Springen naar inhoud

Generaties lipoproteinen

• Log in om te kunnen reageren

sss1x

sss1x

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2011 - 17:08

Hallo

Ik moet voor een toets de volgende doelstelling kunnen uitleggen:

'De verschillende 'generaties' triglyceriden beschrijven'

Ik ben op zoek gegaan naar informatie, en ik heb kunnen ontdekken dat er 2 beschrijvingen generaties zijn:

1e: 1. in het voedsel 2. in de darmmucosa en chylomicronen 3. in het vetweefsel 4. in de lever en VLDL

2e: 1. het brengen van het cholesterol naar de lever 2. het brengen van cholesterol naar de weefsels 3. oversteken uit HDL

Nu snap ik al gelijk de doelstelling niet; moet ik dus alleen die 1e linie kunnen uitleggen, of alleen de 2e?
En zou iemand kunnen uitleggen wat die punten dan precies inhouden?

Deze doelstelling kwam niet in onze werkvragen voor, vandaar dat ik er op school niet naar heb kunnen vragen...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjitty

Sjitty

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2011 - 19:46

De belangrijkste generaties van vetzuren zijn:

chylomicrons
VLDL (verylow density lipoproteins)
IDL (intremediate density)
LDL (low density)
HDL (high density)

Ze verschillen in grootte, hoeveelheid en soort eiwitten, hoeveelheid fosfolipiden, cholersterol, trigycleriden en cholesterolesters.

Chylomicrons ontstaan bij de "vertering" van vetten ter hoogte van de darmmucosa. Ze worden eerst opgenomen in de lymfevaten en zo in de bloedbaan gebracht. Tijdens hun reis naar de lever, geven ze af en toe vetzuren af bij vetcellen en spiercellen die ze gebruiken als energiebron of energieopslag. Uiteindelijk worden ze opgenomen door de lever.

De lever maakt VLDL 's aan. De densiteit van een lipoproteine is omgekeerd evenredig aan de grootte. VLDL zijn dus het grootst. Deze VLDL's reizen nu van de lever in het bloed naar alle cellen en weefsels. Onderweg kunnen ze opnieuw vetzuren afgeven aan vet en spiercellen. Hoe meer vetzuren ze afgegeven hebben, hoe kleiner ze worden en zo omgevormd worden to IDL's en LDL's. De lichaamscellen nemen deze IDL's of LDL's op via endocytose en ontleden ze om de vetzuren te gebruiken als energiebron.

HDL's zijn vooral functioneel als transport partikels voor cholesterol tussen de lever en de andere lichaamscellen. Ze bevatten dus veel cholesterol als ze vertrekken van de lever, en geven deze af aan de cellen (niet via endocytose, maar op een receptor gemediŽerde manier). Eens afgeladen van de cholesterol worden ze ter hoogte van de lever terug opgeladen met cholesterol.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures