Kans op succes/mislukking

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Kans op succes/mislukking

goedendag,

wie zou mij kunnen helpen met het beantwoorden van deze vraag? ik heb morgen een groot wiskundeproefwerk over kansen berekenen, maar zou niet weten hoe ik dit moet doen.

De kans op succes is telkens 0,25, de kans op mislukking is telkens 0,75.

Je herhaalt deze actie acht keer.

Bereken de kans dat je de eerste vier keer mislukking hebt en dan vier keer succes hebt.

Bereken tenslotte de kans dat er vier van de acht keer succes is.

Ik zou niet weten hoe ik dit moet doen, iemand een idee? Alvast bedankt

Peter

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Kans op succes/mislukking

Kan je misschien vollediger zijn? Welke actie herhaal je 8 keer? ...

(Het gaat hier duidelijk om een binomiale verdeling!)

Berichten: 582

Re: Kans op succes/mislukking

Type actie doet er niet toe.

Wat is de kans dat je 4 mislukkingen en 4 successen hebt? (Dit is nog niet het correcte antwoord...)

Berichten: 4

Re: Kans op succes/mislukking

Burgie schreef:Type actie doet er toch niet toe?

Voor de eerste vraag: als je dit gezien hebt zou je kunnen werken met een herhalingsvariatie (een geordende keus) van 8 acties uit een totaal van 2 acties. Kom je er dan?
Je bedoelt dus 8 boven 2 berekenen, oftewel 8nCr2? Is dit dan de manier om achter die kans te komen, en zo ja, waarom? Want ik zou zelf zeggen dat dit niet de manier is... er moet rekening gehouden worden met dat de eerste vier keer per se mislukking moeten zijn, en de laatste vier keer per se succes, de volgorde doet er toe. in elk geval nog bedankt voor je reactie

Berichten: 582

Re: Kans op succes/mislukking

Je bedoelt dus 8 boven 2 berekenen, oftewel 8nCr2? Is dit dan de manier om achter die kans te komen, en zo ja, waarom? Want ik zou zelf zeggen dat dit niet de manier is... er moet rekening gehouden worden met dat de eerste vier keer per se mislukking moeten zijn, en de laatste vier keer per se succes, de volgorde doet er toe. in elk geval nog bedankt voor je reactie


Had de vraag iets te rap gelezen, sorry. Heb ondertussen mijn vorige post gewijzigd.

Berichten: 4

Re: Kans op succes/mislukking

Burgie schreef:Type actie doet er niet toe.

Wat is de kans dat je 4 mislukkingen en 4 successen hebt? (Dit is nog niet het correcte antwoord...)
Dat is toch 0,25 x 0,25 x 0,25 x 0,25 (x0,75 x 0,75 x 0,75 x 0,75)? Sorry wiskunde is mijn zwakste vak.

Berichten: 582

Re: Kans op succes/mislukking

Als je de kans wilt bepalen op 4 maal succes en 4 maal mislukking moet je ook rekening houden met de orde. In volgende gevallen heb je telkens 4 successen (=S) en 4 mislukkingen (=M):

MMMMSSSS

SMSMSMSM

SSMMMSSM

...

SSSSMMMM

Als je nu de kans op 4 mislukkingen en 4 successen wilt bepalen dien je jouw kans te vermenigvuldigen met het aantal mogelijke bovenstaande gevallen (en dat is niets anders dan een combinatie van 4 uit 8). Dit is een binomiale verdeling zoals Siron aangaf.

Als je nu, zoals vermeld in de opgave, de kans wilt bepalen waarin de eerste 4 pogingen een mislukking opleveren en de laatste 4 pogingen een succes, dan is jouw kans de juiste.

Reageer