: zoet kwam overeen met fruit en gezond, bitter of zuur met bedorven en ongezond.

Een afname van zoet en zout is mijns inziens subjectief dus sterker dan zuur en bitter, juist omdat de meeste waarde hier aan gehecht wordt. Een augurk die 50% in zuurte daalt lijkt mij lekkerder dan een banaan die 50% in zoetheid daalt. Dit is grotendeels speculatie hoor.

Daarnaast blijkt niet alleen de droogte mee te spelen: http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-11525897
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer