Springen naar inhoud

Draagconstructie boot


  • Log in om te kunnen reageren

#1

gdenooijer

    gdenooijer


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2011 - 11:29

Nogmaals de vraag hoe pak ik dit aan. Voor mijn eindopdracht moet ik een cradle maken voor een boot deze cradle dient de boot te dragen en te transporteren
In de bijlage zijn twee situaties te zien

Situatie 1: transportwagens liften de draagconstructie

Situatie 2: draagconstructie staat op de grond en moet boot drage

Hoe pak ik dit aan graag stap voor stap…?

Welke software programma’s kunnen mij hierbij helpen?

in mijn ontwerp heb ik een bepaalde keuze gemaakt van profielen maar wil controleren of deze voldoen.

er zullen in totaal 4 van deze constructie nodig zijn om de boot te tillen. dit ter informatie


bvd

Bijgevoegde Bestanden

Veranderd door gdenooijer, 14 april 2011 - 11:38


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Helly1975

    Helly1975


  • >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2011 - 17:21

Misschien flauw van me om de volgende reactie te plaatsen, maar ik begrijp het volgende niet:

Je moet voor een eindopdracht een constructie maken?. Welke schijnbaar ook doorgerekend moet worden?.
Maar je hebt geen idee hoe je dit doet?. Wat mij dan weer verwonderd, hoe het mogelijk is dat die theorie (het doorrekenen van) dan niet behandeld is?.

Je spreekt over 4 constructies welke nodig zijn?. Waarom?. Verdeling over de gehele schip lengte?.
In je tekening spreek je over 333,3 kN aan gewicht, zoals je ze nu heb getekend zie ik ze als puntlasten, wat het volgens mij niet is. Ik neem aan dat het een gelijkmatig verdeelde last als gevolg van het gehele (breedte) schip is.
Wat weegt het schip eigenlijk totaal?, Is die 333,3 kN al een deling op de 4 constructie delen.
wat is zijn totale lengte?.

Je kiest voor een vrij groot profiel van 1000 mm in het midden. Waarom?. Als ik het zo zie, komt bij het transport alle kracht op de knik (120 graden) van het 400 mm profiel. En treden er afschuivingskrachten op in het 400 mm profiel op de plek waar de breedte van de vrachtwagenaanhanger ophoudt. Dat zijn je 2 "zwakste schakels" (zo op het eerste gezicht), voldoen die, dan voldoet de gehele constructie.

#3

gdenooijer

    gdenooijer


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2011 - 06:54

Misschien flauw van me om de volgende reactie te plaatsen, maar ik begrijp het volgende niet:

Je moet voor een eindopdracht een constructie maken?. Welke schijnbaar ook doorgerekend moet worden?.
Maar je hebt geen idee hoe je dit doet?. Wat mij dan weer verwonderd, hoe het mogelijk is dat die theorie (het doorrekenen van) dan niet behandeld is?.

Je spreekt over 4 constructies welke nodig zijn?. Waarom?. Verdeling over de gehele schip lengte?.
In je tekening spreek je over 333,3 kN aan gewicht, zoals je ze nu heb getekend zie ik ze als puntlasten, wat het volgens mij niet is. Ik neem aan dat het een gelijkmatig verdeelde last als gevolg van het gehele (breedte) schip is.
Wat weegt het schip eigenlijk totaal?, Is die 333,3 kN al een deling op de 4 constructie delen.
wat is zijn totale lengte?.

Je kiest voor een vrij groot profiel van 1000 mm in het midden. Waarom?. Als ik het zo zie, komt bij het transport alle kracht op de knik (120 graden) van het 400 mm profiel. En treden er afschuivingskrachten op in het 400 mm profiel op de plek waar de breedte van de vrachtwagenaanhanger ophoudt. Dat zijn je 2 "zwakste schakels" (zo op het eerste gezicht), voldoen die, dan voldoet de gehele constructie.




Klopt er komen 4 constructies 1 constructie besaat uit 3 delen. het schip is 60 meter lang met een gewicht van 1200 ton (1200ton * 10= 12000 /12(aantal delen)=1000kn 1000/3=333.3kn. de tekening is dus een dwars doorsnede. op het HEB1000 profiel komt de kiel te liggen. op de HEB400 profielen komen draagstoelen te staan die het schip ondersteunen. de keuze voor het HEB1000 komt doordat het schip een bepaalde hoogte van de grond moet komen te liggen. ik zie dat ik een fout heb gemaakt door te zeggen dat het puntlasten zijn. zie de bijlage voor verder informatie....

in de bijlage is een 3D model te zien om even een beeld te geven. er komen dus vier van deze constructies.

Bijgevoegde Bestanden


#4

Helly1975

    Helly1975


  • >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2011 - 23:01

Klopt er komen 4 constructies 1 constructie besaat uit 3 delen.

Begrijp ik het goed dat de dwarsdoorsnede welke je eerder plaatste je beschouwt als 1 constructie welke bestaat uit 3 delen?. Zo ja, voor de berekening moet je in elk geval dit beschouwen als 1 deel. Ik neem aan dat deze 3 delen aan elkaar worden gelast. Je mag er dan vanuit gaan dat de las net zo sterk is als het gelaste materiaal.

ik zie dat ik een fout heb gemaakt door te zeggen dat het puntlasten zijn. zie de bijlage voor verder informatie....

Nee dat heb je niet ik dacht dat het gehele breedte van het schip op de constructie zou rusten. Als ik je laatste tekening zie heb je inderdaad gelijk dat het puntlasten betreft d.m.v. de draagstoelen. Tevens zie ik z.g.n. schetsplaten toegevoegd t.a.v. de vorige bijlagen op het gedeelte van het 1000 mm profiel en de HE400. Zeer verstandig.

het schip is 60 meter lang met een gewicht van 1200 ton (1200ton * 10= 12000 /12(aantal delen)=1000kn 1000/3=333.3kn.

Dit snap ik niet helemaal. 1200 ton wordt verdeeld over 4 constructie delen waarbij elk constructie deel op 3 punten wordt belast. Je hebt dan m.i. 4x3 puntbelastingen. Dus 1000 kN per puntlast i.p.v. 333.3 kN. Toch?

Je spreekt over draagstoelen en laat dit ook zien in je laatste doorsnede en deze zijn ook gewoon nodig gezien de het model van het schip.

Maar nu nog de essentiële data voordat je überhaupt iets kan zeggen.

Hoe wordt het schip op de transport wagens geplaatst. Is dit een schip welke in een loods is gebouwd?. En komen de transport wagens (Mammoet?) er onder rijden en middels vijzels op de wagens geplaatst?. Of wat ook kan natuurlijk middels jou constructies door kranen op de wagens geplaatst?.

De tweede vraag van je is dat deze constructie op de grond wordt geplaatst en het gehele schip dus op de vier constructie delen rust. Sterker als je het per constructie bekijkt dan zullen alle krachten en optredende momenten optreden t.o.v. de lengte 3311 mm (gezien vanuit de doorsnede) van het HE1000 profiel. Ik zou dus zeker onder de 2 HE-400 balken waar je draagstoelen hebt geplaatst in elk geval stophout plaatsen en nog beter ook balken.

Nu moet ik zeggen op basis van ervaring en gevoel moet die allemaal geen probleem zijn. Ik doel dan op de krachten en de gebruikte profielen.

Maar 4 constructies verdeeld over 60 meter, rustend op een HE1000B met een flens breedte van 300 mm vindt ik "tricky". Het schip rust dus met zijn 1200 ton en 60 meter op een totale lengte van 1200mm (4 x 300 mm). Ik ben er niet zo zeer bang voor in een ideale situatie, zoals geen wind en een vlakke, waterpas lopende ondergrond. Maar dit zal vast niet het geval zijn. Tevens doordat ik uit je laatste tekening op maak dat het schip rust op draagstoelen. Deze draagstoelen hebben een bepaalde hoogte tussen het contact van het schip en de constructie welke rust op de grond. Dit alles maakt e.e.a. wel erg gevoelig voor " kiepen". Als er 1 gaat gaan ze met z'n allen. Wat voor verdeling van je constructiedelen pas je überhaupt toe?. Het stuurhuis en motorkamer hebben natuurlijk een hoger gewicht je kan niet zomaar die 1200 ton verdelen door 4 en die afstanden gebruiken. Je zal het moeten verdelen t.o.v. het zwaartepunt.

Maar goed ik weet niet waar je het schip plaatst. In de open lucht?. Wordt aan het schip nog gewerkt nadat ie is geplaatst op de constructies? m.a.w. komt er nog gewicht bij?. .

#5

gdenooijer

    gdenooijer


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2011 - 06:45

Begrijp ik het goed dat de dwarsdoorsnede welke je eerder plaatste je beschouwt als 1 constructie welke bestaat uit 3 delen?. Zo ja, voor de berekening moet je in elk geval dit beschouwen als 1 deel. Ik neem aan dat deze 3 delen aan elkaar worden gelast. Je mag er dan vanuit gaan dat de las net zo sterk is als het gelaste materiaal.


Nee dat heb je niet ik dacht dat het gehele breedte van het schip op de constructie zou rusten. Als ik je laatste tekening zie heb je inderdaad gelijk dat het puntlasten betreft d.m.v. de draagstoelen. Tevens zie ik z.g.n. schetsplaten toegevoegd t.a.v. de vorige bijlagen op het gedeelte van het 1000 mm profiel en de HE400. Zeer verstandig.


