Anthocyaanvorming bij planten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Anthocyaanvorming bij planten

Hallo

Samenvatting: Voor een practicum moest ik onderzoeken wat de invloed is van roodlichtbelichting en verroodbelichting op de anthocyaanvorming in planten. Ik kwam tot de vaststelling dat roodbelichting zorgt voor een hogere anthocyaanvorming. Dit komt doordat de inactieve vorm van fytochroom Pr omgezet wordt in de actieve vorm Pfr wanneer er irradiatie is van roodlicht. Verroodlicht zorgt voor het omgekeerde effect (actief -> inactief) en dus een lagere anthocyaanvorming.

Methode: Zaadjes laten kiemen in verschillende petriplaten, vervolgens die platen verschillend behandelen met rood/verroodlicht, gekleurde delen van kiemplanten koken in n-propanol/HCl/water-oplossing om dan uiteindelijk de extinctie te meten m.b.v. spectrometer. Hoe hoger de extinctie, hoe meer anthocyaan en vice versa.

Probleem: Tot zover de beknopte samenvatting van mijn practicum, nu mijn vraag: zou ik verder onderzoek kunnen voorstellen om bv mijn resultaten verder uit te diepen? Wat zou ik kunnen doen? Het hoeft niet gedetailleerd te zijn, gewoon enkele ideeën...

Alvast bedankt

Grt
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 320

Re: Anthocyaanvorming bij planten

De link tussen fytochroom en anthocyaansynthese via mutanten?

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Anthocyaanvorming bij planten

De link tussen fytochroom en anthocyaansynthese via mutanten?
Kun je de link wat verduidelijken? Ik zie hem niet goed in...
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 320

Re: Anthocyaanvorming bij planten

Samenvatting: Voor een practicum moest ik onderzoeken wat de invloed is van roodlichtbelichting en verroodbelichting op de anthocyaanvorming in planten. Ik kwam tot de vaststelling dat roodbelichting zorgt voor een hogere anthocyaanvorming. Dit komt doordat de inactieve vorm van fytochroom Pr omgezet wordt in de actieve vorm Pfr wanneer er irradiatie is van roodlicht. Verroodlicht zorgt voor het omgekeerde effect (actief -> inactief) en dus een lagere anthocyaanvorming.


Roodbelichting zorgt zoals je zelf aangeeft voor activering van fytochroom. Uit je experiment blijkt ook dat roodbelichting de anthocyaansynthese opreguleert. Maar kun je ook aantonen dat dit effectief is omdat fytochroom geactiveert wordt? M.a.w. heeft fytochroom een rol in de anthocyaansynthese? Dit zou je kunnen aantonen door hetzelfde experiment uit te voeren maar met een mutant voor fytochroom. Indien je in deze mutant toch opregulatie van anthocyaan krijgt, dan heeft fytochroom er blijkbaar toch niks mee te maken, ookal wordt ze door roodlicht geactiveerd. Indien de anthocyaan opregulatie verdwijnt, dan heeft fytochroom er wellicht iets mee te maken. Maar ik twijfel wel sterk of fytochroom deficiënte mutanten leefbaar zijn. Zelf weet ik niet meteen hoe fytochroom de anthocyaansynthese reguleert/katalyseert. Twas maar een idee ;)

Reageer