[Natuurkunde] Waterraket

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Natuurkunde] Waterraket

Ik ben nu al een tijdje bezig met het bouwen van een raket die werkt op luchtdruk en water. Als je niet snapt wat ik bedoel, het werkt als volgt:

- Neem een gewone plastic limonade fles

- Vul de fles voor ongeveer 1/3 deel met water

- Steek een kurk in de hals van de fles

- boor een gaatje van ongeveer 2 millimeter door de kurk

- pak zo'n pomp die je gebruikt om ballen op te pompen (een met zo'n naald)

- steek de pomp door de kurk, en begin met het oppompen van de fles. Als de druk in de fles te groot word zal de kurk er uit schieten (hou de bovenkant naar beneden) en spuit daarna in een fractie van een seconde al het water uit de fles waardoor de fles zich afzet tegen de grond en de lucht in schiet

Ik heb inmiddels de volgende dingen al gedaan om de hoogte van de fles te vergroten:

- Zaagsneden in de hals van de fles gemaakt, dan de kurk erin en met een ijzerdraadje de hals aandraaien zodat die nauwer word.

- mislukte aërodynamische punt aan de bovenkant op de fles gezet

- parachute aan de fles bevestigd (dit heeft wel invloed op hoe hoog de raket kan komen)

Re: [Natuurkunde] Waterraket

hier zijn nog enkele afbeeldingen

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Waterraket

Ja, en wat is de vraag?

Zet a.u.b. de foto's onder elkaar i.p.v. naast elkaar.

Nu moet ik steeds heen en weer scrollen.

Re: [Natuurkunde] Waterraket

wat is de vraag????

(mss hoe laat ik ze hoger vliegen)
Anonymous schreef:Ik ben nu al een tijdje bezig met het bouwen van een raket die werkt op luchtdruk en water. Als je niet snapt wat ik bedoel, het werkt als volgt:

- Neem een gewone plastic limonade fles

- Vul de fles voor ongeveer 1/3 deel met water

- Steek een kurk in de hals van de fles

- boor een gaatje van ongeveer 2 millimeter door de kurk

- pak zo'n pomp die je gebruikt om ballen op te pompen (een met zo'n naald)

- steek de pomp door de kurk, en begin met het oppompen van de fles. Als de druk in de fles te groot word zal de kurk er uit schieten (hou de bovenkant naar beneden) en spuit daarna in een fractie van een seconde al het water uit de fles waardoor de fles zich afzet tegen de grond en de lucht in schiet

Ik heb inmiddels de volgende dingen al gedaan om de hoogte van de fles te vergroten:

- Zaagsneden in de hals van de fles gemaakt, dan de kurk erin en met een ijzerdraadje de hals aandraaien zodat die nauwer word.

- mislukte aërodynamische punt aan de bovenkant op de fles gezet

- parachute aan de fles bevestigd (dit heeft wel invloed op hoe hoog de raket kan komen)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Waterraket

Okee,

ik heb laatst een opstelling gezien waar ze de fles vasthielden met een soort klauw om de kraag die vlak onder de dop zit. Die klauw werd geopend als er voldoende druk was opgebouwd.

Dat vereist wel dat er een drukmeter op zit en dat je vantevoren wat proeven doet om te zien hoeveel druk zo'n fles kan hebben.

Reageer