Dit snap ik niet helemaal. 1200 ton wordt verdeeld over 4 constructie delen waarbij elk constructie deel op 3 punten wordt belast. Je hebt dan m.i. 4x3 puntbelastingen. Dus 1000 kN per puntlast i.p.v. 333.3 kN. Toch?

Je spreekt over draagstoelen en laat dit ook zien in je laatste doorsnede en deze zijn ook gewoon nodig gezien de het model van het schip.

Maar nu nog de essentiële data voordat je überhaupt iets kan zeggen.

Hoe wordt het schip op de transport wagens geplaatst. Is dit een schip welke in een loods is gebouwd?. En komen de transport wagens (Mammoet?) er onder rijden en middels vijzels op de wagens geplaatst?. Of wat ook kan natuurlijk middels jou constructies door kranen op de wagens geplaatst?.

De tweede vraag van je is dat deze constructie op de grond wordt geplaatst en het gehele schip dus op de vier constructie delen rust. Sterker als je het per constructie bekijkt dan zullen alle krachten en optredende momenten optreden t.o.v. de lengte 3311 mm (gezien vanuit de doorsnede) van het HE1000 profiel. Ik zou dus zeker onder de 2 HE-400 balken waar je draagstoelen hebt geplaatst in elk geval stophout plaatsen en nog beter ook balken.

Nu moet ik zeggen op basis van ervaring en gevoel moet die allemaal geen probleem zijn. Ik doel dan op de krachten en de gebruikte profielen.

Maar 4 constructies verdeeld over 60 meter, rustend op een HE1000B met een flens breedte van 300 mm vindt ik "tricky". Het schip rust dus met zijn 1200 ton en 60 meter op een totale lengte van 1200mm (4 x 300 mm). Ik ben er niet zo zeer bang voor in een ideale situatie, zoals geen wind en een vlakke, waterpas lopende ondergrond. Maar dit zal vast niet het geval zijn. Tevens doordat ik uit je laatste tekening op maak dat het schip rust op draagstoelen. Deze draagstoelen hebben een bepaalde hoogte tussen het contact van het schip en de constructie welke rust op de grond. Dit alles maakt e.e.a. wel erg gevoelig voor " kiepen". Als er 1 gaat gaan ze met z'n allen. Wat voor verdeling van je constructiedelen pas je überhaupt toe?. Het stuurhuis en motorkamer hebben natuurlijk een hoger gewicht je kan niet zomaar die 1200 ton verdelen door 4 en die afstanden gebruiken. Je zal het moeten verdelen t.o.v. het zwaartepunt.

Maar goed ik weet niet waar je het schip plaatst. In de open lucht?. Wordt aan het schip nog gewerkt nadat ie is geplaatst op de constructies? m.a.w. komt er nog gewicht bij?. .






Begrijp ik het goed dat de dwarsdoorsnede welke je eerder plaatste je beschouwt als 1 constructie welke bestaat uit 3 delen?

dit klopt, het geheel zal inderdaad worden gelast



Dit snap ik niet helemaal. 1200 ton wordt verdeeld over 4 constructie delen waarbij elk constructie deel op 3 punten wordt belast. Je hebt dan m.i. 4x3 puntbelastingen. Dus 1000 kN per puntlast i.p.v. 333.3 kN. Toch?

ja klopt 1000 KN per constructie deel, maar de boot rust op 3 punten dus deel je die 1000 kn nog door 3........



Hoe wordt het schip op de transport wagens geplaatst. Is dit een schip welke in een loods is gebouwd?. En komen de transport wagens (Mammoet?) er onder rijden en middels vijzels op de wagens geplaatst?. Of wat ook kan natuurlijk middels jou constructies door kranen op de wagens geplaatst?.



wanneer de boot op de draagconstructie staat worden er mammoetwagens onder gereden. deze kunnen 300mm omhoog en omlaag zakken. de boot zal in een loods worden afgebouwd waar hij waterpas staat.



Wat voor verdeling van je constructiedelen pas je überhaupt toe?

de verdeling van de draagstoelen staan al op de juiste spanten afgesteld tevens bestaat 1 constructie uit 3 delen en deze stsaan 600mm van elkaar dit is ook de maat van de spanten van de boot. het klopt dat de constructie bij de machinekamer en iets verder dan het sturhuis komen te staan. dit is vanuit mijn stagebedrijf al bepaald..


Maar goed ik weet niet waar je het schip plaatst. In de open lucht?. Wordt aan het schip nog gewerkt nadat ie is geplaatst op de constructies? m.a.w. komt er nog gewicht bij?. .


de boot zal in een loods afgebouwd worden.

de 1200 ton is het gewicht wanneer de boot helemaal afgbouwd is. hij komt casco aan met een gewicht van 850 ton en zal wanneer hij afgebouwd is 1200 ton wegen





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures