Springen naar inhoud

Belangrijkste ontdekking in de biologie?

• Log in om te kunnen reageren

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2005 - 22:44

Wat vinden jullie de belangrijkste ontdekking die gedaan is in de biologie en of de geneeskunde? Graag met onderbouwing.

ciao!
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Johan_vd

Johan_vd

• >100 berichten
  • 245 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2005 - 22:51

De bombardeerkever, omdat hij kannonen kan afvuren en daaruit komt dan een kokend heet vocht door middel van een chemisch proces.
Zijn vijanden zijn in geen velden te bekennen dan!

Kun je als een ontdekking zien toch?

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2005 - 22:54

Ha, ik doelde meer op vindingen van wetenschappers die het inzicht verhoogden of medische zorg verbeterden. Maar, uitvindingen van de natuur zelf zijn zeker ook de moeite van het vermelden waard en een leuke aanvulling op het topic, dank voor je bijdrage.
- U Turn

Studentje

Studentje

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2005 - 22:58

Voor zover we het al weten: de werking van de cel.
Want er geldt toch: subcellulair -> cel -> weefsel -> orgaan -> orgaansysteem -> organisme
Dus de ontdekking van wat er subcellulair gebeurt, vind ik n van de belangrijkste.
Alles is relatief...

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 september 2005 - 23:35

Mendel, ontrafeling van het DNA, sequencing van het menselijk DNA, ontdekking van micro-organismen (v. leeuwenhoek)
"Meep meep meep." Beaker

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2005 - 08:15

De evolutietheorie. Simpel, elegant en geniaal. De evolutietheorie heeft zo'n briljant licht geworpen op de biologie, dat het mijns inziens onmogelijk is iets echt te bevatten in de donkerte van het pre-darwinisme. Bovenstaande ideeen zijn alleen te lezen als men uitgaat van het organisme als vehikel van de genen.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2005 - 08:37

In de meer medische hoek is een van mijn favoriete uitvindingen: Zeep.

Ik las laatst dat bijvoorbeeld in India de kindersterfte met bijna de helft zou dalen als de mensen daar eindelijk eens zeep gingen gebruiken...
- U Turn

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2005 - 08:46

Van Leeuwenhoek,iemand die uit een niet academische achtergrond dergelijke baanbrekende ontdekkingen doet...hij gaf biologie een serieuze duw in de rug imho.

Peter
huh?

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2005 - 10:46

En van de belangrijkste uitvinders/ontdekkers voor de geneeskunde was ongetwijfeld Edward Jenner.

Hij introduceerde in 1796 in de geneeskunde het principe n de praktijk van de preventieve bescherming middels toediening van een stof die een imuunrespons uitlokt, met andere woorden, de vaccinatie.

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 19:36

En van de belangrijkste uitvinders/ontdekkers voor de geneeskunde was ongetwijfeld Edward Jenner.

Hij introduceerde in 1796 in de geneeskunde het principe n de praktijk van de preventieve bescherming middels toediening van een stof die een imuunrespons uitlokt, met andere woorden, de vaccinatie.

Was dat die kerel van het vaccin tegen (koeien)pokken?

Ik vind de PCR-methode ook een mooie vondst; helemaal als je de levensloop van de vinder eens bekijkt ...
- U Turn

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 19:56

Was dat die kerel van het vaccin tegen (koeien)pokken?

Yep. :shock:

Edward Jenner (1749-1823), after training in London and a period as an army surgeon, spent his whole career as a country doctor in his native county of Gloucestershire in the West of England. His research was based on careful case-studies and clinical observation more than a hundred years before scientists could explain the viruses themselves. So successful did his innovation prove that by 1840 the British government had banned alternative preventive treatments against smallpox. "Vaccination," the word Jenner invented for his treatment (from the Latin vacca, a cow), was adopted by Pasteur for immunization against any disease.

In the eighteenth century, before Jenner, smallpox was a killer disease, as widespread as cancer or heart disease in the twentieth century but with the difference that the majority of its victims were infants and young children. In 1980, as a result of Jenner's discovery, the World Health Assembly officially declared "the world and its peoples" free from endemic smallpox.

Enig gegoogel stelt mij trouwens in kennis van het feit dat mijnheer zijn eigen website heeft : :wink:
http://www.edward-jenner.com/

Dimevil

Dimevil

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2005 - 13:21

Linnaeus: omdat een goed kader om in te werken het belangrijkste is. En zijn systeem redelijk goed hanteerbaar en bruikbaar is.
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 september 2005 - 14:11

De belangrijkste uitvinding voor de biologie is de microscoop. Binnen de bilogie... lastiger. Antibiotica is een goede, maar de eerder genoemde vaccinatie zeker ook.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 10:15

De belangrijkste uitvinding voor de biologie is de microscoop.

Ha, en da's nog een Nederlandse ook! Hebben we in ieder geval iets om trots op te zijn...
- U Turn

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 september 2005 - 11:35

Ik ga met Wouter mee: Mendel en het gen-idee, ontdekking van DNA als drager van de erfelijke eigenschappen (ergens in de jaren '30 meen ik...)en de uiteindelijke opheldering van de ruimtelijke structuur van DNA door Watson, Crick en eigenlijk ook Franklin.
Appareo decet nihil munditia?

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures