Supercompensatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Supercompensatie

Er is vrij veel online te vinden over hoe je wel en niet moet trainen. Ook trainingsschema's vinden gretig aftrek. Een basis wat mensen aanhouden is supercompensatie. Dit komt in de praktijk neer op 1-2 dagen rust tussen trainingssessies. Ook roept men constant dat de optimale supercompensatie per persoon, per oefening en per spiergroep kan verschillen.

Ik neem aan dat supercompensatie niet een uit de lucht gegrepen term is en dat het optimale moment van supercompensatie ook daaadwerkelijk te bepalen is. Nu is mijn vraag dus, hoe is het moment van supercompensatie te bepalen zonder natte vinger werk? Is er een gen wat meer tot expressie komt, iets anders?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Supercompensatie

Nu heb ik dus gehoord dat de rust hartslag een indicatie geeft voor de fase waar je lichaam in verkeerd, dwz een hoge(re) rusthartslag geeft de herstelperiode aan en een lage(re) rusthartslag zou dan dus aangeven dat het lichaam in de supercompensatie periode zit.

Meer duidelijke info ben ik nog niet tegen gekomen. Mocht iemand meer weten, graag!
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Supercompensatie

Een interessante vraag, waar ik eigenlijk ook al een tijdje mee loop. Behalve aan de hartslag zou je het naar mijn mening toch ook aan het gehalte in het bloed van de een of andere stof moeten kunnen meten. Op de een of andere manier moet een spier toch het signaal geven dat er extra spierweefsel moet worden opgebouwd. En op de een of andere manier moet er ook het signaal zijn dat het niet meer hoeft. Verder redenerend zou ik dan veronderstellen dat er "iets" vrijkomt wanneer een spiercel beschadigd raakt.

Maar goed, je ziet al: verder dan "een of ander" en "iets" kom ik hier ook niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Supercompensatie

Los daarvan, zelfs al is er een 'iets' of een gen wat net aan of uit staat. Dit is in de praktijk voor de sporter niet bruikbaar. Vandaar ook de hartslag. Dit is een fysiologische waarde die eenvoudig te meten is.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Supercompensatie

Tja, je had het de eis dat het eenvoudig te meten moet zijn niet genoemd in je openingsbericht ;-)

Die hartslag is dat natuurlijk wel, al zullen daar nog wat haken en ogen aanzitten, omdat de rusthartslag niet alleen bepaald zal worden door het herstel van de spieren maar ook door allerlei andere processen in het lichaam die energie vragen (spijsvertering bijvoorbeeld). Aan de andere kant kun je stellen dat je sowieso geen nieuwe prikkel moet geven als het lichaam daar niet volledig klaar voor is, dus met een hartslagmeter controleren of je inderdaad al gereed bent is geen verkeerde optie.

Overigens, mocht er inderdaad een specifieke stof zijn, dan is hoeft het niet per se al te ingewikkeld zijn om dit te bepalen. Er is een tijd geweest dat men heel fanatiek bloed prikte om lactaatgehaltes te bepalen; met de huidige lab-on-a-chip ontwikkelingen is vrijwel iedere stof te detecteren dan wel te meten met een draagbaar apparaatje. Een stukje ingrijpender dan hartslag meten, dat wel.

Als het om supercompensatie met betrekking tot krachttraining gaat zou je ook nog kunnen denken aan iets dat de tonus van de betreffende spier bepaalt. Het lijkt mij namelijk dat er een verband zit tussen de mate van herstel en de spierspanning.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Supercompensatie

Misschien zou je kunnen kijken naar GH en IGF spiegels? Je moet dan de gemiddelde rustspiegel berekenen over een bepaalde periode waarna je kijkt naar pieken in deze spiegels na inspanning. Je verwacht een beginnende daling aan het begin van de supercompensatie door negatieve feedbackmechanismen.

De tonus is lastig te bepalen denk ik. Weet zo gauw niet hoe je dat buiten een clinicus om zou kunnen objectiveren.

Zelfs dan zit je met hoeveel verschil in tonus nog te onderscheiden valt. Ik snap ook niet de fysiologische mechanismen die een lagere hartslag verklaren in de supercompensatieperiode. Hartslag is afhankelijk van vraag naar zuurstof/glucose met als ondergrens het intrinsieke pacemakerritme. Waarom zou deze veranderen tijdens de supercompensatie?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 21

Re: Supercompensatie

Veranderingen in parasympatische/orthosympatische activiteit als gevolg van centrale vermoeidheid?
Significant heb je zelf in de hand!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Supercompensatie

Wat versta je onder centrale vermoeidheid?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer