Vraag over limieten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 88

Vraag over limieten

hey

lim (x + sqrt (2x²+1)) / (x - sqrt 2x²+1)

nu heb ik dit naar + oneindige uitgewerkt en opgelost (- 3 - 2 sqrt 2)

maar voor + oneindig kwam ik fout uit ik weet ondertussen waar dat volgens het boek mijn fout zit maar ik heb er mijn bedenkingen bij.

als je x afzondert voor + oneindig dan krijg je

(x(1+sqrt 2) /x( 1+ sqrt 2))

maar voor - oneindig krijgen ze dit.

x(1-sqrt2)/x(1+sqrt2)

ik kom op dit omdat je anders niet op de juiste uitkomst volgens het boek kunt krijgen (-3 + 2 sqrt2)

nu is mijn vraag wrm moet dit niet

(x(-1+sqrt 2) /x( -1+ sqrt 2))

zijn want als x = oneindig dan moet je dit toch maal -1 doen om op - oneindig uit te komen en niet maal 1

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Vraag over limieten

Ik vind je uitleg nogal warrig, ik denk dat je ook een aantal plussen en minnen door elkaar hebt gegooid, maar wat ik je wel kan zeggen is dat je bij wortels in breuken vaak moet vermenigvuldigen met het toegevoegde van teller of noemer (naargelang waar de wortel zich bevindt). Als je dat hier doet, zal je zien dat er al een hoop wegvalt, nog voor je je limieten gaat berekenen.

En tenslotte: het is niet zo dat de limiet naar - oneindig zomaar gelijk is aan de limiet naar + oneindig, vermenigvuldigd met -1. Dit is alleen zo bij even functies. In jouw voorbeeld dus al zeker niet (want er staat een eerstegraadsterm).

Berichten: 88

Re: Vraag over limieten

ja ik weet dat je het moet vermenigvuldigen met het toegevoegde. Mijn probleem is eigenlijk de stap voor dat je x wegschrapt (in teller en noemer) en dan vermenigvuldigt met zijn toegevoegde.

mss wat meer informatie over de opgave het is de bedoeling om de limiet voor + en - oneindig te vinden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Vraag over limieten

Bedoel je deze limiet?
\(Lim_{x\to + \infty} \frac{x+\sqrt{2x^2+1}}{x-\sqrt{2x^2+1}}\)

Berichten: 88

Re: Vraag over limieten

aadkr schreef:Bedoel je deze limiet?

[url=http://java%20script:void(0);]java script:void(0);[/url]


yup maar naar + oneindig kom ik uit het is de limiet voor - oneindig dat het niet uitkomt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vraag over limieten

yup maar naar + oneindig kom ik uit het is de limiet voor - oneindig dat het niet uitkomt.
Stel y=-x, dus als x naar -oneindig gaat, gaat y naar ...?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Vraag over limieten

Ik ben maar een leek op het gebied van de wiskunde. Ik kan het dus mis hebben.

Maar als je nu de telller en de noemer deelt door x , dan krijg ik
\(Lim_{x\to +\infty}\frac{1+\sqrt{2+\frac{1}{x^2}}}{1-\sqrt{2+\frac{1}{x^2}}}\)
Dan krijg ik als uitkomst
\(\frac{1+\sqrt{2}}{1-\sqrt{2}}\)
Voor x nadert tot - oneindig krijg ik dezelfde uitkomst

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraag over limieten

Nee, de limieten op plus en min oneindig verschillen. Hou er rekening mee dat sqrt(x²) niet gewoon x, maar |x| is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 88

Re: Vraag over limieten

ik zal mss een paar van mijn tussenstappen geven.

lim (x + sqrt (2x²+1)) / (x - sqrt 2x²+1)

= lim (x + sqrt (x² [2+(1/x²)] ) / (x - sqrt (x² [2+(1/x²)] )

= lim (x + (-x) sqrt 2 ) / (x - (-x) sqrt 2 )

= lim x(-1- sqrt2)/x(-1+sqrt2)

= lim -1 - sqrt 2 / -1+ sqrt 2

Ik heb mijn fout al gevonden denk ik. In de laatste en voorlaatste regel moet de 1 positief zijn. Klopt dit ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vraag over limieten

Lijkt me wel.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vraag over limieten

Stel y=-x, dus als x naar -oneindig gaat, gaat y naar ...?
Je hebt deze raad niet gevolgd, maar wat is het voordeel van deze substitutie? Zie ook de waarschuwing van TD.

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Vraag over limieten

Als ik het met toegevoegden bereken kom ik voor + oneindig op -1/(3-2sqrt2) en voor - oneindig op -1/(3+2sqrt2). Zoiets stond er in de eerste post ook al, maar geen idee waar de fout hier dan ligt. Hij doet toch netjes sqrt(x²)=-x?

Berichten: 88

Re: Vraag over limieten

Als ik het met toegevoegden bereken kom ik voor + oneindig op -1/(3-2sqrt2) en voor - oneindig op -1/(3+2sqrt2). Zoiets stond er in de eerste post ook al, maar geen idee waar de fout hier dan ligt. Hij doet toch netjes sqrt(x²)=-x?


mijn fout lag bij mijn voorlaatste stap. Ik deed maal -1 in de plaats van maal 1. Ik deed dit omdat ik dacht dat het zo moest om op oneindig uit te komen.

Reageer