Uitdijend heelal, wat vult het op?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 59

Uitdijend heelal, wat vult het op?

Kan iemand mn topicnaam even veranderen ik drukte per ongeluk op enter. 'Uitdijend heelal, wat vult het op?'

Ruimte dijt uit, maar als zodra het groter wordt, moet het ook gevuld worden met iets.

De ballon metafoor vind ik wel een leuke hiervoor. Ik moest het heelal zien als een ballon die opgeblazen wordt.

De ballon wordt echter opgevuld met lucht (of wat je er ook maar in stopt) Maar het heelal? Waarmee wordt dit gevuld?

Natuurlijk, als we vanuit een oerknal denken, wordt er niets opgevuld maar wordt alles enkel van elkaar af geslingerd. Maar betekent dit dan dat alle materie uitgerekt wordt? Want je moet toch iets hebben om die ruimte op te vullen.

Oke, die ruimte wordt niet opgevuld met water of zand.. maar met, jawel, ruimte! ;)

Maar nu kom ik op de vraag: Waar bestaat ruimte uit? Is dit niets? of bestaat het ergens uit (elektronen neutronen atomen)?

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Uitdijend heelal, wat vult het op?

De lege ruimte is 'niks' het bestaat niet uit deeltjes als neutronen of electonen, er komt dus (gemddideld) een stukje'niks bij tussen materie, waardoor die dus steeds verder uit mekaar komen te lichen : uitdijing
Nature and Nature's laws lay hid in night

God said, "Let Newton be!" and all was light.

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Uitdijend heelal, wat vult het op?

Ik ben ook wel benieuwd naar antwoorden hier. Wordt het heelal inderdaad uitgerekt?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Uitdijend heelal, wat vult het op?

Ik ben ook wel benieuwd naar antwoorden hier. Wordt het heelal inderdaad uitgerekt?
Ja.

Als je 2 objecten perfect stil legt t.o.v. elkaar, en je wacht lang genoeg, dan kun je zien dat ze toch uit elkaar drijven. Hoe komt dat? Doordat de ruimte tussen beiden zelf groter geworden is.

Je kunt het ook vergelijken met een vreemd soort schaakspel. In het begin van het spel start je et 8x8=64 vakjes, maar naarmate je speelt merk je dat er opeens 9x9=81 vakjes zijn, en wat later 10x10=100 vakjes. De ruimte waarin je speelt is langzaam groter geworden, net zoals de ruimte van ons heelal.

Maar er is dus niets nodig om mee op te vullen bij het schaakspel, en er is ook niets waarin het schaakspel uitbreidt. In vierkante centimeter oppervlak is mijn schaakbord namelijk nog altijd even groot als in het begin, er zijn alleen meer vakjes bijgekomen.

De ballonanalogie is ook goed, maar je mag hem dus niet te letterlijk nemen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 59

Re: Uitdijend heelal, wat vult het op?

is het niet zo dat de vakjes zelf groter worden in het schaakspel, ipv dat er meer vakjes bijkomen?

dus om weer terug te gaan op de materie, wordt de materie zelf uit elkaar getrokken of komt er meer materie bij?

Zoals ik het voorbeeld van jou lees, wordt materie juist kleiner!

Zoals je zegt, in vierkante centimers blijft het schaakbord even groot, maar komen er meer vakjes bij.

Berichten: 254

Re: Uitdijend heelal, wat vult het op?

Het is de schaalfactor a(t) in de metriek (iets dat de structuur van ons universum in wiskundige termen beschrijft) die toeneemt. De fysische afstand d(t) wordt beschreven door d(t) = a(t)*x met x de meebewegende afstand. Als de schaalfactor toeneemt met de tijd dan zal de fysische afstand ook toenemen met de tijd.

Stel dat er alleen een expansie is en voor de rest er geen snelheid is. Er zijn 4X4 schaakvakjes. Het heelal expandeert. In meebewegende coordinaten blijven de grootte van de vakjes steeds even groot. In de fysische coordinaten zullen de schaakvakjes groter worden omdat de schaalfactor toeneemt met de tijd. (Herinner u dat voor de fysische afstand te vinden, we met de schaalfactor moeten vermenigvuldigen.)

Stel dat a(t_nu) = 1 en op een later tijdstip a(t_later) = 4. De schaakvakjes hebben een lengte, die in meebewegende coordinaten gegeven wordt door x= 2.

Dus vinden we voor de lengte van zo'n vakje

d(t_later)/d(t_nu) = [a(t_later)*2]/[a(t_nu)*2] = 4 en dus is de fysische lengte d(t_later) = 4*d(t_nu). De fysische lengte van de vakjes is 4 maal toegenomen, hun lengte in meebewegende coordinaten is nog steeds 2.

Berichten: 101

Re: Uitdijend heelal, wat vult het op?

Heeft de Big bang ervoor gezorgd dat deze uitdijing überhaupt bestaat?

Nog iets, we kunnen er van uit gaan dan er ruimte-tijd is daar waar momenteel geen materie is maar waar materie wel naartoe wilt gaan. Heeft de big bang dat dan ook gemaakt? Dan heeft de big bang dus ruimte gemaakt voordat materie ook maar de kans had om er te komen.

Ik snap hier iets echt niet. Kan iemand met a.u.b op het rechte pad zetten?

Reageer