Proef gist

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

Proef gist

Hai, voor bio moet ik vrijdag een proef met gist en verschillende suikers uitvoeren. Als suikers heb ik gekozen: glucose, fructose, sacharose en lactose. Vrijdag doen we een gistverdunning in een reageerbuisje en het suiker erbij en meten we hoeveel CO2 er wordt geproduceerd. Nou moeten we voor vrijdag al op papier hebben welke soort suiker het beste gaat reageren met het gist. Dus de suikers in volgorde zetten van reageert best-reageert slechtst. Nou heb ik geen enkel idee hoe ik dit moet aanpakken. Daarom vraag ik jullie naar hulp. Wie kan me in de juiste richting helpen?

Berichten: 817

Re: Proef gist

Kan je de reacties opstellen voor de individuele suikers?

bv: glucose -> 2 ethanol + 2 CO2 wordt

C6H12O6 Afbeelding 2 CH3CH2OH + 2CO2

Kan jij die van de andere suikers opstellen?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 17

Re: Proef gist

ToonB schreef:Kan je de reacties opstellen voor de individuele suikers?

bv: glucose -> 2 ethanol + 2 CO2 wordt

C6H12O6 Afbeelding 2 CH3CH2OH + 2CO2

Kan jij die van de andere suikers opstellen?
Ik ben niet zo goed in scheikunde. Volgens wikipedia heeft fructose dezelfde formule als glucose en sacharose heeft dezelfde formule als lactose(C12H22O11). Ik weet echt niet hoe het verder moet.

Berichten: 817

Re: Proef gist

lactose is een glucose en een galactose aan elkaar verbonden. saccharose is een glucose en een fructose.

Als je nou 4 potjes hebt met daarin respectievelijk glucose, fructose, saccharose en lactose. Welke monosacchariden (glucose, fructose, ribose, galactose) zullen er dan in je potje zitten.

Kan je met google eventueel de vergistingsreactie vinden? (vergisting = fermentation in het engels).

welke conclusies kan je uit die gegevens trekken?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 17

Re: Proef gist

ToonB schreef:lactose is een glucose en een galactose aan elkaar verbonden. saccharose is een glucose en een fructose.

Als je nou 4 potjes hebt met daarin respectievelijk glucose, fructose, saccharose en lactose. Welke monosacchariden (glucose, fructose, ribose, galactose) zullen er dan in je potje zitten.

Kan je met google eventueel de vergistingsreactie vinden? (vergisting = fermentation in het engels).

welke conclusies kan je uit die gegevens trekken?
http://home.wanadoo.nl/jnaikema/inzaaienvangist.htm

Op deze site staat dat sacharose het beste vergist, daarna glucose en fructose. Dus kan ik concluderen dat in deze volgorde de meting van Co2 zal verlopen?

Berichten: 817

Re: Proef gist

Dat kan je. Kan je ook verklaren waarom? Ik kan me moeilijk inbeelden dat een leerkracht het hierbij zal laten
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 17

Re: Proef gist

Dat kan je. Kan je ook verklaren waarom? Ik kan me moeilijk inbeelden dat een leerkracht het hierbij zal laten


Sacharose heeft meer verbindingen C12 ipv C6 en H22 ipv H11. Denk dat bij het verbreken er meer energie inzit?

Reageer